כשחתול הגיע ללימודים בגן • סיפור עצוב של הזנחה בגן חרדי בירושלים

שרי רוט
|
י"ט תמוז התשע"ו / 24.07.2016 22:36
גן מוזנח, רהיטים קרועים, השירותים במצב היגייני גרוע, וגם הפעלות בחוץ כפי שהובטח – נגוזו • איך קורה שילדי גן חרדי בשכונת קרית יובל זוכים לתנאים כמו במעברה ולאיש פשוט לא אכפת?

לשיחה הקשה עם חני, האם שהייתה על קו הטלפון, קדמה שרשרת תמונות מזעזעת, ששגר אלי עסקן ציבור המתגורר בקרית יובל. הסיפור שלה היה לא נעים, בלשון המעטה.

מתברר שהילדה שלה, כמו גם חברותיה לגן, שוהה כבר שבועיים בקייטנה בגן שבקרית יובל – גן השייך לרשת הגנים של אגודת ישראל, ובפועל יש לה רק מילים רעות וקשות לומר על הקייטנה הזו, כמו גם על ימי הלימוד בגן הילדים בשנתיים האחרונות.

מהתמונות ששוגרו אלינו עולה תמונת מצב של גן מוזנח, שחתולים מסתובבים במקום, והשירותים במצב היגייני גרוע.

הנה, בטרם נתחיל, התמונות לשיפוטכם:

s4s3s2s1

שיחות טלפון מצד אמהות אל המפקחת על הגנים, נתקלו בחוסר היענות.

“לא פעם היא ניתקה לנו בפרצוף”, מספרת חני, אחת האמהות (שם בדוי, לבקשתה, למניעת זיהוי משום שהיא חוששת מנקמה). “כשרשמנו את הילדות לקייטנה, הובטח לנו פעמיים בשבוע הפעלה בחוץ. למעלה משבועיים חלפו, הפעלה אחת חיצונית בלבד הייתה לילדות, כשהן נאלצות ‘לבלות’ בתוך הגן עצמו, שהתנאים בו בלתי מרנינים…”

ההורים מתקשים להבין מדוע. “שילמנו 340 שקל לכל ילדה, תכפילי ב-30 ילדים, תקבלי 10,200. מה בדיוק עושים בכסף הזה כשמדריכה משתכרת גג 3000 שקלים?”

חני לא התעצלה והתקשרה למנהל הרשת, ישראל גולומב  – תושב ביתר עילית, לשעבר עוזרו של ח”כ אורי מקלב, ומי שמנהל את הרשת לאחר שמנהלה המיתולוגי איצ’ה רייך פרש לטובת ראשות מועצת רכסים. “הוא הבטיח לי לטפל, ובאמת אחרי יומיים הוציאו את הילדות החוצה להפעלה. אבל בזה תם העניין. הפעלה חד פעמית ושלום”.

חני שלחה גם תכתובת מייל שלה עם הממונים על החינוך החרדי בעיריית ירושלים – סגן ראש העיר צביקה כהן וראש האגף לחינוך חרדי איתמר בר עזר – תכתובת שהתנהלה, לאור התנאים הקשים השוררים בגן. המיילים שוגרו כבר בפברואר לפני כשנה ומחצה, ומאז נעשה על ידי האמהות מעקב טלפוני, שוב ושוב, ללא הועיל.

“אני פונה אליכם שוב כאמא נואשת אשר מתגוררת בשכונת קרית היובל בירושלים וילדי מתחנכים ברשת ‘המפוארת’ אגודת ישראל. פניתי בעבר כבר כמה וכמה פעמים, מענה טרם קבלתי…. אך אני מנסה שוב אולי הפעם אנסה לנגוע ללבותכם ותעזרו לשכונתינו.

“אני לא באה לחדש דברים.. גדולים ורבים עשו זאת לפני עם בפרסומי עיתונות שונים עם בתקשורת ובמדיה – ואתם מתעלמים! גני הילדים בשכונתנו מתקיימים בתת תנאים! המבנים לא ראויים – בתי נשארת רוב היום עם המעיל כיוון שישנן הפסקות חשמל כמעט כל היום, הן יושבות בחושך עם מעילים כשמהתקרה מידי פעם מטפטפים להן טיפות מים, חדרי שירותים רעועים, חצר לא מאובזרת, נקיון מחת לכל ביקורת, גנים קטנים וצפופים, ביטחון ילדינו מופקר!

“וכאן אני זועקת האם מצב זה תקין? האם כך נחנך את ילדינו, בזמן שבגנים שמעבר לכביש קיימים גני עירייה ממלכתיים שפאר וארמון סוררים שם. אני קוראת אליכם חברי עירית ירושלים: אנא מכם ראו מייל זה בכבוד ואנא התייחסו וטפלו בנדרש, אנא אל תתעלמו! דאגו לנו, לילדנו הרוצים ללמוד בגנים תקינים, ולנו ההורים להיות רגועים…”

עד היום לא התקבלה תגובה רשמית למכתב.

חומות של פחד

אחת מהמפקחות הארציות על הגנים, חרדית, שוחחה עם חני טלפונית. “תקשיבי, בינינו, זו רשת כושלת, תביאו לכאן רשת אחרת בדחיפות, תעשו עצומות, שביתות, משהו”, היא יעצה.

זה מה שהוביל את חני לפנות לחרדים 10, שכן פניות שלה להורים לארגן עצומה או שביתה נתקלו בחומות של פחד.

“הבאתי לכאן את משרד הבריאות. הם ראו את הבורות בחצר, את הלכלוך בשירותים, אבל בזה זה נגמר ולא עשו כלום. כלומר הגיע איזה איש תחזוקה, תיקן פה ושם באופן פרובזורי, אבל המצב נשאר כמו שהיה – לא תקין לחלוטין”.

צביקה כהןממנו תבוא הישועה? צביקה כהן. צילום: יעקב כהן

נבירה בהיסטוריה של הגן הזה מעלה כי לפני מספר שנים (עוד בחיי הגר”ש אלישיב זצ”ל) נוהל הגן בידי רשת ‘עץ הדעת’, המתפעלת מספר גנים באזור העליון יותר בשכונת קרית יובל. “באותה תקופה הכול היה תקין”, מספרת חני, שלא ממש יודעת למה בין לילה הוחלפה הבעלות על הגן.

מה שחני אינה יודעת הוא שבאותה תקופה החליטו עסקנים כי הגן “לא מספיק מסנן את הרישום”.

מעיד אחד ההורים: “הלכו לרב אלישיב וסיפרו לו על תלונות ההורים, הוא טען שאסור לסנן בגן ילדים, וכי ממילא כל הילדות יגיעו לאותו ‘בית יעקב’ שכונתי. אבל ההורים רצו משהו יותר ‘פרום’ והתחיל בלגאן. ב’עץ הדעת’ ראו שיש סכסוכים, לקחו את הרגליים ועזבו את הגן. למה להם להיכנס לזה, לסלקציה הם בטח ובטח שלא הסכימו. ואז לקחה רשת הגנים של אגודת ישראל את הגן – וזה המצב שנוצר.

“הרשת היום תחת חשב מלווה. בכל הסכם קואליציוני דואגת יהדות התורה להשאיר את הרשת תחת חשב מלווה, כי זה הכי נוח מבחינת גרעונות וחובת תשלום שכר לגננות. התוצאה בשטח, בהתאם…”

“אה, באמת? לא ידענו”

בלשכת סגן ראש העיר צביקה כהן אומרים: “גני הילדים בקרית יובל מופעלים על ידי קבלנים והם ששוכרים את המבנים”. במקרה של הזנחה בתוך הגן, על ההורים, לדבריהם, לשלוח מכתב מסודר ללשכה, והדבר מועבר לטיפול באגף החינוך החרדי.

“המפעילים בגנים הם פרטיים ולכן הדרך לטפל בהזנחה עוברת דרך עצירת השכירות, הרישיון וכל השאר. לרוב, ברגע שמתקבלות תלונות על הזנחה הנושא מטופל במהירות וביעילות”.

אלא שהאמהות מתעקשות: התקשרנו שוב ושוב, דבר לא טופל.

בהנהלת רשת הגנים הגיבו בפליאה. “פנתה אלי לפני כמה זמן הגברת שפנתה אליכם, וכפי שאמרתי לה – במהלך חופשת הקיץ יתוקנו הליקויים”, אמרו שם. שימו לב לטעות – “לפני כמה זמן”, בלי לפרט האם מדובר בכמה ימים או בכמה חודשים.

“מוכרת התגובה הזו”, אומרת חני. “ככה בדיוק הם מגיבים לכל אמא שמתקשרת. ‘אה, באמת? חבל שלא פניתם קודם, לא ידענו’. והפליאה הזו בכל שיחה מחדש, כאילו לא התקשרה קודם אם נוספת. אז אחרי שמתקשרים הם מביאים איזה דשא סינטטי ותוקעים שתי נדנדות רעועות, אבל הכול מלוכלך ומוזנח”.

“לא מכירים תלונה על חתול שנכנס”, מוסיפים ברשת.

כשאני אומרת שהתלונה היא לא על החתול שנכנס, אלא הוא חלק מסדרת תמונות מבישה, הם אינם מגיבים.

מעיריית ירושלים לא התקבלה תגובה, לכשתתקבל נפרסמה.

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה, לכשתתקבל נפרסמה.