טראמפ מתאושש, קלינטון נעלמת, והמרוץ שוב פתוח • תמונת מצב

קלינטון חוטפת אש תקשורתית, בשל גילויים מביכים • הביקור של טראמפ במקסיקו התגלה כהימור מבריק • הניסיונות המאולצים שלו להתחבב על מיעוטים מייצרים גם רגעים קומיים • אבל למרות שהפער בסקרים מצטמצם, כולם ממתינים לאירוע המסקרן ביותר: העימות הטלוויזיוני בין שני המועמדים • אז איך הם מתכוננים לקראתו?
נחמן גור
ב' אלול התשע"ו / 05.09.2016 01:46

ובכן, בסוף זה הגיע.

מעט יותר מחודש אחרי הוועידה הלאומית המוצלחת של המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה שבפנסילבניה – ‘אפקט הוועידה’ פג והפער בין שני המועמדים המתחרים על המפתח של הבית הלבן מצטמצם והולך.

המועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון, שבה לככב בכותרות שליליות עם שורת חשיפות מהחקירה הפדרלית בפרשת המיילים שלה. מנגד, המועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, מנסה בהצלחה אסטרטגיית קמפיין חדשה, מחבק את המיעוטים ומחזיר אליו מצביעים לבנים.

הזיכרון הקולקטיבי הרופף, תורם אף הוא את שלו. אפילו התקשורת, שהרבתה להכות על חטא בחודשים האחרונים בשל התמסרותה מדעת למסע הפרובוקציות של טראמפ, שבה לסקר אותו בהתלהבות.

דווקא קלינטון היא זו שחוטפת כעת אש תקשורתית, בשל הגילויים הטריים והמביכים.

על מה, בעצם?

בסוף השבוע פרסמה הבולשת הפדרלית (FBI) מסמכים מהתשאול שבוצע לקלינטון בפרשת המיילים. מזכירת המדינה לשעבר אמרה בתשאול כי לא הבינה שסימון האות C על גבי חלק המיילים משמעותו ‘סודי’ (Confidential) וחשבה שמדובר בסימון אלפביתי מטעמי נוחות.

לא פחות מ-39 פעמים השתמשה המועמדת בצירוף המילים “לא זוכרת”, בתשובה לשאלות החוקרים.

היא טענה שוב ושוב שבגלל זעזוע המוח שעברה בתקופה המדוברת – 2012 – אינה יכולה להיזכר בתדרוכי אבטחת המידע, שעל כלליהם עברה ב”רשלנות קיצונית”, כדברי ראש ה-FBI.

58 העמודים שפורסמו, יוצרים רושם שקלינטון ‘שיחקה ראש קטן’ גם בעת שהשתמשה בחשבון המייל הפרטי והבלתי-מאובטח שלה וגם בדיעבד, כשמסרה תשובות מתחמקות וחלקיות לחוקרים.

מטה טראמפ טען בתגובה כי היא הוכיחה ש”אין לה את שיקול הדעת הנדרש כדי להיות נשיאה”.

מאז סיום הוועידה הדמוקרטית, ממעטת קלינטון להופיע בציבור – עובדה שככל הנראה משפיעה אף היא על מצבה בדעת הקהל. טראמפ, לעומת זאת, מצוי בעיצומו של מסע דילוגים תזזיתי בין מדינות ארה”ב, קיים ביקור מתוקשר במקסיקו, ופרסם תכניות למאבק בטרור ובהגירה הבלתי חוקית.

הנסיעה למקסיקו הייתה מפתיעה וגם מסוכנת פוליטית, אך בסיכומה התברר כי הייתה הימור מבריק.

אחרי שגידף וחירף את המקסיקנים לאורך הקמפיין ואף הצהיר כי יחייב את ממשלתם לשלם עבור הקמת חומה בגבול המשותף בין שתי המדינות, התקבל טראמפ במקסיקו סיטי בכבוד השמור לראשי אומות – מה שיצר את הרושם כאילו דווקא הרטוריקה התקיפה שלו מניבה פירות.

ואם חשב מישהו שהביקור הדיפלומטי מבשר את עלייתו של טראמפ חדש, טרח המועמד להבהיר עוד באותו הערב, בנאום בוטה במיוחד שנשא במדינת אריזונה, כי דעתו על המהגרים – בחלקם הגדול מקסיקנים – לא השתנתה והוא מתכוון לגרש את רובם בחזרה לארצותיהם.

הנאום, שזכה לחשיפה תקשורתית עצומה, גרם לשלושה בכירים במטה ההיספאנים של טראמפ לפרוש בטריקת דלת. אך נדמה כי למרות שמדובר בקבוצה האתנית השנייה בגודלה בארה”ב, המועמד כלל אינו בונה על קולותיה, אלא עמל בהצלחה לחזק את כוחו בקרב הלבנים, בסיס מצביעיו.

“אנשים יידעו שאי אפשר סתם ככה להסתנן פנימה ולקבל מעמד”, הכריז טראמפ באזני הקהל המשולהב באסיפת הבחירות בפניקס. “הימים האלה נגמרו”.

הוא שב על הצהרתו כי מקסיקו “תשלם 100%” מהקמת החומה האדירה, “למרות שהיא עדיין אינה יודעת זאת”.

יחסיו של טראמפ עם המיעוטים האתניים האחרים אינם טובים יותר.

בקרב השחורים מחזיק המועמד בשיא שלילי של בין 1% ל-2% תמיכה בלבד. גם היהודים, שנחשבים לקול מכריע במדינות מתנדנדות כמו פלורידה ופנסילבניה, מעדיפים את קלינטון בשיעור של 2 ל-1, לכל הפחות.

ניסיונותיו המאולצים של טראמפ להתחבב על אוכלוסיות מיעוטים שונות – מלבד ההיספאנים – יצרו רגעים קומיים שרק פגעו בו אלקטורלית בקרב היהודים והשחורים.

רגע אחד כזה התרחש בשבת האחרונה, כשבביקור בכנסייה ‘שחורה’ בעיר דטרויט, עטף אותו הכומר בטלית צחורה עם כיתוב בעברית…

קשה לדעת מה בדיוק התכוון הבישוף האפרו-אמריקני וויין ג’קסון להמחיש בסמל היהודי כל-כך, אבל תמונתו של טראמפ העטוף בטלית עומד על בימת הכנסייה ומחייך, גררה תגובות קשות בקרב יהודי ארה”ב, שמצאו את האקט מעליב למדי.

בינתיים, כאמור, טראמפ מתחזק משמעותית בסקרים.

הפער לטובת קלינטון בסקרים הלאומיים, שעמד באמצע אוגוסט על כ-6% בממוצע, הצטמצם בכמחצית והוא עומד כיום על כ-42% לקלינטון מול 39% לטראמפ.

המדינות המתנדנדות, שעמדו עד כה באופן חד משמעי לצד קלינטון, כבר אינן מאירות לה פנים.

על פי הסקר המקיף של מכון ‘איפסוס’ שפרסמה בסוף השבוע סוכנות הידיעות רויטרס, טראמפ מוביל כעת באוהיו, וויסקונסין, מישיגן, ניו המפשייר, איווה ואפילו מיין.

בממוצע הסקרים הוא הצליח בינתיים להעביר לצדו רק את איווה הקטנה, אך אם המגמה תימשך יצטרפו אליה במהרה מדינות נוספות.

מדינות ‘אדומות’ מובהקות כמו ג’ורג’יה ומיזורי, שהפכו מתנדנדות בחודש שעבר, חזרו עתה לחיקם של הרפובליקנים בפער דו-ספרתי. גם במדינות שיצביעו לטראמפ בוודאות, ניכרת העלייה בשיעורי התמיכה בו, אשר מטפסים בעקביות כבר שבועיים.

קלינטון עדיין מובילה בפלורידה ופנסילבניה עתירות האלקטורים, לצד מדינות מתנדנדות נוספות כווירג’יניה, קולורדו וצפון קרוליינה – כך שלטראמפ עדיין יש דרך ארוכה לעבור עד לניצחון המיוחל.

אך ללא ספק, הימים האחרונים היוו עבורו צעד משמעותי קדימה במסע אל הבית הלבן.

בעוד שלושה שבועות יתקיים בדייטון שבמדינת אוהיו, האירוע המסקרן ביותר עד כה במערכת הבחירות: העימות הטלוויזיוני בין שני המועמדים לנשיאות.

על פי דיווחים בכלי תקשורת אמריקניים, קלינטון עסוקה כולה בתחקירים וסימולציות לקראת הקרב הגורלי ואילו טראמפ – מאותגר הקשב והריכוז – אומר למקורביו כי הוא מעדיף לסמוך על הכישורים והאינסטינקטים הטבעיים שלו, שהביאו לו את הניצחון המרשים בפריימריז.

עד לבחירות ישנם עוד יותר מחודשיים, בהם התמונה כולה יכולה עדיין להתהפך פעמיים ושלוש.

יש לזכור כי קלינטון הצליחה עד כה לגייס תרומות בסכום דמיוני של 140 מיליון דולר ואילו טראמפ השיג כשליש או רבע מכך.

בשלבים המתקדמים של הקמפיין, לכל דולר יש משמעות – אם בתשדירי תעמולה ואם בארגון מטה הבחירות, בו מצטיינים הדמוקרטים באופן בולט.

גם נטייתו של טראמפ למעוד בלשונו ולהעליב ציבורים גדולים עשויה לשחק תפקיד משמעותי. אמירות בעייתיות נוספות שלו כלפי נשים, שחורים או קהילות מיעוטים שונות, הן ככל הנראה רק עניין של זמן והן עלולות להרחיק ממנו שוב את הקהל הרפובליקני המתון – שהחל לשוב לתמוך בו בימים האחרונים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות