מהיום: מענה על זכאות לסבסוד במעונות-יום – תוך שלושה ימים

נחמן גור
|
י"ט אב התשע"ו / 23.08.2016 16:14
מידי שנה מגישים כ-80 אלף הורים בקשות למימון שהות הילדים במעונות ומשפחתונים: ממוצע זמן אישור דרגת הסבסוד היה שלושה חודשים • דרך הגשת הטפסים לקבלת הסבסוד התאפשרה בצורה מקוונת בלבד, מה שהקשה על הורים רבים • בהוראת השר חיים כץ: שירות התעסוקה יסייע להורים במילוי טפסים

שר העבודה והרווחה חיים כץ החליט על מבצע הנגשה לסבסוד מעונות יום: לקראת פתיחת שנת הלימודים, הנחה השר את שירות התעסוקה לסייע להורים במילוי טפסים – כך שיקבלו מענה בדבר זכאותם תוך שלושה ימים בלבד. זאת, בניגוד לנוהל שהיה קיים עד כה, בו חיכו ההורים קרוב לשלושה חודשים.

לאור פניות ציבור רבות שהגיעו ללשכתו וטענות על חוסר מימוש זכויות עקב סבך בירוקרטי, החליט השר כץ לגייס את עובדי לשכות התעסוקה, ולאפשר להורים לקבל ייעוץ בדבר זכאות לסבסוד וסיוע במילוי הטפסים.

מידי שנה מגישים כ-80 אלף הורים בקשות למימון שהות הילדים במעונות ומשפחתונים, וממוצע זמן אישור דרגת הסבסוד הינו שלושה חודשים.

עד כה, דרך הגשת הטפסים לקבלת הסבסוד התאפשרה בצורה מקוונת בלבד, מה שהקשה על הורים רבים לקבל את הכספים המגיעים להם במשך חודשים.

לשכות התעסוקה, שיפתחו החל מהשבוע הבא לטובת הנגשת השירות לאוכלוסייה מוחלשת, יתפרסו בערים הבאות: עכו, טבריה, שפרעם, חיפה, חדרה, אום אל פחם, נתניה, אור יהודה, ירושלים, בית שמש, לוד, רחובות, אור יהודה, אשדוד, באר שבע, דימונה וערד.

במקביל הנחה השר כץ להקים אפליקציה ייעודית למילוי הטפסים בשפה הערבית, שקיימת כיום רק בשפה העברית.

שר העבודה והרווחה חיים כץ: ״אני לא יאפשר מצב של סחבת וטפסולוגיה שתקשה על הורים לקבל את מה שמגיע להם. אם המדינה מחליטה לסייע היא צריכה לעשות זאת במירב הנגישות”.

חיים כץ

יערה שילה, רכזת תוכנית מנהלות מעון מכללת אפרתה וחברה בקואליציית לחינוך מלידה: “במידה והורים יקבלו את הסבסוד עד סוף חודש ספטמבר-אוקטובר, הרי שמדובר במהפכה! הקמת המרכזים הוא צעד קריטי וחשוב לקראת קבלת הסבסוד למעונות היום והמשפחתונים.

“המטרה היא להקל על ההורים באופן משמעותי, מבחינה כלכלית ופרוצדוראלית. הקמתם תאפשר את קבלת הדירוג והסבסוד בזמן מצומצם בהרבה ממה שהתרגלנו עד היום. זה יפשט את התהליך ויחסוך בירוקרטיה מיותרת ומתסכלת”.

בועז הירש, מנכ״ל שירות התעסוקה: ״שירות התעסוקה נענה לפניית השר חיים כץ ושמח לקחת חלק במהלך הנגשת שירות, המסייע בהסרת חסם מהותי בשילוב נשים בשוק העבודה״.

יו״ר ועד עובדי שירות התעסוקה, עופר לוי: ״זה אך טבעי שעובדי שרות התעסוקה יסכימו לקבל עליהם את המשימה ולסייע, מתוך אמון מלא בשר הממונה חיים כץ שיידע להעמיד את השרות כגוף ביצועי למען כל מטרה”.

בשנת הלימודים תשע״ו המדינה הקצתה מיליארד ש״ח לטובת סבסוד שהות הילדים במעונות היום. ובשנה הקרובה השר כץ יוסיף עוד 340 מיליון ש”ח.

ממוצע המימון לילד נאמד באלף ש״ח.

טבלה
בישראל חיים כ-500 אלף ילדים עד גיל שלוש וקיימים כ-2,100 מעונות יום שמפוקחים על ידי משרד העבודה ומופעלים על-ידי הארגונים נעמת, ויצו, אמונה, החברה למתנ”סים ועוד.

בשנת הלימודים – תשע”ו כ-95,000 ילדים שהו במעונות היום המפוקחים ועוד כ-100 אלף ילדים במעונות פרטיים, השאר טופלו במסגרות פרטיות וביתיות.