95 אחוזים מהחרדים מצדיקים את החייל היורה אלאור אזריה

רוב גדול בציבור היהודי - 65% - מצדיק את מעשהו של החייל היורה מחברון ותומך בטענתו כי ירה במחבל מתוך הגנה עצמית • כמעט מחצית מהציבור תומך בירי במחבל מנוטרל, גם אם אינו מהווה סכנה • ומה חושב הציבור על המניעים של אהוד ברק כשתקף את נתניהו? האם רוצים שהוא יחזור? ומי, לדעת הציבור הישראלי, יזכה בבחירות שייערכו בארה"ב?
יוני גרין
ד' אלול התשע"ו / 07.09.2016 13:28

מסקר מדד השלום החודשי של אוניברסיטת ת”א והמכון הישראלי לדמוקרטיה המתפרסם היום (רביעי), עולה כי רוב גדול בציבור הישראלי מצדיק את הירי של החייל אלאור אזריה, שירה למוות במחבל בחברון.  

עוד נתון העולה מהסקר: כמעט מחצית מהציבור חושב שיש להרוג כל פלסטיני שעשה פיגוע נגד יהודים – גם אם הוא מנוטרל.

ואלה הנתונים:  65% מצדיקים את הירי במחבל ותומכים בגרסתו של החייל כי ירה במחבל מתוך הגנה עצמית. לעומת  25% שאמרו שאינם מצדיקים אותו.

התמיכה באזריה גדולה משמעותית במחנה הימין (81%) ובקרב צעירים יהודים בגילאי 24-18 (84%). את התמיכה הגבוהה ביותר הוא מקבל אצל החרדים (95%) והדתיים (79%).

עוד עולה מהסקר:  47% מהיהודים תומכים באמירה שיש להרוג במקום כל פלסטיני שעשה פיגוע נגד יהודים, גם אם הוא מנוטרל, לעומת 45% שחושבים שיש למסור את המחבל לכוחות הבטחון.

בקרב צעירים בגילאים 24-18 – 69% תומכים בהריגת מחבלים בזירה, גם אם הם מנוטרלים.

הסקר בדק גם את אמון הציבור במוסדות השלטון. לפי הסקר, צה”ל ממשיך לזכות לאמון רב מהציבור היהודי (87%), לעומת בית המשפט העליון הזוכה רק ל54%, הכנסת והממשלה  -26% לכל אחד מהן.

וחדשות רעות לאהוד ברק: שר הביטחון לשעבר אמר לאחרונה כי בחודשים האחרונים הייתה התרחשות שגרמה נזק ביטחוני חמור לישראל בגלל טעות בשיקול דעתו של ראש הממשלה נתניהו ובשל יחסיו המעורערים עם נשיא ארצות הברית.

אלא שבציבור היהודי רק מעטים נותנים אמון בטוהר כוונותיו של ברק באמירה זאת, כאשר 10% ענו שברק אמר את הדברים מתוך דאגה כנה לביטחונה של ישראל, לומת 68% שחשבו שהדברים נאמרו מתוך אינטרס פוליטי לנגח את נתניהו.

בציבור הערבי שיעור גבוה יותר (27%) ענו שברק אמר את הדברים מתוך דאגה כנה לביטחון ישראל, אך גם בקרבם השיעור השכיח (42%) חשבו שהדברים נאמרו מתוך אינטרס פוליטי.

גם במחנה השמאל ובקרב מצביעי המחנה הציוני השיעור השכיח (42% בשני המקרים) חושבים שברק אמר את הדברים מתוך אינטרס פוליטי ולא מתוך דאגה אמתית לבטחון ישראל.

על השאלה האם טוב או לא טוב למדינת ישראל שאהוד ברק ישוב לזירה הפוליטית – ענו 65% מהיהודים שעדיף שלא יחזור.

ההתנגדות לחזרתו של ברק לפוליטיקה משותפת לאנשי כל המחנות הפוליטיים: בימין (72%), אנשי המרכז (54%) והשמאל (59.5%).

לעומת זאת, -52.5% מהמרואיינים הערבים ענו שעדיף שברק ישוב לזירה הפוליטית.

רוב גדול בציבור היהודי והערבי גם יחד (62%) מעריך שהילארי קלינטון תזכה בבחירות שייערכו בארה”ב בנובמבר. פחות מרבע בלבד מעריכים שהזוכה יהיה דונאלד טראמפ והשאר אינם יודעים.

ומי משני המועמדים המתמודדים בבחירות לנשיאות ארצות הברית יהיה יותר טוב מבחינת המדיניות של ממשלת ישראל?

בציבור היהודי שיעור הסבורים שטראמפ יהיה טוב יותר (38.5%) גבוה מעט יותר משיעור הסבורים שקלינטון (33%) תהיה טובה יותר מבחינת ישראל.

למרטות זאת: על השאלה “ומי היית רוצה שיזכה בבחירות לנשיאות ארה”ב – דונאלד טראמפ או הילארי קלינטון”? שיעור גבוה יותר מעדיפים את קלינטון (43%) על פני טראמפ (34%).

עם זאת, רוב גדול בציבור היהודי והערבי גם יחד (62%) מעריך שהילארי קלינטון תזכה בבחירות, לעומת פחות מרבע בלבד המעריכים שהזוכה יהיה דונאלד טראמפ. השאר אינם יודעים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מדד השלום פחחח....מושגים חדשים
    07/09/2016 14:29
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. שלא שיערום רבותינו