בג”ץ בצו ביניים: ראש הממשלה לא יכול למנוע את חילול השבת של הרכבת

בעקבות עתירה שהגישה יו"ר מרצ: בג"ץ אסר על ראש הממשלה למנוע עבודות בשבת • גלאון חוגגת: ״מדובר בניצחון אדיר. בג״ץ לא קיבל את הטענה עזת המצח של הפרקליטות שמדובר ב'נושא תיאורטי'״ • נתניהו: "מכבד החלטת בג"ץ. השר האחראי בעניין הוא שר העבודה, והוא יקבל את ההחלטות מהן העבודות הנחוצות - והן יתבצעו, אם צריך גם בשבת"
יוני גרין
ג' אלול התשע"ו / 06.09.2016 15:59

שופטת בית המשפט העליון, ענת ברון, הוציאה אחר הצהריים (שלישי) צו ביניים האוסר על ראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק את עבודות הרכבת בשבת, וקבעה כי עצירתן על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינה עומדת בקנה אחד עם החוק.

בהחלטה נכתב כי “סמוך לפני כניסת השבת האחרונה, התקבלה הוראה לרכבת ישראל להפסיק את כל עבודות התשתית והתחזוקה המתוכננות לסוף השבוע. הוראה זו ניתנה בחוסר סמכות ועל כן היא בטלה ומבוטלת”.

החלטת בג”ץ ניתנה בעקבות עתירה שהגישה יו”ר מרצ זהבה גלאון נגד נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ, שר העבודה חיים כץ ורכבת ישראל, בתביעה למתן צווים לביטול ההחלטה להפסיק את עבודות הרכבת בשבת.

הבוקר הגישה המדינה לבג”ץ את תגובתה לעתירת ח”כ זהבה גלאון נגד ההחלטה לבטל את עבודות התחזוקה והתשתית של רכבת ישראל בשבת.

בתגובת המדינה נאמר כי דין העתירה להידחות על הסף, שכן העתירה כולה מתייחסת לעבודות שבוצעו בסוף השבוע שחלף, ומשכך העתירה אינה אקטואלית והדיון בה הוא תיאורטי בלבד.

למעלה מן הצורך, מוסיפה המדינה בתגובתה שהוגשה באמצעות עו”ד אבי מיליקובסקי ממחלקת הבג”צים בפרקליטות המדינה, לרכבת ישראל ניתן היתר מיוחד להעסקת עובדים במנוחה השבועית.

מדובר בהיתר לכלל חודש ספטמבר וביכולתה של רכבת ישראל להחליט באילו שבתות לנצל את ההיתר וכיצד. המדינה מדגישה כי ההיתר לא בוטל או הותלה והינו בתוקף, ומשכך רשאית רכבת ישראל לעשות בו שימוש.

עוד נמסר, כי ככל שתהיה כוונה לבטל את ההיתר או להתלותו, הרי שהדבר יבוצע על ידי בעל הסמכות – שר העבודה חיים כץ או מי מטעמו שהוסמך לכך.

יו״ר מרצ, זהבה גלאון, הגיבה על צו ביניים שהוציא בית המשפט: ״מדובר בניצחון אדיר. בג״ץ לא קיבל את הטענה עזת המצח של הפרקליטות שמדובר ב״נושא תיאורטי״, והוא מבקש לזמן דיון בהרכב בהקדם, כדי לקבל הסברים לגבי התנהגותו הבלתי חוקית בעליל של ראש הממשלה”. גלאון הוסיפה: “בית המשפט בצו ביניים קיבל את עמדתי שהוצגה לו באמצעות עוה”ד דפנה הולץ-לכנר במלואה עוד לפני קיום דיון בעתירה ונתן את צו הביניים שביקשתי”.

ראש הממשלה, הקיים ביקור מדיני בהולנד, הגיב על הצו: “אני מכבד את ההחלטות של בג”ץ, אני חושב שהן מבהירות את סדר הדברים.

“השר האחראי בעניין הזה הוא שר העבודה, הוא יקבל לפי החוק את ההחלטות מהן העבודות הנחוצות – ואלה יתבצעו, אם צריך גם בשבת, ועבודות שאינן נחוצות – יתבצעו בימי חול.

“זה סדר תקין, אני חושב שהדבר הזה הוא נכון ואני חושב שהוא שם קץ לפרשה הזאת, וכל אזרחי ישראל, חילונים וחרדים כאחד, צריכים להתנהל לפי הפסיקה הזאת וההחלטה הזאת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות