האם הנשיא ארדואן יזם את ניסיון ההפיכה נגדו? תיאוריות הקונסיפרציה פורחות

ההצלה הבלתי הגיונית מניסיון התנקשות במלון, שני מטוסי F-16, גל המעצרים הנרחב עם רשימות מוכנות מראש, ו'השלומיאליות' של המהפכה - כל אלה מובילים לתיאוריות קונספירציה, לפיהן ארדואן הוא זה שבעצם עמד מאחורי ניסיון המהפכה
אליעזר היון
י"ג תמוז התשע"ו / 18.07.2016 22:27

בעוד נשיא טורקיה רג’פ טייפ ארדואן ממשיך בטיהורי מתנגדי המשטר בארצו, על רקע ניסיון ההפיכה הכושל, סרטון שהופץ באינטרנט מציג תיעוד בו נראים המורדים מחוץ למלון במרמריס בו נפש ארדואן, ומתכוננים לקראת תקיפה.

בסרטון נראים החיילים כשהם תופסים עמדות בכניסה למלון ומתכוננים למתקפה. לאחר מכן נשמעים חילופי אש בין המורדים לבין כוח המשמר של ארדואן, בטרם הופצץ הבניין – לאחר עזיבתו של הנשיא.

במקביל נחשף סרטון נוסף שמתעד את מתקפת המורדים על מטה המודיעין הארצי באנקרה, בו מתועד ירי ממסוקי קרב על הבניין ועל רכבים שנוסעים בסמוך.

אתמול נחשף כי 25 חיילי המורדים התגנבו ממסוקים על חבלים לתוך המלון בו שהה מוקדם יותר ארדואן, בניסיון ללכוד אותו. כמו כן נחשף כי שני מטוסי F-16 של המורדים ‘התבייתו’ של מטוסו של הנשיאן. עם זאת, מטוסו המשיך לאיסטנבול ללא פגע.

אולם, ככל שחולפים הימים ופרטים חדשים מתגלים על ניסיון ההפיכה בטורקיה עולות השאלות, שלא לומר תיאוריות קונספירציה.

כך, למשל, תגובתו המהירה של ממשל ארדואן לנסיון המרד, והמעצרים הנרחבים שנערכו מיד לאחריו, הובילו את האיחוד האירופי להאשים את הנשיא הטורקי כי רשימת המעצרים הוכנה עוד לפני ניסיון ההפיכה. הם לא מזכירים טיעונים קונספירטיביים, אך יוהנס האן, נציב האיחוד האירופי אומר  במפורש: “זה נראה כאילו היה אדם שהכין את הרשימה הזו מראש”.

גם סגן שר החוץ לשעבר דני איילון אמר בראיון לחדשות 10 במוצ”ש האחרון, כי ‘השלומיאליות’ שבניסיון ההפיכה היא גורם שנותן גב לתיאוריות הקונספירציה. הוא הצביע על כך שארדואן ביקש מהתושבים לצאת לרחובות בניגוד לנהוג במצבים מעין אלו בהם מנסים המנהיגים ליצור קשר ולתפוס את השלטון.

איילון תמה גם על מספרם העצום של השופטים העצורים – למעלה מ-3000.

תהיה נוספת שהועלתה על ידי חובבי התיאוריה היא הצלחתו הבלתי מובנת של הנשיא ארדואן לחמוק ממוות, כאשר על פי הדיווחים, שני מטוסי F-16  יכלו להפיל את המטוס בו טס  – אך לא ירו בו. “השאלה למה הם לא פעלו תישאר בגדר תעלומה”, הודה קצין בכיר בצבא טורקיה בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס.

גם העובדה שהנשיא יצא מהמלון בו שהה ‘באורח פלא’ דקות ספורות לפני שהמורדים השתלטו עליו, ועלה על מטוסו הנשיאותי – מעוררת שאלות.

גם האשמה חסרת הבסיס של מנהיג האופוזיציה הגולה, פטוללה גולן, שממקום מושבו בפנסילבניה בארה”ב, הגה במוחו הקודח את תכנית ההפיכה השלומיאלית,  בעידן בו כל תנועה כמעט מתועדת – מוסיפה שמן למדורת הקונספירציה.”האם יתכן שבטורקיה  ניתן לשמור בסוד דבר הידוע לכ- 6,000 איש, מבלי שה- CIA, NSA, רוסיה, המוסד, MI5, ושרותי הביטחון הטורקיים, יעלו על כך?”, תהה בעל מאמר ב-twoday.

 אז האם הטייסים וראשי המרד, היו שלוחיו של ארדואן שביקש לנקות את הממלכה מאויביו, על פי רשימות שהכין מראש כמו שחושדים באיחוד האירופאי? ימים, אולי, יגידו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות