חשיפת חרדים 10 • ‘איכות השלטון’ לאוצר: לאן נעלם כסף של המשפחתונים? דרעי לקח?

אחרי שאורלי לוי זעקה "לאן דרעי לקח את הכסף של המשפחתונים? זה מטורף" - פונה 'התנועה לאיכות השלטון' אל משרד האוצר בדרישה לקבל את כל המידע על העברת תקציבים כ'פיצוי' על מעברו של השר דרעי ממשרד הכלכלה למשרד הנגב והגליל • "זו פגיעה קשה באמון הציבור שחש כיצד המסים מנוצלים לכאורה לקידום מטרות פוליטיות-ציניות"
יוני גרין
י"א אלול התשע"ו / 14.09.2016 14:52

 בעקבות החשיפה בחרדים 10: עו”ד דניאל דושניצקי מ‘התנועה למען איכות השלטון בישראל’ פנה היום (רביעי) אל הממונה על חוק חופש המידע במשרד האוצר, בדרישה לקבל את כל המידע על העברת תקציבים כ’פיצוי’ על מעברו של שר הפנים אריה דרעי ממשרד הכלכלה למשרד הנגב והגליל.

במכתב ששיגרה התנועה נכתב: “ב-28.06.2016 התקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא ‘חוסר תקנים במשפחתונים לילדי אימהות עובדות בשל חוסר תקציב’. הדיון נערך לבקשת מספר חברי כנסת, ועיקרו נסב סביב הטענה כי במהלך 5 השנים האחרונות, התקציב שמיועד למשפחתונים – שנמצאים תחת אחריות משרד הכלכלה והתעשייה – לא הותאם לקצב הגידול באוכלוסיה וקצב הביקוש למקומות לילדים בגילאים המתאימים, כך שלא נוסף אף משפחתון אחד לרפואה.

התנהלות זו, כך עלה מן הדיון, מובילה לפגיעה ביכולתם של הורים, בעיקר אימהות, לצאת (למעשה לשוב) לשוק העבודה.

ואולם, במהלך הדיון התברר, כי התקציב שיועד למטרה זו לא הגיע ליעדו. רכז התעסוקה באגף התקציבים שבמשרד האוצר, מר מורן מזור, ציין בפני הוועדה כי בשנת 2016 הוקצו בתקציב המדינה לצורך משימה זו 30 מיליון ש”ח, ברם תקציב זה, יחד עם תקציבים נוספים – ובהם תקציבים עבור מעונות יום – “עברו” יחד עם השר אריה מכלוף דרעי ממשרד הכלכלה למשרד הפריפריה, הנגב והגליל, מבלי שניתן כל הסבר לכך המניח את הדעת.

ברי כי מידע חדש זה הביא לתרעומת רבתי בקרב חברי הכנסת בוועדה, שראו בהעברת הכספים כ”פיצוי” (או “נדוניה”) לשר שנאלץ לעבור ממשרד ממשלתי אחד לאחר, וזאת על חשבון ילדי הגיל הרך.

ואכן, ככל שהדברים נכונים, המדובר בפגיעה קשה באמון הציבור ברשויות השלטון, שחש הוא כיצד כספי המסים שהוא משלם, שיש לנהוג בהם בחרדת קודש, מנוצלים לכאורה לקידום מטרות פוליטיות-ציניות.

ככל שאכן הועברו תקציבים “צבועים” בין משרדים, כאתנן פוליטי לשר הממונה, הרי שמדובר בעניין חמור ביותר הפוגע פגיעה קשה בציבורים שלמים בישראל, מהווה חריגה בוטה מהתקציב שאושר, ופוגע כאמור אנושות באמון הציבור בממשלה ובהחלטותיה.

נוכח כל האמור, אנו פונים אליך בזאת, לקבל המידע ו/או המסמכים הבאים:

א. מספר התקנה התקציבית המקורית שבתוכה תוקצבו המשפחתונים (ברמת פירוט מקסימאלית של ספרות), וגובה התקציב המקורי שנקבע.

ב. מספר התקנה התקציבית שאליה הועבר תקציב המשפחתונים (ברמת פירוט מקסימאלית), גובה התקציב שהועבר לתקנה זו וייעודם החדש של הכספים.

ג. נייר העבודה או כל מסמך אחר שהוצג לוועדת הכספים, המתייחס להעברה זו.

ד. מועדי הדיונים (בממשלה ובכנסת) שבהם נדון הנושא טרם אישור העברת התקציב ושמות האנשים שהשתתפו בדיון.

ה. מועדי אישור ההעברה, על כל שלביו, ושמות הגורמים המאשרים (בממשלה ובכנסת), ומסמכים המעידים של אישור כאמור.

ו. הפירוט המבוקש בסעיפים א-ה גם באשר ל”תקציבים הנוספים” שהועברו כאמור (כגון מעונות יום וכל תקציב שאליו התייחס מר מזור).

ז. הפירוט המבוקש בסעיפים א-ה באשר למקרים נוספים שארעו, ככל שארעו, בעת חילופי הגברי השונים בממשלת ישראל ה-20″.

בתנועה מזכירים כי הפנייה מתבצעת בהתאם למתווה הקבוע בחוק חופש המידע.”על כן, נבקש לקבל את התייחסותך לגבי המצאת המידע המבוקש תוך 30 יום”.

“מה זה??? שר יוצא לוקח איתו כסף???”

כפי שחשף חרדים 10, בדיון שהתקיים בוועדת הכספים, שלף  נציג אגף תקציבים באוצר, מורן מזור, את הקלף הסודי: “בחמש השנים האחרונות הוצאו למעלה ממיליארד ש”ח להרחבת מערך מעונות היום, תקציב המשפחתונים. השנה הוקצו בתקציב המדינה לטובת הגדלת ההיצע 30 מילון שקלים. התקציב לא מומש כי עבר יחד עם השר דרעי למשרד הפריפריה, נגב-גליל יחד עם תקציבים נוספים”.

 ח”כ יעקב אשר נראה באותו רגע מחליף מבטים עם יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני, ונראה היה כי השניים מזועזעים.

אבל מי שמעיזה להרים קול היא ח”כ אורלי לוי-אבקסיס. היא מנסה להבין. “תקציב שיועד לטובת עידוד נשים לצאת לעבודה ולמטרה של משפחתונים? עבר למשרד אחר?”

אורלי לוי

גפני מתעניין: “איזה תקציבים נוספים הועברו?”

נציג האוצר מסביר: “ביחד עם השר דרעי…”

גפני: “חוץ מהשר דרעי, זה הבנו, לא עבר לעוד מקומות? הוא נהיה שר רק בחודשים האחרונים…”

נציג האוצר: “התקציב עבר יחד איתו”.

גפני: “חמש שנים לא עלה התקציב אפילו בשקל. אני לא נכנס למלכודת הזו”, הוא אומר, ומסרב לתקוף את ש”ס.

אבל אורלי לוי-אבקסיס מסרבת להירגע: “מה זה??? שר יוצא לוקח איתו כסף???”

גפני: “נו מחר תהיה כותרת, אריה דרעי… זה מה שהוא רוצה..”

אורלי לוי-אבקסיס: “מה זה משנה? זה משפחתונים! לאן הוא לקח אותו? באיזה צבע צבעו אותו? הוא לקח את הכסף מהמשפחתונים, למה זה הפך לקופה קטנה שנותנים לשר שעובר משרד??? יכול להיות שהילדים שלנו הם פיצוי! לפוליטיקאים? זה מטורף!!! ואתה מקבל את זה בשלוות נפש…

“כולם מנסים לצאת פוליטיקל קורקט, תסלחו לי! השיקולים הפוליטיים שלכם לא מעניינים אותי, אותי מעניין הילדים האלו, הם שבויים. תגידו, מה אתם מפחדים מכתבות? זו צריכה להיות כותרת!!!…למה זה אתי??? מי שמר על הילדים האלו?… נלקח באישון לילה…על האמת מכים!

“הילדים שלנו הם פיצוי! לפוליטיקאים? זה מטורף”

גפני מתלחשש עם אורלי לוי…

“אומר ח”כ יעקב אשר, חסרים 30 מיליון שקלים לפתיחת שנת הלימודים. אתם באוצר יודעים להביא את הכסף הזה?”

אורלי, מצחקקת לגפני: “זה השלושים שנלקחו…”

יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני, סיכם את הדיון:  “על-מנת להבטיח שעם פתיחת שנת הלימודים תשע”ז, אימהות יוכלו לצאת לעבוד,  לכן לא מספיק להמתין אפילו לתקצוב מוגדל בתקציב הבא שיאושר רק בנובמבר – דצמבר 2016. נדרשת תוספת תקציב מיידית של 30 מיליון שקל.

“לכן אני קורא למשרד הכלכלה להקצות מתקציבו 10 מיליון שקל כבר עכשיו, וכן לאוצר לתת תקציב תוספתי של 20 מיליון שקל”. גפני דרש מהמשרדים תשובה בתוך שבוע ימים לגבי תוספת התקצוב הנדרשת.

חרדים 10 פנה בשעתו אל ברק  ברק סרי, דוברו של השר אריה דרעי.

• בדיון בוועדת הכספים נחשף שכאשר ש”ס עזבה את משרד הכלכלה, היא לקחה איתה למשרד הנגב והגליל 30 מיליון ש”ח שהיו מיועדים למשפחתונים. כך טען נציג האוצר. כלומר, תקציב הקייטנות בקיץ הוא, בעצם, העברה ממשפחתונים שיש בהם מצוקה?

דובר השר: “לא היה ולא נברא. בהחלטת הממשלה נקבע כי תוקם ועדה שתחליט מי יהיה אחראי על נושא מעונות היום, משרד החינוך או משרד הכלכלה. כל נושא 30 מיליון השקלים לא מוכר. תקציב סבסוד הקייטנות ניתן אך ורק מתקציב המשרד לקידום הפריפריה הנגב”.

האם שיקר נציג האוצר, כפי שטוען דוברו של דרעי, כשסיפר בפני הוועדה על 30 מיליון שעשו את דרכם ממשרד הכלכלה היישר אל משרד הנגב הגליל והפריפריה?

כאשר משרד האוצר יעביר את כל המסמכים, כפי שהתבקש, כנראה שנקבל תשובה.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין על דרעי
    14/09/2016 15:30
    jhho
  1. אין על דרעי

  2. השבת תתבע את עלבונה
    14/09/2016 23:10
    יאיר
  3. השבת לא תסלח למכלוף

  4. לא ממש מפתיע שש
    15/09/2016 15:13
    ראובן
  5. העיקר שיש כיפה על הראש.