גילה גמליאל נגד מירי רגב: “אמירות מפחידות שגובלות בפאשיזם”

יוני גרין
|
כ"ו תמוז התשע"ו / 01.08.2016 11:56
קרב צמרת בליכוד • השרה לשוויון חברתי יוצאת למתקפה חזיתית נגד שרת התרבות שאמרה: “לא יתכן שיקום תאגיד ולא נשלוט בו” • גמליאל: “צריכים לזכור שאנחנו מדינה דמוקרטית. אמרתי לראש הממשלה שחלילה וחס לא ידביקו לא לנו ולא לו את האמירות הללו” • בוגי יעלון התערב מהפייסבוק: “גמליאל מוכיחה אומץ פוליטי וציבורי. אלומת אור באפלה”

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, אמרה הבוקר (שני),  בראיון שהעניקה לרזי ברקאי בגל”צ, כי התבטאויותיה של שרת התרבות מירי רגב על תאגיד הציבורי – “לא יתכן שיקום תאגיד ולא נשלוט בו” – הן “אמירות שגובלות בפאשיזם”.

גמליאל הוסיפה: “אמרתי לראש הממשלה שחלילה וחס לא ידביקו לא לנו ולא לו את האמירות הללו”.

לדבריה, “ברגע שבאים לטעון שאנחנו במערכת ציבורית מקימים תאגיד ציבורי ואנחנו כממשלה צריכים לשלוט בו – זה מפחיד לחשוב שאנחנו חיים בעידן כזה”.

גמליאל התייחסה לצורך בגיוון בתאגיד החדש: “אנחנו צריכים לזכור שאנחנו מדינה דמוקרטית, אנחנו בונים תאגיד ציבורי על מנת שלציבור הרחב תהיה איכות בשידור ציבורי, לעלות לנושאים לסדר היום ולהציף אותם וסוגיית הגיוון היא קריטית. שלל דעות, עמדות. לא צריך לבוא בקיבעון מחשבתי, וזה היופי בדמוקרטיה”.

בראיון לקלמן ליבסקינד ברדיו ‘גלי ישראל’, המשיכה גמליאל במתקפה: “אין ספק שיש תחושה לפעמים שבתוך הקואליציה ובתוך הליכוד עצמו, גם בינם לבין עצמם, יש הרבה מאוד מלחמות מיותרות. אבל סוגיית ישיבת הממשלה אתמול הייתה מדאיגה ממקומות אחרים; עצם הבנה בסיסית של הליכים דמוקרטיים בתוך מערכת ציבורית זה דברים שלטעמי חלק מחבריי צריכים לעשות שיערי בית ולראות הכיצד הם יכולים להבין את הקונטקסט שהם נמצאים בו בתוך משטר דמוקרטי”.

 כשנתבקשה להתייחס לאמירות של השרה מירי רגב, השיבה השרה גמליאל: “אמירות כמו שהמערכת השלטונית צריכה לנהל הלכה למעשה את תאגיד השידור הציבורי – זאת אומרת, איך אנחנו מקימים כזה דבר בלי לשלוט בו? באיזה מונחים אנחנו מדברים פה? בעיתונות חופשית, בחופש ביטוי, ביכולת לבוא ולבקר את השלטון.

“אני חושבת שזה שכרון כוח לעיתים וחוסר הבנה של מערכת דמוקרטית. לחשוב שהממשלה צריכה שלשלוט בזה? אני חושבת שהדרך היא רחוקה ומוטעית ושגויה.

“אני כבר הארתי את תשומת ליבו של ראש הממשלה בישיבת הממשלה על הנזק שזה עלול לגרום במידה ושיחה כזה חלילה יתפרש כמי שבא מטעמו או מגרונו, ואני שמחה שהוא התנער מזה. הוא היה חייב להתנער מזה. כי האמירות האלה הן אמירות קשות, גובלות ממש בפשיזם ולא במשטר דמוקרטי”.

 מי ששיבח את גמליאל על דבריה הוא שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, שהגיב בפייסבוק: “השרה גילה גמליאל מוכיחה אומץ פוליטי וציבורי מהו. ומהווה אלומת אור באפלה”.

הדברים של השרה גמליאל הם שמן על העימות שנמשך מאז הדיון אתמול בישיבת הממשלה על התאגיד הציבורי.

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בישיבת הממשלה על האמירה של רגב, תוך שהיא דופקת על השולחן: “תלמדו לשלוט ותפסיקו לקטר. חבורת בכיינים. יש לכם עיתון משלכם, מה אתם מקטרים?”

מאז הדיון בממשלה התפתח עימות בין השר אריה דרעי לתא הכתבים לענייני דתות, ובין הבית היהודי והליכוד.