‘איגוד בעלות’ במכתב להורים: לא ניתן להפעיל ‘צהרונים’ בגנים שלנו

'איגוד בעלות', המאגד תחתיו את מנהלי רשתות הגנים, פרסם במקומונים החרדיים מכתב להורים: "לא נוכל לתת יד לחוסר האחריות וההפקרות בהפעלת מערכת חינוכית ללא כל פיקוח. על כל הורה שרושם את ילדו למסגרות צהרוני ציל"ה דרך הזכיין, לוודא היכן יתקיים הצהרון ומי אחראי לפעילותו התקינה" • ומדוע המכתב לא פורסם ב'יתד נאמן'?
ח' אב התשע"ו / 12.08.2016 16:59

 המכתב המפתיע שפורסם השבוע במקומונים המופצים בריכוזים החרדיים בישראל, הכה בתדהמה את ההורים. לפי המכתב, בשנת הלימודים הקרובה לא יופעלו בגנים של ‘איגוד בעלות’  צהרונים, על כל המשמעות העולה מכך עבור הורים עובדים.

‘איגוד בעלות’, החתום על המכתב, מאגד תחתיו את מנהלי רשתות גנים. חלק מהרשתות לא הספיקו, טכנית, להצטרף לאיגוד, אבל הם תומכים בכל מהלכיו.

“לכבוד הורי תלמידי גני הילדים”, נאמר בפתח המכתב. “בימים אלו החלה ההרשמה לצהרונים במסגרת – ציל”ה. לצערנו, לעת עתה, גם בשנה”ל הבעל”ט נמנע מאיתנו להפעיל את הצהרון במסגרת מוסדותינו, ובכך להאריך את יום הלימודים עם הצוות המוכר והאהוב, תחת פיקוחנו ואחריותנו כבשעות הבוקר.

“איגוד בעלויות שהוקם על ידי הנהלות הרשתות, תלמודי התורה וגני הילדים, מביא לידיעת ההורים כי להנהלת המוסד בו לומד ילדכם בשעות הבוקר אין אחריות על מסגרת הצהרונים על רמתם החינוכות והרוחנית של מפעיליהם (מכיוון שהנ”ל מופעל על ידי זכיין חיצוני שזכה במכרז על ידי זכיין וכו’) וכן אין אחריות כלל על כל נזק שיגרם ח”ו לילד בעת שהותו בצהרון (ביטוח התלמיד על ידי בעלות הגן אינו מכסה את התלמיד בעת שהותו בצהרון), וכן לא על איכות המזון המוגש לתלמידים ולא על הפעילות הפדגוגית (ככל שמתקיימת…) בצהרון.

“איגוד הבעלויות מודיע בזאת כי אינו יכול לתת יד לחוסר האחריות וההפקרות בהפעלת מערכת חינוכית ללא כל פיקוח מתמיד על ביטחונם ושמירתם החינוכית והרוחנית והגשמית של תלמידינו, ומסירת החינוך לידי זכיינים חיצוניים, בפיקוח זר שלא הוסמך על ידי גדולי ישראל וד”ל.

“על כל הורה שרושם את ילדו למסגרות צהרוני ציל”ה דרך הזכיין, עליו לוודא היכן יתקיים הצהרון ומי אחראי לפעילותו התקינה”.

igud

‘איגוד הבעלויות’ מודיע עוד במכתב שפורסם, כי הוא נמצא במו”מ מול משרד החינוך, להפעלה ישירה של הצהרונים על ידי הבעלות המפעילה את הגן בשעות הבוקר , “וכפי המסורת המסורה לנו מגדולי ישראל שליט”א”.

בשיחה עם אחד ממנהלי המוסדות הוא מסביר את הרקע למסמך. “הבעלויות לא רוצות לקחת אחריות על כתפיהם, ובצדק. קרו כבר כמה מקרים של ילדים שנפצעו, וההורים הגיעו בוכים למנהלים, אבל הביטוח של המוסד לא הסכים לכסות את העלות, בטענה שמדובר בהפעלה חיצונית במבנה ושזה לא קשור אליהם”.

“איך אפשר לקחת אחריות על זכיין של זכיין שעושה צהרונים במוסד?” – הוא תוהה. “אם קורה משהו, הביטוח שלנו מסרב לשלם, והיו מקרים בעבר. לזכיין לא היה ביטוח, כך שהילדים נפלו בין הכיסאות. לפי הבנתי הזכיין גם לא יכול לבטח, כי הביטוח הוא מול מבנה ספציפי”.

בירור מעלה כי כחלק מיישום החלטות ‘דו”ח טרכטנברג’ החליטה הממשלה על הפעלת צהרונים. אבל המהלך קרטע, יד אחת לא ידעה מה יד אחרת עושה. לבסוף משכ”ל קיבלה את האחריות על הפעלת הצהרונים, תוך שהיא מתחייבת למנות חרדי, כדי לפקח על הביצוע.

באופן טכני, הכסף להפעלה מגיע אל כל עירייה. העירייה גוזרת ממנו 6% עבור הטיפול, מעבירה למשכ”ל עוד 4%, שמעבירה לזכיינים שלוקחים עוד אחוזים.

כמה נשאר לילד עצמו? “שבעים אגורות ליום לילד”, טוען מנהל מוסד, שביצע את כל החישובים.

“בעבר פניתי לאחד הפקידים הממונים על הנושא במשרד ממשלתי כלשהו. איך הוא אמר לי? ‘זה העסקנים שלכם בישלו, תאכלו את הדייסה שבישלתם'”, אומר אותו גורם.

גורם בכיר המעורה בפרשה אומר בתגובה: “גם מפרסמי המודעה אינם חפים מאינטרסים. ברור שהם רוצים שהכסף המוזרם להפעלת הצהרונים יעבור אליהם”.

המודעה, אגב, לא פורסמה  ב’יתד נאמן’. “נאלצנו להסתפק במקומונים”, אומר אחד העומדים מאחורי פרסום המכתב.

מנכ”ל יתד נאמן בתגובה לחרדים 10: “מודעות שלא מאושרות על ידי הוועדה הרוחנית – אינן מלוות בהסבר לאתרי אינטרנט”.

היועץ החרדי של משכ”ל סירב להגיב על שאלות חרדים 10. “אני מכחיש הכול”, אמר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות