כך התגלגל ציור על שק של ר’ זלמן קליינמן לידי הצייר יחיאל אופנר

בדיוק ביום בו חל היארצייט של הצייר החסידי הנודע רבי זלמן קליינמן ז"ל, התגלגל לידיו של הצייר יחיאל אופנר ציור מקורי מלפני 62 שנה • איך זה קרה?
אבי כץ
כ"ד אב התשע"ו / 28.08.2016 13:19

זה קרה בשבוע שעבר, ביום ח”י מנחם-אב, בדיוק ביום בו חל היארצייט של הצייר החסידי הנודע רבי זלמן קליינמן ז”ל. לידי הצייר יחיאל אופנר הגיע ציור מקורי, המציג חסיד עם ציצית מנגן בדבקות על כינור.

בציור, שצויר על שק ישן, עליו מופיע הכיתוב “נמל חיפה”, נראה היהודי מיוסר משהו, ומתקבל הרושם שגם הניגון אותו פורט על מיתרי הכינור – נוגה אף הוא.

הצייר יחיאל אופנר, הסביר לאתר חב”ד-col על הציור ועל הרקע: “הציור צויר לפני 62 שנה, בשנת תשי”ד, כשר’ זלמן קליינמן היה עלם בן 20. סגנון הציור מאופיין בצבעים עזים ובסגנון שר’ זלמן היה מצייר בתחילת דרכו.

“יש מספר ציורים ידועים שר’ זלמן צייר יהודי מנגן בכינור. הציור הזה הוא בסגנון נאיבי, עם הרבה צבע ורקע עז וסוער, כנראה זה מעיד על התקופה”.

יחיאל מוסיף: “העובדה שר’ זלמן השתמש בשק ישן ולא רכש בד ציור, מעידה אולי על התקופה הקשה כלכלית שעברה עליו אז.

“ככל הידוע, אין הרבה ציורים שלו מהתקופה הזאת, בתחילת דרכו כצייר-אמן. ובכלל אין כמעט להשיג יצירות מקוריות של ר’ זלמן, גם מתקופה מאוחרת יותר.

“ידוע שבמשך תקופה בזמנים הללו, ר’ זלמן היה משלם בחנות עם ציורים במקום כסף.

“היצירה הגיעה מאדם שקונה תכולות דירה לפינוי. הסוחר, שאינו שומר תורה ומצוות, לא הכיר לפני כן את יצירותיו של ר’ זלמן, אך אמר לי שבין כל הציורים שהיו בדירה – הציור הזה היה נראה לו מיוחד ודיבר אליו. הוא התאהב ביצירה והיא נתלתה בסלון ביתו”.

כעת, ממש בייארציט של ר’ זלמן ע”ה, הציור הגיע אל אופנר, שהכיר את ר’ זלמן ומכנה אותו מורה-דרך.

זלמן קליינמן, יחיאל אופנר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות