השבויות: איך קרה שתלמידות כיתת י”ב ברכסים עדיין יושבות בבית

המחדל הנורא: כ-20 יום לאחר פתיחת שנת הלימודים, עדיין מבלות 14 בנות כיתה י"ב שבתיכון 'ממגד גבעות' ברכסים בביתן • הסיבה: אין מבנה • השאלה: מדוע המועצה המקומית אינה מספקת כיתה? • התשובה: כמו בכל סכסוך טוב, יש שתי גרסאות • מנהל הסמינר: מתנקמים בי • ראש המועצה: אני משלם מחיר הסתה. הוא פועל בעזות מצח, נגד הרבנים
י"ז אלול התשע"ו / 19.09.2016 23:27

נתחיל מהסוף.

נכון להיום, ט”ז אלול, ה-19 לספטמבר, כ-20 יום לאחר פתיחת שנת הלימודים, עדיין מבלות 14 בנות כיתה י”ב שבתיכון ‘ממגד גבעות’ בעיר רכסים – בביתן, מנסות לחפש לעצמן תעסוקה.

מאחר ומדובר בתיכון המיועד לציבור הספרדי, הרי שמיד הקונוטציה השלילית של אפליה צפה ועולה, הגם שיתכן שמדובר במחדל שאין לו כל קשר עם אפליה.

עוד הקשר מעניין: שעות אחדות לאחר שיו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ יעקב מרגי, שב מביקור “איום ונורא”, כהגדרת אחד מהמלווים, בבית הספר ‘נתיבות משה’ בקרית שמואל, הוא ‘חטף’ מייל ובו הטענה שכותרתה: איך יתכן שאתה כל-כך מזדעזע שלילדים שם אין מבנה, בעוד תלמידות כיתה שלמה ברכסים סובלות מאותה צרה, ותחת ראש עיר חרדי?

כך או כך, תחילת הסיפור בבעיה טכנית ‘פעוטה’ – היעדר מבנה.

מתברר כי עד כה למדו בבית הספר שלוש כיתות – ט, י’ יא – כשברשותו שלושה מבנים. כשעלתה הכיתה השלישית לי”ב, נזקק בית הספר למבנה נוסף – וזה אין בנמצא.

לכאורה, מה עושים? לא פותחים כיתה ט’, מחלקים את הרישום בין כל הסמינרים בעיר, ואת המבנה השלישי מקבלת כיתה י”ב. אלא שלא כך עשה המנהל, הרב יורם עדיקה, שהחליט: את הרישום החדש אני מקבל יהיה אשר יהיה, ואת המבנה הקיים אני מעניק להם.

וכיתה י”ב מה יהא עליה? אלוקים יעזור. וראש המועצה…

 •

הנה מכתב שנשלח בכתב יד על ידי הורי ילדה בסמינר:

“לכבוד יצחק זהבי מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך –

בתנו לומדת בתיכון מצוין ‘ממגד גבעות” רכסים משנת תשע”ד. השנה היא וכל חברותיה לכיתה י”ב יושבות בבית בחוסר מעש.

יום לפני תחילת הלימודים קיבלנו מכתב מהנהלת ביה”ס שעקב מחסור במבנה לא יוכלו הבנות להתחיל את השנה.

רכסים

המועצה המקומית רכסים לא דאגה לבנות למבנה, למרות שידעה כבר בחופשה שיש צורך במבנה ועד עכשיו היא מתעלמת מאחריותה לדאוג לבנות, שהן כולן תושבות רכסים.

הבנות מרגישות מופלות לרעה ומקופחות. לנו כהורים נראה שמצב זה כלל לא מעניין את האחראים למצב זה. עד היום הבנות יושבות בבית ואין פוצה פה ומצפצף”.

כשקיבל ראש מועצת רכסים, יצחק רייך את המכתב, כהעתק, הוא התיישב לשגר תשובה מפורטת.

“קיבלתי את מכתבך בנושא לימודי בנות כיתה י”ב בתיכון ‘ממגד גבעות’. צר לי על כך שהבנות לא לומדות, וכבר ביום הראשון ללימודים משנודע לנו על כך, פנינו למשרד החינוך כדי לקבל הנחיות בנושא”, כתב להורים חסרי האונים.

“לאור הנחיות משרד החינוך ברצוני ליידע אותך ואת ההורים, שחובתו של מנהל המוסד לדאוג בראש ובראשונה לתלמידותיו ורק לאחר מכן לפתוח כיתה נוספת”, הבהיר רייך, והוסיף כי הוציא מכתב לרב יורם עדיקה, אולם המכתב לא נענה.

“אני מבין מכך שגם היום לא מתכוון הרב עדיקה ליישם הנחייה מפורשת זו של המועצה ושל משרד החינוך.

“התנהגות זו של התעלמות מכוונת מהנחיות המועצה בנושאים שונים ופעולה בניגוד להוצאות, ידועה לנו ולכן כבר במהלך השנה הודעתי לרב עדיקה בכתב ובע”פ שבמצב זה של פעולה בניגוד גמור להנחיות המועצה לא תוכל המועצה לסייע לבית הספר. מכתבים אלו יצאו במהלך כל השנה, כאשר העתקי המכתבים נשלחו גם לרבני הקהילות שליט”א ולמר איציק זהבי..

“גם ישיבה בלשכתי עם מפקחי משרד החינוך לא הביאה לפתרון הבעיה ולהבעת נכונות של הרב עדיקה לשתף פעולה עם המועצה כמו כל מנהלי המוסדות ברכסים”.

רייך מתפלא על כך שההודעה על אי פתיחת שנת הלימודים הועברה להורים רק יום לפני הראשון בספטמבר, כאשר הוא ידע על כך מזה חודשים ארוכים. “יתכן שהרב עדיקה חשש שאם ההורים יידעו מבעוד מועד על הבעיה, הם ייווכחו לדעת את האמת על התנהגותו”.

רייך מגולל איך כאשר פתחה הקהילה האשכנזית חיידר, נאספו כספי תרומות ונבנה “בעמל רב” מבנה. כאשר נפתח סמינר בית יעקב ולמועצה לא היה פתרון למבנה, “שכרה הנהלת בית הספר מבנים על חשבונה”, כך גם כאשר נפתחו בתי הספר ‘תורת חיים’, ‘בת מלך’ ו’מפי עוללים’ – האשכנזים.

“הם שילמו במיטב כספם דמי שכירות חודשיים במשך כמה שנים עד לבניית מבנים נוספים ומתן מענה לכל בתי הספר. למותר לציין”, אומר רייך, “כי באותה עת לא נשמעו טענות של ‘קיפוח ואפליה’, למרות שבראשות המועצה עמד נציג ש”ס דני כהן.

“אני משלם את מחיר ההסתה נגדי כיוון שלנגד עיני ולנגד עיני הרבנים עומדת טובת הציבור, גם כאשר זה מתנגד עם אינטרסים של מנהל המוסד”, כותב רייך.

 •

וכמו כל שאר הפניות, גם זו האחרונה נחתה במשרדה של ועדת החינוך, ממתינה לטיפול של עוזרי הח”כ.

תחילתו של הסכסוך בשיבוץ ילדות לכיתה… א’ יסודי.

 בחורות, סמינר, חרדיות

Hadas Parush/Flash90מתברר שאיפשהו באזור חג הפסח נותרו 18 בנות (ילדות בנות 6) ללא שיבוץ. במחלקת החינוך במועצת רכסים החליטו לחלק אותן בין שלושת בתי הספר – 6 לכל אחד, שווה בשווה.

האם זה צודק? תלוי את מי שואלים.

לדעת המנהל עדיקה – שתחת הנהלתו גם בית ספר יסודי – מדובר בחלוקה בלתי הוגנת.

לטענתו, לא יתכן שבית ספר שבתחומו פועלות 3 כיתות א’ יקבל 6 בנות לפיזור 2 בכל כיתה, בעוד בית הספר שלו, בו קיימת כיתה א’ אחת בלבד, יקלוט את כל ששת התלמידות בכיתה אחת.

בהנחה שמדובר בבנות קצת פחות איכותיות, לימודית והתנהגותית (אחרי הכול, מדוע נשארו לסוף) מדובר, לדבריו, בצעד בלתי צודק.

במקביל, רשם הרב עדיקה 36 תלמידות לכיתה א’, כאשר מדד טיפוח הנקבע לפי סוג היישוב עומד על 34 לכיתה.

משמלאה מכסתו, הוא הגיע אל משרד החינוך בידיים ‘נקיות’ וטען: אני מלא מעל ומעבר, אני הרי לא יכול לפתוח עוד כיתה, אין לי מבנה לזה אפילו. אז איך אקבל עוד שש תלמידות?

וכך, הוא קיבל “את אשר ברצונו לקבל”, כדברי גורמים המעורים במה שקרה מאחורי הקלעים של הסיפור הזה. כלומר: ששת הילדות נותרו מחוץ לבית הספר שלו.

מכאן מגיע המשפט הבא במכתב ששיגר רייך: “גם ישיבה בלשכתי עם מפקחי משרד החינוך לא הביאה לפתרון הבעיה ולהבעת נכונות של הרב עדיקה לשתף פעולה עם המועצה כמו כל מנהלי המוסדות ברכסים”. קרי, המנהל ‘אינו ממושמע’, אם לומר זאת במילים מפורשות.

ניסיונות בוררות שנעשו מצד יו”ר וועדת החינוך ח”כ יעקב מרגי כשלו, המריבה עלתה לפסים גבוהים, וכל צד מתבצר, עד היום, בעמדתו.

האם יש לרייך פתרון למבנה עבור כיתה י”ב ורק משום הפרנציפ, בשל מה שקרה עם כיתה א’ – הוא אינו מספק אותו?

תלוי את מי שואלים.

רייך מבטיח: אין לי מבנה, על המנהל לשכור מבנה.

אבל יש מי שטוענים: “יש קראוון מוכן הממוקם כבוד ברח’ הרימונים שבגבעה A, העירייה כבר הכשירה שטח לקליטתו, בפסח האחרון, אבל אז הגיע הסכסוך והכול נעצר. מה גם, שאם באמת רוצים למצוא פתרון הרי שלסמינר האשכנזי יש השנה רק 8 כיתות, למרות שבפועל נבנו עבורם 12 חדרים, כך שיש חדרים מיותרים. אבל מה יותר פשוט מלהושיב כיתה שלמה בבית, ושההורים יעשו בלגאן וילחצו על כל הצדדים?”

 •

 רכסים, יצחק רייך

תגובת ראש המועצה יצחק רייך: 

המועצה המקומית רכסים, ראש המועצה, סגנו וכלל חברי המועצה ועובדיה פועלים ברוח היישוב ומחוייבים להוראות הרבנים.

נושא לקיחת הבנות כ’בנות ערובה’ יום לפני תחילת הלימודים (!) כואב וציני ונמצא בטיפול רבני היישוב, וכל שיורו למועצה לפעול – היא תפעל ברמה המיידית. הבעיה היא עקרונית ולא טכנית. כך הייתה הוראת הרבנים, וראש המועצה יישם אותה במדויק.

מאחר והרב יעקב יורם עדיקה, מנכ”ל מוסדות ‘יקירי רכסים’, פועל בעזות מצח, בניגוד גמור להוראות רבני הקהילות ובניגוד להנחיות המועצה, קיבל כבר בחודש אייר תשע”ו הודעה, שלא יצפה לקבלת משאבים עירוניים.

ביום שישי האחרון התקיימה ישיבת רבנים של כלל העדות והחוגים ברכסים, בהשתתפות ראש המועצה וסגנו הרב דן כהן ושם הורו הרבנים שוב שלא להיענות לבקשות של מוסדות ‘יקירי רכסים’, כל עוד הוא ממשיך לפעול בניגוד להוראות הרבנים.

נציין עוד, כי ועדת הרבנים כוללת את כלל הקהילות, כולל הרב הגאון רבי אברהם לוגאסי, רב קהילת ‘יקירי רכסים’, וועדת הרבנים היא זאת שקובעת את חלוקת התלמידות.

מובן וברור שמספר הכיתות בכל מוסד נלקח בחשבון, כך שהטענה לחלוקה לא שוויונית הינה שקרית וחסרת בסיס אמת.

הערב (שני) התקיימה ישיבת מועצה ובה הוצגה כל השתלשלות העניינים ולובנו כל ההיבטים. חברי המועצה הצהירו פה אחד, שמוסד אשר אינו מקבל הוראות מרבני הקהילות, כפי שנוהגים כל שאר מוסדות החינוך ברכסים, ללא יוצא מהכלל – לא יקבל סיוע מהמועצה.

אנו תקווה שהנהלת מוסדות ‘יקירי רכסים’ תעשה את המוטל עליה, כדי שלא נגיע למצב בו המועצה תאלץ לפעול בכלים החוקיים העומדים לרשותה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות