חתונה פיקטיבית • ערוץ 2: רבנים מחתנים יהודים וגויים תמורת כסף

רבנים בעלי אישור מהרבנות הראשית לערוך חופה וקידושין מחתנים זוגות פסולי חיתון, שאחד מהם גוי, ועורכים טקסי חופה פיקטיביים, תמורת אלפי שקלים • "אני עושה את זה למרות שזה סיכון של המשרה שלי ואסור שהרבנות תתפוס אותי", תועד רב. "השירות הזה עולה 3,000 שקלים - אני עושה חופות מאוד מרשימות ומעניינות" • הרבנות: "נשמע חמור"
חיים טוויל
י"ב אלול התשע"ו / 15.09.2016 20:29

בטקס, המתקיים לפי ההלכה, יש טבעות, כתובה ושבירת כוס. גם עורכי הקידושין הם רבנים המופיעים ברשימת הרבנים המורשים לעריכת חופה וקידושין ברבנות הראשית. אלא שמשהו אחד אינו כשיר בכל ההצגה: הזוגות העומדים מתחת לחופה הם פסולי חיתון – זוגות שלא יכולים להינשא דרך הרבנות – בהם כאלה שלפחות אחד מהצדדים אינו מוכר כיהודי, והכל תמורת אלפי שקלים. כך חושף תחקיר שפורסם הערב (חמישי) בערוץ 2.

בשיחה עם חדשות 2, מודים רבנים, ששמותיהם עוברים מפה לאוזן בין זוגות המתכוונים להינשא ושאחד מהם אינו מוכר כיהודי על פי ההלכה, כי הם עוברים על החוק.

מדובר ברבנים שמנצלים מצב, כך לפי התחקיר, שבו זוגות כאלה מעוניינים לערוך טקס חופה כמו זוגות של חברים המוכרים כיהודים – על מנת להרוויח כסף קל מהצד. 

כך למשל מספר ס’ – שהוא ובת זוגו נישאו בשנה שעברה בטקס חתונה אזרחית בחו”ל, וכעבור חודשיים ערכו טקס חתונה פיקטיבי בארץ, בשיחה עם חדשות 2: “סירבו לחתן אותנו ברבנות בגלל שאמא של אשתי לא יהודייה, אז נאלצנו לשלם לרב שיערוך טקס שהוא הצגה.

“הגענו לרב שעושה את זה דרך חברים אחרים שהתחתנו ועשו טקס חופה פיקטיבי, אחרי שראינו שהטקס בעצם נראה אותו דבר ומי שלא מודע לעניין לא מרגיש בהבדל. כשדיברנו עם הרב לקראת החתונה שלנו, הוא אמר שהוא דורש סכום של 3,000 שקלים על עריכת חופה כזו, לטקס של 20 דקות – אבל שנראה אמיתי לגמרי”.

ס’ מסביר מה עמד מאחורי ההחלטה לשלם, למרות שנישא בטקס אזרחי: “רצינו שהחתונה שלי תיראה כמו חתונה כשרה, אפילו שזה בעצם לשלם על חתונה פעמיים. היו לנו הרבה אורחים שלא היו מודעים לעניין, זה באמת היה הצגה. שילמנו לרב בשחור, בלי קבלה ובלי כלום. ברור שזה לא תקין ומהווה עבירה על חוקי הדת”.

בשיחה שערכו תחקירנים של חדשות 2, שהתחזו לזוג המבקש לערוך אירוע חתונה עם טקס פיקטיבי, עם שני רבנים ששמותיהם מתנוססים ברשימת המורשים לחתן זוגות בישראל על פי כללי ההלכה באתר הרבנות הראשית, הודו הרבנים בפה מלא כי הם עוברים על ההלכה, סיפרו כמה כסף הם דורשים עבור השירות – והדגישו שהטקס נראה אחד לאחד כמו טקס אמיתי ושהאורחים כלל לא יחשדו שמדובר בהצגה.

“אני רב מאושר מטעם הרבנות הראשית לישראל. אני עושה את זה למרות שזה סיכון של המשרה שלי ואסור שהרבנות תתפוס אותי על כזה דבר. אני מסכן פה את כל הקריירה”, תועד אחד מהם.

“אני מגיע עם כתובה וכל מה שצריך, עושה הכל כדת וכדין. אף אחד לא צריך לדעת כלום”, הוסיף הרב. “השירות הזה עולה 3,000 שקלים – אני עושה חופות מאוד מרשימות ומעניינות, הקהל לא ישתעמם ובטח שלא ירגיש בהבדל כלשהו מחופה אמיתית”.

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה לידיעה כי “הדברים נשמעים חמורים. המקרים ייבדקו ויטופלו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות