נתניהו קבע: רק עבודות רכבת שמסכנות חיים יתקיימו בשבת

לאחר שראשי המפלגות החרדיות דרשו לדחות עבודות להקמת תחנה נוספת בתחנת 'השלום' בתל אביב, קבע ראש הממשלה: עבודות הרכבת שמסכנות חיים אם יתקיימו ביום חול - יבוצעו בשבת, שאר העבודות - לא יבוצעו בשבת • ישראל ביתנו במכתב לנתניהו: "אסור ששיקולים לא ענייניים יתערבו בשיקולים מקצועיים. אפשר עבודות הרכבת בשבת"
אריה ריבקינד
כ"ב אב התשע"ו / 26.08.2016 09:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו מנע הבוקר (שישי) את המשבר הקואליציוני סביב עבודות התשתית של רכבת ישראל שתוכננו בשבת. זאת לאחר שראשי המפלגות החרדיות דרשו אתמול, במכתב ששיגרו לנתניהו, לדחות את העבודות להקמת תחנה נוספת בתחנת ‘השלום’ בתל אביב, ולהעבירן לביצוע באמצע השבוע.

ראש הממשלה נאלץ להתערב כדי לפתור את המחלוקת, ולאחר דיונים החליט שבשבת יתקיימו רק עבודות שכרוכות בסיכון חיים אם הן יבוצעו ביום חול.

חוות דעת של המשטרה שהועברה ללשכת ראש הממשלה קובעת, כי העבודות מחייבות חסימה חלקית, אך משמעותית של איילון דרום. לפי ההמלצה של ראש אגף התנועה ניצב ירון בארי, לא ניתן לחסום את הכביש באמצע שבוע בזמן פעילות של משרדים ומפעלים. זאת משום שהחסימה תוביל לפקקי תנועה בכל אזור גוש דן.

במצב כזה, לדבריו, כוחות ההצלה שירותי הכבאות ומד”א לא יוכלו לנוע באזור, דבר המהווה “סכנת חיים ממשית לכלל האזרחים”. על כן, ההמלצה היא לבצע את העבודות בסוף השבוע.

בעקבות כך קבע נתניהו, כי כל העבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל העבודות להקמת תחנה נוספת בתחנת ‘השלום’ בתל אביב.

העבודות על מסילת הרכבת בנתב”ג-מודיעין ובית יהושע-עתלית ניתנות לדחייה ולא יתקיימו בשבת זו.

סיעת ישראל ביתנו קראה הבוקר לראש הממשלה ולשר התחבורה לאפשר את עבודות רכבת ישראל המתוכננות לשבת הקרובה, כדי ש”לא לסכן חיי אדם”.

“אסור ששיקולים לא ענייניים יתערבו בשיקולים מקצועיים ויביאו לסיכון חיי אדם בכבישים, ולפגיעה בשגרת חייהם של מאות אלפי ישראלים”, נמסר ממפלגתו של שר הביטחון. “מאז ומתמיד מדינת ישראל שומרת על השבת ומכבדת אותה, תוך התנהלות עניינית וביצוע עבודות חיוניות. יש להמשיך ולשמור על כך ולקיים את העבודות כמתוכנן”.

בתוך כך, נתניהו הורה על הקמת ועדה שתפקידה להדק את התיאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות. בראש הוועדה יעמוד ראש סגל לשכת ראש הממשלה, והיא תכלול את מנכ”לית משרד התחבורה, מפכ”ל המשטרה ושרי הסיעות החרדיות או נציגיהם.

ראשי המפלגות החרדיות – שר הפנים אריה דרעי, ושר הבריאות יעקב ליצמן ויו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני – שלחו אתמול מכתב דחוף לראש הממשלה.

” נודע לנו, כי בשבת הקרובה שבת מברכין חודש אלול, עלולות להתקיים עבודות תשתית ופיתוח יזומות בכמה מקומות ברחבי הארץ. ובפרט בעיבורה של העיר תל-אביב יפו בדרך השלום.

“נוכח הדחיפות, ומאחר ואין אנחנו יכולים לשאת באחריות ממשלה הרומסת את קדושת השבת בפרהסיה, נבקשך מכובדנו ראש הממשלה, כי תורה על מתן הנחיה מיידית לדחות את ביצוע העבודות המתוכננות בשבת קדש עד לכינוס ישיבה עם כל הגורמים הנוגעים בדבר ובחינת משמעות המהלך והשלכותיו”.

העבודות המתוכננות ברכבת ישראל מתקיימות עקב שדרוג תחנת השלום בתל אביב והן יחלו ביום שישי בשעה 16:00 וצפויות להימשך ברצף עד יום שבת בשעה 19:30.

בתוך כך, התפתח מיני עימות בין שר התחבורה ישראל כ”ץ לבין שר הפנים אריה דרעי: לאחר שאנשיו של כ”ץ תדרכו כלי התקשורת על “שיחה קשה” שהתקיימה בין ראש המפלגות החרדיות, במהלכה הודיע שר התחבורה לשר הפנים כי חוות דעת משפטית אוסרת עליו להתערב ולהנחות בנושא ביצוע עבודות הרכבת בשבת, ולכן לחצים לא יעזרו  – הגיבו מקורבי השר דרעי:

״’השיחה הקשה’ בין השרים דרעי לכץ לא היתה ולא נבראה. השרים דרעי וליצמן וח״כ גפני קיימו שיחת ועידה משותפת עם השר ישראל כץ, במהלכה הוא ניסה לשכנעם כי אסרו עליו להתערב וכי רק ראש הממשלה יכול להחליט על ביטול העבודות בשבת. הרושם של ראשי הסיעות החרדיות הוא שהשבת נפגעת בשל המאבקים במזכירות הליכוד״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות