אנחנו שוב בתהליך מי יכפה ואחרינו המבול?

יתכן שהתקשורת החרדית, שפמפמה את משבר העבודות בשבת, היא זו שהובילה את הנציגים החרדים להתעקש • אבל האם זו התנהלות חכמה?
א' אלול התשע"ו / 04.09.2016 02:07

היה זה בשלהי ממשלת נתניהו השניה. שוחחתי אז עם עם עורך אתר ‘ליכודניק, אריק זיו, על חוק הגיוס.

בראש ‘הוועדה לקידום השוויון בנטל’,שהוקמה באותם ימים עמד ח”כ יוחנן פלסנר מקדימה ז”ל. חברי הוועדה ניסו למצוא מתווה מתאים שיירצה את כל הצדדים. הוועדה סיימה את דיוניה, כמעט הגישה דו”ח, אבל אז החלו חריקות בעקבות פרישת אחדים מחבריה, ונתניהו פירק את הוועדה

ימים חלפו, פלסנר הגיש דו”ח משלו שהתבסס על טיוטת הדו”ח של הוועדה, אבל היא הפכה לבלתי רלוונטית.

אריק זיו שב אז והזהיר: החרדים עוד יתגעגעו לפשרה של הוועדה. אמר – וצדק.

הממשלה פוזרה, ולאחר הבחירות הוקמה ממשלת נתניהו השלישית, עם ברית האחים בנט-לפיד, ממשלה בה ספג הציבור החרדי כל מכה אפשרית. עד לאחרונה עוד ליקקו בציבור החרדי את הפצעים מאז – עד שהנציגים החרדים הצליחו למחוק את כל ‘גזירות לפיד’. 

השבוע, בטורו הפוליטי המתפרסם ב’ליכודניק’, שב אריק זיו ומזהיר את החרדים.

“דומה שאנחנו נכנסים לעידן חדש ישן שבו יש תחרות : מי יכופף את הממשלה? זאת תחרות שבכל תקופה מאיצה את השנאה לחרדים.

“כאשר ב-2013 בג”ץ החליט על גיוס חרדים, היה ברור כי אין מנוס אלא להגיע להסכמה – אך החרדים הובילו למאבק שבו לא קיבלו שום פשרה. גם כאשר הוצג להם ‘מתווה בוגי’, הם סרבו. וכאשר הם הודיעו כי לא יסכימו ויפילו את התקציב, יצאנו לבחירות 2013 מהם הם יצאו כשהם מחוץ לקואליציה, כאשר ברית האחים בנט את לפיד קבעה: בלי חרדים.

“משם הגענו לחוק הגיוס – ואז החרדים כבר התגעגעו ל’מתווה בוגי’. 

“עכשיו הם בתהליך מי יכפה ומי יכופף את הממשלה ואחריהם המבול.  ממתי חרדי יכול לאשר עבודה בשבת? הרי עדיף שלא ישאלו אותם. לפעמים איפה שטיפש זורק אבן, אלף חכמים לא ימצאו אותה”.

למרבה הצער, יש מצב שהוא צודק.

המנדטים הצומחים של ‘יש עתיד’ בסקרים הם רק תמרור אזהרה. עבודות הכרוכות בחילול שבת מתבצעות מזה חודשים ארוכים, אולי שנים, בכל רחבי הארץ. עד היום החרדים העלימו עין.

יש הפנמה בשנים האחרונות, לפיה חוקים שכופים על חילונים אינם מטיבים עם איש. לכן, שימו לב, לא תמצאו חוקים מסוג זה על שולחן הממשלה או הכנסת. שכן, אלה חוקים מהסוג שנתקל בחומת התנגדות חילונית, ורק מרימים לגובה את המפלגות ש’עושות קופה’ משנאה לחרדים (“אנחנו לא שונאים חרדים” יבהירו, כמובן, הקודקודים).

ביום שישי האחרון הבין ראש הממשלה בנימין נתניהו ששר הבריאות יעקב ליצמן נחוש לפרוש מהקואליציה על רקע חילולי השבת ברכבת ישראל. הפעם, האיום היה משמעותי.

יתכן שהתקשורת החרדית, שפמפמה את משבר העבודות בשבת, היא זו שהובילה אותו להחלטה ללכת הפעם עד הסוף.

נתניהו נאלץ להפסיק את העבודות בשבת, חילונים יצאו להפגין, ויאיר לפיד, שוב, יוצא המרוויח הגדול.

האם זו התנהלות חכמה? יתכן שממש לא.

כאן המקום להסתייג ולומר כי ביקורת זו נכתבת כפרשנות פוליטית בלבד. אין היא מבקרת חלילה את החלטות גדולי ישראל – אם אכן היו מעורבים בפרשה ובהחלטות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות