אורי מקלב נגד משה כחלון: המס על דירה שלישית מיותר ופוגע

האוצר מציע: החל מ-2017 מס מיוחד על מחזיקי שלוש דירות • מקלב: "מחירי השכירות יעלו. הנכון ביותר להעלות את היצע הדירות באופן ניכר, ולא לחפש את הכסף הקטן אצל האזרח שמטרתו הייתה לחתן את ילדיו בכבוד"
נחמן גור
כ"ט תמוז התשע"ו / 04.08.2016 14:14

לפי התכנית של שר האוצר משה כחלון,  במסגרת חוק ההסדרים שיוגש בשבוע הבא לאישור הממשלה יחד עם תקציב המדינה לשנים 2017-18, ייקבע כי החל מה-1 לינואר 2017 יוטל מס שנתי חדש על בעלי שלוש דירות מגורים ומעלה.

לפי הערכות של האוצר, מדובר בכ-50 אלף איש ובני זוגם המחזיקים בכ-180 אלף דירות.

המס לא יוטל על שתי הדירות הראשונות, אך על כל דירה נוספת יוטל מס בגובה 1% משוויה של הדירה עד לתקרה של 1,500 שקל לחודש לדירה (18 אלף שקל לשנה). שווי הדירה למ”ר ייקבע על ידי השמאי הממשלתי ועל בסיס נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפי האזור הגיאוגרפי שבו נמצאת הדירה כפול שטח הדירה במ”ר.

בעל הדירות יהיה רשאי לבחור את הדירות שעליהן ישלם את המס – ואם לא ייעשה כן תבחר המדינה להטיל את המס על הדירות הזולות יותר שבבעלותו, בהתאם למידע המופיע ברשות המסים.

אלא שהדרך לאישורה הסופי של ההצעה, בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, עדיין ארוכה והיא צפויה לעורר התנגדות פוליטית עזה.

מי שכבר הביע את התנגדותו הוא ח”כ אורי מקלב, שפנה  למשרד האוצר בבקשה לשקול שנית את מה שהוא מגדיר “הטלת המס המיותר הזה”.

ח”כ מקלב אמר בפנייתו כי משפחות רבות מעדיפות להשקיע את כספם בקניית דירה נוספת או יחידת דיור במקום להשקיע בבנקים זרים או בהשקעות מפוקפקות, וכך במשך הזמן מצליחים לחתן את ילדיהם בכבוד.

לדבריו, מתברר כי השקעה בדירה נוספת גם אם אינה מכניסה סכום גבוה היא ההשקעה הבטוחה והשקטה ביותר.

ח”כ מקלב הוסיף: “טענת האוצר לפיה בעקבות המס החדש ייצא מלאי חדש של דירות לשוק ועל ידי כך ירדו מחירי הדירות איננה מתקבלת, מכיוון שמס של כמה אלפי שקלים לא יגרום למשקיעים למכור את דירתם. אדרבה, בעקבות מהלך זה עלולים לעלות מחירי השכירות, כיוון שבעלי הדירות יעלו בעקבות כך את מחירי השכירות”.

“אנשים לא ימכרו את הדירה הנוספת שלהם בגלל המס החדש, ובעלי הדירות בסופו של דבר יפילו את ההוצאה הזו על השוכרים ומחירי השכירות יעלו”, טען.

” אם כוונת האוצר להקשות על כרישי נדל”ן בעלי הון ולגבות מהם מיסים גבוהים, אלו לא המקרים כאן, שכן על פי רוב מדובר באנשים ששיעבדו את קרנות הפנסיה שלהם ואת קופות הגמל של מה שעבדו כל חייהם בשביל לחיות בכבוד לאחר יציאתם לפנסיה, או שמדובר באנשים המנסים לחתן את ילדיהם וחסכו תקופה ארוכה לשם כך – לבוא ולהפיל עליהם מס ולהעשיר בכך את קופת המדינה זה לא תקין, ובפרט שעל הכסף הזה כבר שולם מס”, אומר מקלב.

הוא הוסיף: “התחושה שבעלי דירה שלישית הם מהעשירון העליון וקל להיטפל עליהם אינה נכונה כלל. שכן הוכח כי השקעה בדירה נוספת היא השקעה בטוחה ושקטה ועדיפה על השקעות אחרות”.

לדעת מקלב, הנכון ביותר להעלות את היצע הדירות באופן ניכר, ולא לחפש את הכסף הקטן אצל האזרח שמטרתו הייתה בסך הכול לחתן את ילדיו בכבוד.

אחרי  שקיבל פניות רבות בנושא, הוא בטוח שמשרד האוצר יתעשת ויחזור בו מהכוונה להטיל את המס, “המיותר”, לדעתו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פנסיונר
    07/09/2016 11:56
    פנסיונר
  1. אם כבר מס אז להטיל אותו גם על מקבצי הדיור של “דירה להשכיר “של לפיד שנותן מתנות חינם ליזמים …ולא להטיל מס רק על הפנסיונר הפשוט שלא קיבל מתנות חינם ועבד כל חייו קשה כדי לדאוג קצת לפנסיה שלא …