ניצול וזלזול • לאיפה הולך הכסף שמשלמים לקייטנות של הרב יצחק גולדקנופף?

הורים לילדים בקייטנות של רשת הגנים בית יעקב, בראשה עומד יצחק גולדקנופף, טוענים: למרות התשלום הגבוה שמשלמים, התמורה שהילדים מקבלים עלובה במיוחד • "מנסים להעביר איתם את הזמן, תבואו עם פיג'מה, או שעושים 'חתונה'. אין פעילות חווייתית, יצירתית, לאן הולך כל הכסף?" • "הגננות מתוסכלות, חסרות אונים. לא יכולות לעשות יותר"
אליעזר היון
כ"ב תמוז התשע"ו / 28.07.2016 20:46

הורים לילדים הלומדים בקייטנות של רשת גני ילדים ומעונות יום בית יעקב בירושלים, בראשה עומד הרב יצחק גולדקנופף, טוענים כי חרף התשלום הגבוה שהם שילמו תמורת הקייטנה, התמורה שהם מקבלים היא עלובה, שלא לומר ממש מבזה.

“אנחנו משלמים 370 שקלים לקייטנה, ורמת הפעילות של הילדים בה היא לא פחות מביזיון”, אומרת אחת האימהות, שבנה שוהה בקייטנה בשיחה עם חרדים 10. “בכיתה של הבן שלי יש 29 ילדים, תכפיל את זה ב-370 שקלים ותקבל סכום גבוה במיוחד.

“ומה מקבלים הילדים בתמורה לכסף הזה? אילתורים ונסיונות להעביר את הזמן”.

אבא לילדה השוהה בקייטנה של הרשת, ששוחח עם חרדים 10, אומר דברים זהים – ומוסיף: “לא יכול להיות שבמשך שבועות הילדות לא מקבלות כלום, מנסים להעביר איתן את הזמן, תבואו עם פיג’מה, או שעושים ‘חתונה’. אין כל פעילות חוויתית, יצירתית, לאן הולך כל הכסף?”

לדברי ההורים, אין להם כל טענות על הגננות, שעושות כמיטב יכולתן: “הגננות מתוסכלות, הן חסרות אונים. הן עובדות לפי חוברת כלשהי שהן קיבלו, ולא יכולות לעשות יותר מזה”.

הטענות מקבלות משנה תוקף כאשר ההורים משווים את פעילות ילדיהן לקייטנות אחרות.

“בקייטנות אחרות יש ארוחת בוקר, יוצאים יום אחד לפארק המים בחפץ חיים, לבריכות, כאן הביאו להם השבוע איזה אוגר… ויצרו אתם מלאכה בשווי של שלושה שקלים”.

אחד ההורים מציין כי השבוע לראשונה יצאו הילדים למשך שעתיים ללונה פארק, “אולי בגלל החשש מהפרסום של התחקיר הקודם שלכם, סוף-סוף הילדים ראו את השמש”.

להורים, כמו במקרים דומים רבים במגזר החרדי, אין הרבה מה לעשות.

הם חוששים להיחשף, ומוכנים לדבר רק באופן אנונימי. אחת מהן מסכמת את השיחה בהשלמה: “אין לי ברירה אחרת, אני חייבת לצאת לעבוד, ואני רוצה שהבן שלי יהיה במקום מפוקח ומוכר. אולי על זה אני משלמת. לא יודעת”.

ברשת גני ילדים ומעונות יום בית יעקב בחרו שלא להגיב לשאלות ששוגרו להם – ובמיוחד על השאלה המרכזית: לאן הולך כל הכסף?

הזנחה קשה

כפי שעלה מתחקיר קודם שפורסם בחרדים 10 בתחילת השבוע, ההזנחה הקשה, הזלזול והניצול הם גם נחלת קייטנה השייכת לרשת הגנים של אגודת ישראל בשכונת קריית יובל בירושלים.

מהתמונות שהוצגו בכתבה עלתה תמונת מצב של גן מוזנח, שחתולים מסתובבים בו באופן חופשי, והשירותים במצב היגייני גרוע. שיחות טלפון מצד אמהות, נתקלו בחוסר היענות.

גם במקרה הזה מתקשים ההורים להבין מדוע זו התמורה לתשלום הגבוה שנתנו: “שילמנו 340 שקל לכל ילדה, תכפילי ב-30 ילדים, תקבלי 10,200. מה בדיוק עושים בכסף הזה כשמדריכה משתכרת גג 3000 שקלים?”

שוק השפחות

את הקייטנות מפעילות הסייעות ולא הגננות.

מדוע דווקא הן?

מתברר כי הגננות מקבלות משכורות על 12 חודשים, כך שבחופש הן יכולות לנוח ולהמשיך לקבל משכורות. הסייעות, לעומתן, משתכרות רק 10 חודשים.

ההשלכה הישירה: גם בחודשי החופש הן חייבות לעבוד כדי להמשיך ולהתפרנס.

מצב אנומלי זה צריך לומר, אינו קשור דווקא לאחת מרשתות הגנים, אלא מדובר בחוק שכדי לשנות אותו נדרשת עזרה מנציגי הסיעות החרדיות בכנסת.

ח”כ אורי מקלב הגיש על כך השבוע שאילתא דחופה במליאת הכנסת לשר החינוך. “לא יכול לקבל מצב נתון שסייעת בגן ילדים תשקיע שעות עבודה רבות בכל חודשי הלימודים, ולבסוף תקבל משכורת על עשרה חודשים בלבד, ללא חופשות כמו כלל העובדים במשק”, אמר מקלב. “תנאי העבודה של הסייעות בגני הילדים הינו בלתי נסבל, הסייעות פותחות את שערי הגן בשעת בוקר מוקדמת ונועלות אותו בסיום יום העבודה, על עבודתן זו הינן מקבלות משכורת רק על חודשי העבודה עשרה חודשים בלבד.

“כדי לנסות להקל על מצבן משרד החינוך מעסיק אותן כמפעילות הקייטנות חודש נוסף, ועל החודש האחרון הן אינן מקבלות שכר כלל”.

מקלב ציין כי בעקבות התיקון בחוק הביטוח הלאומי, אפילו דמי אבטלה בחודש זה הן אינן יכולות לקבל אלא פעם בשנתיים, וגם לא משכורת מלאה. “מצב זה אינו מתקבל על הדעת. לא ייתכן שדווקא בחודש זה של ימי החופשה, שההוצאות הן גבוהות יותר מיתר החודשים בשנה, דווקא אז הן לא יקבלו משכורת”.

סגן שר החינוך הרב מאיר פרוש השיב במליאת הכנסת שהנושא ייבדק בהקדם בהנהלת משרד החינוך.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    370 ש
    28/07/2016 22:07
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אנחנו שילמנו 1500 ש”ח!

  2. בבית שמש לא פריארים
    29/07/2016 02:45
    יעקב
  3. בגלל כל הנ”ל, ומה גם שהעלו את שכר הקייטנה למרות המימון בלמעלה ממאה ש”ח משנה שעברה,
    אז בבית שמש בגן הילדים הממוקם ברח’ רשב”י, החליטו כל האימהות ספונטנית, לא לרשום את הבנות לקייטנה של גולדקנוף וחוץ מ2 משפחות מאנ”ש…. שכן נרשמו, הם נדהמו לראות שאף אחד לא פריאר בבית שמש, ולא צריך לפרנס את גולדקנוף.
    ואת הבנות סדרו בקייטנות חלופיות ומהנות יותר והרבה יותר זולות!!!!
    רק כואב הלב שבירושלים לא עשו את זה, ועכשיו הם אוכלים אותה בגדול, גם שלמו מחיר מופקע לקייטנה, וגם קבלו קייטנה עלובה.

    כמה חבל כמה חבל
    הורה מאושר מבית שמש

  4. אתם לא לבד 1800שח
    29/07/2016 09:36
    חגית
  5. אצלנו במרכז הארץ שילמו הורים 1800 שח לילד הילדים לא יצאו כלל מתחום הגנים הביאו חוגים מעטים בשעות לא נעימות והצגות באורך 40 דקות בודדות הסיעות שימשו כבביסיטר ואמהות לילדים העיריה הרויחה על חשבון ההורים המתוסכלים הגיע הזמן שמערכת הלימודים לא תצא לחודשים חופש וכל מה שכתבתי כאן הוא אינו במגזר הדתי

  6. נכון ממש!!
    29/07/2016 10:40
    מימי
  7. סייעות עייפות,חוסר תעסוה ושיעמום!