תגרה בדיון על הקמת התאגיד: אתה תוציא אותי מהבית? מחוקק זבל

דוד ליבוביץ
|
י"ח תמוז התשע"ו / 24.07.2016 18:53
שני עובדים של רשות הציבור סולקו מדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת על דחיית הקמת התאגיד הציבורי • ראש אגף התקציבים באוצר: “אי ודאות תוביל לשיתוק התאגיד” • יו”ר ההסתדרות התומך בדחייה: “הוא הוקם בצורה לא רצינית”

תגרה ומהומה בדיון על דחיית הפעלת תאגיד השידור הציבורי, שנערך היום (ראשון) בוועדת הכלכלה בכנסת: שני עובדים מרשות השידור סולקו מהדיון.

יו”ר ועדת הכלכלה ח”כ איתן כבל, אמר בפתח הדיון: “מנכ”ל התאגיד פנה אלי ואמר שיש עובדים שמאיימים עליו – וזו איננה הפעם הראשונה שהוא מקבל איומים. אני רואה את זה בחומרה רבה. אני מבין את מצוקת העובדים אבל למנכ”ל יש את כל הכלים לבצע את מה שהוא חושב לנכון. מהרגע שהשתכנעה הוועדה בלחץ משרד האוצר והתקשורת לפתוח את התאגיד ב-1 באוקטובר, הצלחנו לעשות שינויים גדולים ולהשיג הישגים טובים”.

בתוך דבריו של כבל התפרץ עובד של רשות השידור ואמר: “אני מפרנס יחיד. אני 30 שנה ברשות, אתה תוציא אותי מהבית? אתה מחוקק זבל”.

העובד, הוסיף בבכי: “כולכם גנבים ומושחתים, זו הפרנסה שלי והבית שלי, אני קיים”.

הוא הוצא מהדיון ולאחר מכן הוחזר. כבל התנצל בפניו על עוגמת הנפש שנגרמה לו מהוצאתו מהדיון: “אני איש שעובד למען עובדים, אני מצטער”.

לפי ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, העלות הכללית של הדחייה היא כ-550 מיליון שקלים. הוא התנגד לדחייה ואמר: “אי ודאות תוביל לשיתוק התאגיד. לא תהיה החשכת מסך, אבל לא התייעצו איתנו על המהלך. התאגיד גייס את מיטב האנשים מהעיתונות הכתובה והמשודרת.

אנחנו פועלים לילות כימים כדי שיקום הגוף המקצועי והאיכותי שאתם ראיתם לנגד עיניכם. חלק מהעובדים עזבו מקום עבודה כדי לקחת חלק במיזם הציבורי הזה, כי הם יודעים שמאחוריו יש חוק – והם יודעים שיש לנו חובה מוסרית כלפיהם”.

ועדת הכלכלה, תגרה

מאידך, יו”ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הסביר מדוע יש לדחות את הקמת התאגיד: “הוא הוקם בצורה לא רצינית כי כמות העובדים שהוקצה עבורו לא הייתה רצינית. לפני ארבעה חודשים ביקש יו”ר התאגיד לפתוח בינואר 2018. האילוצים ששמו עליו היו לא עניינים והמועדים שנקבעו היו לא מציאותיים. אנחנו בסיטואציה קשה, שמי שילד אותה הוא זה מי שהקים את הוועדה המיוחדת. התאגיד בסופו של דבר יקום כי אנחנו במצב של אל חזור וצריך להגן על היוצרים”.

הבוקר הסביר ראש הממשלה את החלטתו לדחות את הקמת התאגיד: “ככל שההתנגדות לפתיחת שוק התקשורת לתחרות גדולה יותר, כך אני מבין שאני עושה את הדבר הנכון. אני שומע לאחרונה הרבה מלל על הניסיונות שלי, כביכול, להשתלט על שוק התקשורת. ההיפך הוא הנכון”.

על השידור הציבורי אמר: “אם הייתי רוצה להחשיך את המסך של השידור הציבורי, הייתי נותן לתאגיד החדש לעלות לשידור כשהוא לא מוכן. התאגיד היה נכשל והמסך של ערוץ 1 היה מוחשך או מקרטע, ולכן דרושה הארכת זמן כדי לאפשר לתאגיד החדש להתארגן כראוי ולעלות לשידור כשהוא מוכן. בזמן ההארכה, השידור הציבורי הקיים, ערוץ 1, ימשיך את שידוריו ולא תהיה החשכת המסך”.