בכיר ברכבת: “רוב העבודות אפשר לבצע בחול. גם הקבלנים מעדיפים”

מזים את הטענות: "לעובדי הרכבת אין שום אינטרס כלכלי לעבוד בשבת. גם הקבלנים מעדיפים לעבוד בימי חול" • אז מי דורש לבצע את עבודות התשתית דווקא בשבתות? "המשטרה, שלא רוצה את כאב הראש של עומסים באמצע שבוע, למרות שמצהירה שהיא לא צד" • "יכלו לסיים את כל העבודות בחמישי בלילה. הסערה התחוללה מסיבה תמוהה לגמרי"
ג' אלול התשע"ו / 05.09.2016 23:53

יוסי (שם בדוי), מלווה את העבודות ברכבת ישראל מזה שנים רבות. הוא חושש מלהתראיין בשמו ולכן לא נסגיר את תפקידו המדויק, אבל רק נאמר שתפקידו בכיר ביותר.

אם רצינו להבין היטב על מה בדיוק התחולל משבר הרכבת והשבת, זהו האיש. הוא לא בקי בחלק הפוליטי של הפרשה, אבל מסביר לנו היטב מדוע מבחינה מקצועית, חילול השבת ההמוני היה מיותר לחלוטין.

“בדרך כלל, כדי לבצע עבודות תשתית, צריך לפרק את המסילה, לתקן את מה שדרוש ואז להרכיבה מחדש. את מלאכת הפירוק וההרכבה מבצעים קבלנים חיצוניים, אבל את עבודות התשתית הדורשות מומחיות, רק עובדי הרכבת עצמם יודעים לבצע”, מקדים יוסי.

“לקראת סוף השבוע הודיע משרד התחבורה כי עבודות התשתית יתבצעו בשבת. ביום שישי אחר הצהריים החלה החברה הקבלנית לפרק את המסילה, כהכנה לעבודה המשמעותית עצמה, שתוכננה להתבצע בעיצומה של השבת. כמה דקות לפני שבת קיבל הקבלן הוראת ביטול ממשרד ראש הממשלה.

“אני מכיר היטב ולא מהיום את העבודה, ויכול לומר לך בפה מלא: את העבודה כולה יכלו לבצע בין שעת סיום שירות הרכבות בחמישי בלילה ועד לתחילתו מחדש בשישי בבוקר. במקרה הגרוע ביותר, הרכבת הראשונה של הבוקר הייתה יוצאת קצת באיחור, אבל העבודה הייתה מסתיימת בתוך לילה אחד.

“טוענים שלעובדים יש אינטרס כלכלי, כי עבודה בשבת רווחית יותר. אני רוצה לשים קץ לקשקוש הזה: הקבלנים לא מקבלים שום תוספת שבת, הם עובדים במחיר שנקבע מראש, והם אלו שמחליטים על זמני העבודה, לא העובדים הזוטרים.

“למען האמת, כל מנהלי הקו והקבלנים מעדיפים לעבוד באמצע השבוע. אגיד לך גם למה. לעבוד בתוספת תשלום זה מצוין לפעם בחודש, מקסימום פעמיים. אבל ברכבת זה הפך למשהו שגרתי ולאנשים כבר נמאס, הם לא נמצאים שבתות שלמות עם המשפחה שלהם, וזה ממש לא פשוט”.

אז אם אין בזה צורך וגם הקבלנים והעובדים לא מעוניינים, למה רוב העבודות מתבצעות בשבת?

“מי שדורשת עבודה בשבת זה בדרך כלל המשטרה, שלא רוצה את כאב הראש של עומסים באמצע שבוע. אבל באופן רשמי המשטרה מצהירה שהיא לא צד בדבר.

“הרכבת היא בשליטת משרד התחבורה, לבועז צפריר מנכ”ל הרכבת יש אינטרס לשבש כמה שפחות את תנועת הרכבות, כי ברגע שיש בלגאן הוא חוטף ממנכ”לית משרד התחבורה או משר התחבורה עצמו. בכל הנוגע לציבור, מהיכרות שלי הציבור כששומע שרכבת תושבת בשל עבודות, לא כועס אלא מגלה הבנה. מבינים שאין ברירה. כבר כעת אנחנו יודעים שבאמצע ספטמבר יהיו כמה ימים של השבתת רכבות”.

יוסי מנסה לחשוב מה היה הגורם לכך שהעסק יצא מכלל שליטה הפעם – בניגוד לפעמים קודמות. “אולי בגלל ששר התחבורה ישראל כץ נפגש עם החרדים, הבטיח להם שלא יתבצעו עבודות בשבת, והנה פתאום רק הגבירו את העבודות. אם הוא לא היה אומר כלום, הם לא היו שמים לב. אנחנו עובדים שנים ארוכות בשבתות, ואיש לא אומר מילה.

“אני אומר לך באחריות רבה: את רוב רובן של העבודות אפשר לבצע ביום-יום, בשעות הלילה שבהן הרכבת ממילא לא נוסעת. הסערה התחוללה מסיבה לא ברורה ותמוהה לגמרי”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מקווה שלא נפלתם בפח של איזה מתחזה...
    06/09/2016 03:21
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. “בשעות הלילה שבהן הרכבת ממילא לא נוסעת.”
    הרכבת פעילה כל הלילה!
    פעם בשעה.

  2. הסיבה ל,פיקוח נפש' לצורך עבודות בשבת....
    06/09/2016 04:42
    כספומט
  3. תוספת של מאות אחוזים למשכורת. בשבת אחת יכולים לקבל משכורת של חודש עבודה בשעות יום המקובלות במהלך השבוע.

  4. אלחנן
    06/09/2016 10:04
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. מה עם קו נהריה-נתב”ג? נוסע בלילה למיטב ידיעתי