חשיפה • בגלל מייל שלא הגיע: סמינר במודיעין עלית בסכנת סגירה

שבוע לאחר פתיחת שנת הלימודים, כ-100 תלמידות 'הגר' עדיין בבית • שרשרת תקלות גררה עימות עם משרד החינוך, והותירה את ההנהלה בפני דרישה חד-משמעית: לקבל כ-10 בנות שנדחו בשל "אי התאמה" • בסמינר מתעקשים: "לא ייתכן שרק אנו נקבל את כולן" • הרבי מאמשינוב הורה: "לא לקבל יותר מ-3 או 4 בנות, גם אם זה יוביל לסגירת המוסד"
ד' אלול התשע"ו / 07.09.2016 18:57

חשיפת חרדים 10: בפרשת הדרכים הזו, בה עומד סמינר ‘הגר’ במודיעין עילית, נתקעו יותר ממאה תלמידות, ששנת הלימודים שלהן טרם החלה.

מדוע טרם החלה?

שרשרת תקלות שגררה עימות עם משרד החינוך, הותירה את הנהלת הסמינר בפני דרישה חד-משמעית: קבלה של יותר מ-10 בנות שנדחו בשל “אי התאמה”, או שלילת רישיון המוסד של הסמינר וסגירת שעריו באופן גורף.

הכול, בעצם, החל בשיפוצים.

בשל הגידול במספר התלמידות, היה צורך לשנות את החלוקה הפנימית של מבנה הסמינר. משום מה המלאכה לא הושלמה במועד, ועל כן הודיעה ההנהלה להורים כי פתיחת שנת הלימודים תידחה במספר ימים.

אך השיפוצים לא שיבשו רק את הלימודים, אלא גם, כך לפי המנהל, את עבודת משרדי הסמינר. בעקבות כך, הזמנת השימוע ששלח משרד החינוך בדואר האלקטרוני, לא הגיעה ליעדה – וכך סומן הסמינר כ’מוסד סורר’, לעומת הסמינרים ‘מאיר’ ו’פוירשטיין’ ששלחו את נציגיהם לשימוע ביום ראשון והגיעו להסכמות עם משרד החינוך על קבלת מספר בנות נוספות שנותרו ללא סמינר.

סמינר ‘הגר’, שלא כיבד את ההזמנה לשימוע, איבד את הזכות להשמיע את טענותיו בפני משרד החינוך.

עתה, כאמור, עומדת ההנהלה בפני אולטימטום: קבלת כ-10 הבנות האחרונות שנדחו מכל הסמינרים בעיר – או סגירה מידית.

סמינר ‘הגר’ נפתח לפני שנתיים במודיעין עלית, בשל הצורך בסמינר נוסף, לאחר סגירת סמינר ‘יגלניק’ בו למדו בנות ממשפחות המוגדרות ‘מודרניות’.

גם הסמינר החדש נחשב במודיעין עילית למודרני, וההנהלה מנסה להיאבק בתדמית הזו בכל דרך.

“בכל שנה מחדש כופים עלינו לקבל בנות, שלדעתנו אינן מתאימות, מה שמחזק את הרושם שהסמינר מודרני”, אומר בכיר בסמינר ששוחח עם חרדים 10. “השנה, מתוך 10 הבנות שנדחו על ידי כל הסמינרים, אולי על אחת או שתיים נוכל להתפשר, אבל לא יותר מכך, כדי לא לקלקל כליל את שמו הטוב של הסמינר”.

האיש מספר: “מנהל הסמינר, הרב רפאל שמסיוף, שוחח על הנושא עם האדמו”ר מאמשינוב, הסמכות הרוחנית של הסמינר. האדמו”ר הורה שלא לקבלן בשום אופן גם אם הדבר יוביל לסגירת בית הספר!”

המנהל אף הוא סבור כי “עדיף לסגור מאשר להמשיך לא טוב”.

אבל בין אם ההנהלה רוצה ובין אם לא, בגלל תיוגו של הסמינר כמודרני, נרשמות אליו בנות רבות המתאימות למסגרת לימודים פתוחה יותר. וכך, גם הבנות שנדחו הן מהמשפחות החלשות ביותר מבחינה רוחנית, אלו שאין להן סיכוי להתקבל בשום סמינר אחר.

בחורות, סמינר, חרדיות

וכאן מונחת עיקר הבעיה: “למה משרד החינוך כופה לקבל תלמידות לפי המקום בו הן בחרו ללמוד, ולא לפי פיזור הגיוני ומחושב? הרי אם לוקחים קבוצה ענקית של בנות פחות חזקות בלימודים או באידישקייט ושמים אותן במרוכז בסמינר אחד, יוצרים בעיה של שם רע לכל הסמינר ופוגעים בו.

“צריך לזכור שהסמינר שלנו קטן יותר, כ-30 תלמידות בכיתה, אם ל-30 האלו נוסיף עוד 10 לא מתאימות, נקבל שם רע ביותר. בניגוד לבתי הספר האחרים בקריה שהם ענקיים, עם כיתות גדולות ועם כמה וכמה כיתות בכל מחזור”.

לדברי הבכיר, הסיבה העיקרית לסגירתו של סמינר ‘יגלניק’ הייתה תיוגו כ’מודרני’.

“בצורה הזו הסמינר לא יחזיק. לכן לאדמו”ר מאמשינוב מאוד חשוב שייקחו את הבנות הפחות מתאימות ויפזרו אותן באופן שוויוני בין כל הסמינרים. אני נגד שייצאו מהקריה ובטח נגד שיזרקו אותם לרחוב. אבל את אומץ הלב הזה לפזר אותן בין כולם לאף אחד לא היה”.

אבל אולי הבנות שנרשמו לסמינר שלכם ונדחו, כלל אינן רוצות להיכנס לסמינרים סגורים יותר?

“זה לא נכון”, טוען הגורם. “הן נרשמו מלכתחילה לשני סמינרים”.

 נכון, כי כך מורים להן בבית הספר היסודי, להירשם לשני סמינרים ליתר ביטחון. אבל אין ספק שהן רוצות ללמוד דווקא ב’הגר’.

“אין לזה שום הסבר. יש אצלנו כללים ברורים בדיוק כמו בכל סמינר אחר, בת שעומדת בכללים יכולה להתקבל בכבוד. מי שלא מתקבלת – אינה מתאימה לקריטריונים כמו האיסורים על ביקור בקניונים וצפייה בסרטי מחשב, הגדרות ברורות לביגוד צנוע וכו'”.

הוא גם מתקשה להבין: “למה בנות לא מוכנות ללמוד ב’מעלות שרה’, שהוא סמינר ספרדי מצוין?!”.

אבל התשובה המצערת די פשוטה: כי המשפחות הספרדיות המקושרות והחזקות יותר, שולחות את בנותיהן לסמינרים האשכנזיים, אשר מקבלים את 30% הבנות הטובות ביותר ומשאירים לסמינרים הספרדיים רק את 7 העשירונים התחתונים.

כך או כך, מבחינת הנהלת סמינר ‘הגר’, אם המחוז החרדי במשרד החינוך יחלק את 10-13 הבנות שנותרו בבית ל-3 הסמינרים, לא תהיה לה בעיה להתגמש ולקבל מתוכן 3-4. אבל “שהחלוקה תהיה בין כולם, לא לזרוק את הכול עלינו רק כי החליטו שאנחנו סמינר מודרני”.

נכון לעכשיו, כמעט שבוע לאחר פתיחת שנת הלימודים, הסמינר עדיין סגור על מנעול ובריח.

ומה יעלה בגורל הבנות?  הקלישאה אומרת שימים יגידו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עבירה גוררת עבירה
    07/09/2016 23:37
    יצחק
  1. מתחיל בלהתנשא, ממשיך בלשקר, משם קצרה הדרך להתאכזר ולקלקל.
    כמה חבל שבדרך גם מורידים לגיהנום כמה מגדולי ישראל