בדרך לשלום הספרדי מקיצים את הגר”מ מאזוז החולה משנתו • מאחורי הקלעים

הכותרות בישרו: הראשל"צ יזם מחווה ושיגר את ספרו אל הגר"מ מאזוז, עם הקדשה אישית • אלא שבני משפחת ראש ישיבת 'כיסא רחמים' זועמים: "נאמר לשליח שהרב לא חש בטוב ושיחכה כמה ימים, מה כל-כך בער להביא הספר אתמול? זה פיוס? אין כבוד?" • סביבת הראשל"צ: "מבינים שהשלום הספרדי הוא לצנינים בעיניהם של כמה סכסכנים"
יונה גרין
כ"א אב התשע"ו / 25.08.2016 18:31

קשה להתעלם מהזעם שנשמע בקולו של בן משפחת ראש ישיבת ‘כיסא רחמים’, הגר”מ מאזוז. “אין גבול לחוצפה”, הוא אומר לחרדים 10, ומגולל סיפור.

נתחיל מהסוף: אמש דווח בכלי תקשורת על ‘פעמי השלום’ המתנהלים בין תנועת ש”ס לתנועת יחד, כולל בין הראשל”צ הגר”י יוסף, מי שנחשב כיום כגורם הרבני הבכיר של ש”ס, לבין מנהיגה הרוחני של ‘יחד’ – הגר”מ מאזוז.

ההוכחה כי מתנהל תהליך ‘שלום’, כביכול, נעוצה בכותרת הבאה: הראשל”צ יזם מחווה יוצאת דופן ושיגר עם שליח את ספרו ‘שו”ת הראשון לציון’ אל ביתו של הגר”מ מאזוז, עם הקדשה אישית.

מכאן, לעובדות, כפי שמתאר אותן בן משפחתו של הגר”מ מאזוז. “ראשית, אזכיר לציבור שמדובר בספר שיצא לאור לפני כחודשיים. ואני שואל: מה כל-כך בער להביא אותו אתמול לראש הישיבה?”

לדבריו, ביום רביעי בבוקר התקשר אחד מעוזריו של הגר”י יוסף אל אחד ממקורבי ראש הישיבה ושאל: האם הרב נח בצהריים? המקורב הבטיח לברר, אך חזר עם תשובה: “לא הצלחתי לברר”.

במקביל התקשר אברך תלמיד-חכם אל עוזרו האישי של הגר”מ מאזוז, כדי לשאול האם אפשר להגיע “עוד היום” ולהביא אל ראש הישיבה את הספר. העוזר הסביר בנימוס כי הרב עבר בבוקר טיפול, אינו חש בטוב, וכי הוא נח במיטתו.

“איש מבני הבית לא נמצא בבית, הרב נח בחדר, אל תעיר אותו”, כך ביקש. “אני עצמי”, הבהיר, “נמצא בביתי שבאשדוד, אין טעם לנסוע לבני ברק רק בשביל זה. נחכה כמה ימים, הרב יחוש טוב יותר – ואז תבוא”.

בן המשפחה: “אלא שבעוד עוזרו של ראש הישיבה בטוח שבקשתו התמלאה והובנה, מתברר שלא כך חשבו המארגנים שבצד השני. התחושה שלי היא, שסגירת עיתון בו חפצו לפרסם את הכותרת, היא שהאיצה בהם להוכיח שהנה, השלום בפתח…

“אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק. מבינים מה קרה פה? ראש הישיבה לא חש בטוב, נח במיטתו, ובאים להפריע לו? הכול בשביל הודעה לתקשורת?…”

לדבריו,  “שלוש פעמים התקשר השליח אל העוזר. שוב ושוב. אולי בכל זאת? אבל העוזר התעקש: זה לא הזמן המתאים.

“ואז מה קרה? לא תאמינו. למרות כל האזהרות, השליח התייצב בפתח ביתו של ראש הישיבה והחל לנקוש על דלת הבית. נקישות חוזרות ונשנות, שהצליחו להעיר את הרב משנתו. פשוט ניצלו את התמימות של השליח, שבאמת סבר שהוא עושה פה שליחות קדושה”.

יצחק יוסף

על מה שקרה בדקות הקרובות, בהן הרב, שהתעורר משנתו, עמד בפתח, תוך שהוא מקבל את הספר וההקדשה, מבקש בן המשפחה לדלג.

“אין גבול לחוצפה!” הוא רותח. “לדפוק בשעת צהריים, כשיודעים שהרב ישן, ואחרי שעבר טיפול ולא חש בטוב? לזה קוראים פיוס? אין כבוד לרבנים? הכול אפשר לעשות כדי לנטרל את איום אלי ישי?”

עד כאן סיפורו של בן המשפחה.

מה עומד ברקע של הדיווחים על פיוס ותהליכים לשלום בעולם הספרדי?

הנה הגירסה של תלמידי ראש ישיבת ‘כיסא רחמים’: בחודשים האחרונים החל הגר”מ מאזוז למסור שיעור שבועי בכל מוצ”ש, המשודר בתחנת הרדיו ‘קול ברמה’ וזוכה להאזנה גדולה. לדעת תלמידיו, הדבר חורה לראשי מפלגת ש”ס, שמבינים כי הצד השני צובר תאוצה.

לפני מספר שבועות נעשה מהלך נוסף: שיעורו של ראש הישיבה משודר גם בבתי כנסת שונים ברחבי הארץ, מה שמביא לו תהודה נוספת. במקביל, מופץ השיעור בגיליון ‘בית נאמן’. אחד מהתלמידים יודע לספר: “מישהו ממשפחתו של דרעי, ולא אציין מהי הקירבה ביניהם, דואג כל שבוע ששכן יעביר לו את החוברת. זה מרתק אותו, הוא אומר. זה רק קוריוז שמסביר למה הלחץ בש”ס”.

לטענת תלמידי הגר”מ מאזוז, הניסיון לצייר כביכול מתנהל מהלך של שלום הוא ציני. אחרי הכול, הם מסבירים, בין הגר”י יוסף להגר”מ מאזוז קיימת מתיחות הלכתית בלבד, מזה תקופה ארוכה. יש נושאים שבהם הם חלוקים.

ובכל זאת, הם מציגים דוגמה לכבוד הגדול שהגר”מ מאזוז חולק על הגר”ע יוסף זצ”ל: הכול יודעים שהרב מאזוז חולק – כתב על כך עשרות עמודים – על נושא רבינו תם במוצ”ש. אולם למרות שדעתו ההלכתית שונה, התבטא ואמר שמשום שמפי קודשו של הרב עובדיה יוסף יצא שיש לשמור על זמן רבינו תם, ישיבת ‘כיסא רחמים’ שומרת על כך, וכן נוהגים תלמידי הישיבה.

לדבריהם, בכל שבוע הרב דואג להביא ציטוטים מה’ילקוט יוסף’ ומעניק כבוד גדול לספרים הללו, וכך גם בעלונים שמוציאה לאור הישיבה.

לדבריהם, שלום יוכל להתקיים רק אם ייפסקו המתקפות הללו. בנוסף, שלום בין ‘תנועות יחד’ לש”ס יוכל להתבסס רק אם שתי המפלגות ירוצו תחת מפלגת אם אחת, לפי המודל של יהדות התורה, כאשר לדגל התורה ואגודת ישראל יש מועצות גדולי תורה  נפרדות ולכל מפלגה האידיאולוגיה שלה. עם זאת, רצים  במאוחד בבחירות כדי להשיג את מקסימום הקולות.

האם ש”ס בנויה להסכים למהלך כזה? ממש לא.

“אז מה זה שלום אצלם?” – שואל אחד מתלמידי ‘כיסא רחמים’. “לשלוח ספרים? הקדשות? להביא משלוחי מנות? נו, באמת…”

בכיר בתנועת ‘יחד’ הגיב לחרדים 10: “שלום עושים בין אויבים, אנחנו לא אויבים.  עוד בטרם הייתה פגישה בין הרב דוד יוסף לרב מאזוז, כבר יצאה על זה הודעה לעיתונים. זו דרך? אדרבה, אנחנו מסכימים לעשות להסכם עודפים עם ש”ס בבחירות הבאות. ב’יחד’ מביאים 4-5 מנדטים שלא יצביעו בחיים לש”ס”.

דרעי ישי

לדבריו, “כשש”ס קמה לפני 30 שנה זה לא היה נגד יהדות התורה. זה היה להוסיף קולות”.

בסביבת הראשל”צ הגר”י יוסף מגיבים לחרדים 10: “כפי שהתפרסם, הרב אכן שלח ספר, אנחנו לא התקשרנו לאיש ולא תיאמנו עם איש, למיטב ידיעתינו, יש ראש כולל חשוב המקורב לשניהם שנטל על עצמו את השליחות החשובה.

“אנו מבינים שהשלום הספרדי הוא לצנינים בעיניהם של כמה סכסכנים שמתפרנסים מהמחלוקת. אנחנו פועלים על פי דרכו של הראשון לציון להרבות שלום ולא חלילה להיפך וקוראים לכולם לנהוג כך”.

בסיבת הראשל”צ גם מדגישים: “הספר יצא לאור רק בשבוע שעבר. הייתה כמות מצומצמת שחולקה רק בחתונה ונגמרה כבר ב’שבע ברכות’, ובשבוע שעבר יצאה המהדורה העיקרית של שני חלקים, עם מפתחות”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כל הכבוד לחרדים 10, אומרים את כל האמת. אתם אצלי במועדפים
    25/08/2016 21:13
    אלי ישי מתתגעגעים אליך
  1. שרי רוט אני מצדיע לך, האתר שלך לא לקח שוחד מדרעי הרע הזה…

    זה כלי תקשורת אמיתי.

  2. למה אין למרן שליט"א משמש בקודש?
    26/08/2016 17:31
    מה עם כבוד התורה?
  3. ענווה פסולה החריבה את ביתנו