מדוע הרבי שהתנגד נחרצות לדיבור ב’שפת המדינה’ חתם באנגלית?

האדמו"ר רבי יואליש מסאטמר זצ"ל נודע כמי שהתנגד בחריפות לשימוש בשפה האנגלית – 'שפת המדינה', והורה לחסידיו לשוחח בשפת האידיש בלבד, אך כעת מתברר: בצעירותו הנפיק לעצמו חותמת אישית, באמצעותה חתם את שמו דווקא בשפה האנגלית
יוני גרין
י"ב תמוז התשע"ו / 18.07.2016 17:10

האדמו”ר רבי יואליש מסאטמר זצ”ל נודע כמי שהתנגד בחריפות לשימוש בשפה האנגלית – ‘שפת המדינה’, והורה לחסידיו לשוחח בשפת האידיש בלבד.

אך עתה מתברר כי בצעירותו הנפיק לעצמו חותמת אישית, באמצעותה חתם את שמו דווקא בשפה האנגלית: Joel Teitelbaum Oberrabiner Iršavaw Bezirk.

התגלית המעניינת, נמצאה בפורזץ (דף הכריכה) של ספר טור יורה-דעה האישי בו למד, העומד למכירה בימים אלו בבית המכירות הפומביות ‘ווינרס’ (Winner’s).

אחד הדברים המפתיעים המתגלים בין עמודי הספר הם סימנים של טפטופי שעווה, עדות לנרות שלאורן למד ועמל בשעות הקטנות של הלילה.

חתימה, רבי יואליש

האדמו”ר רבי יואל טייטלבוים מסאטמר נולד בשנת תרמ”ז (1887), וכיהן תחילה כרב בעיר אורשיווא, כפי שכונתה בפי היהודים, במשך 14 שנים, ולמרות זאת מיעט לשכון בעיר. באותה עת היתה העיר הקטנה חלק מצ’כסלובקיה ובעקבות הסכם מינכן, חזרה להיות חלק מהונגריה. היהודים שחיו בה נשלחו לאושוויץ באביב של שנת 1944.

ספר הטור העומד למכירה במחיר פתיחה של 1000 דולרים, נושא את החותמת מהתקופה בה כיהן רבי יואליש כרב העיר, כפי שמעידה החותמת עצמה, ונדמה כי בעת ההיא עוד לא התנגד לשימוש בשפה הלועזית.

בבית המכירות הפומביות ‘ווינרס’ מציינים כי הגם שהכריכה המקורית בלויה דפי הספר שמורים במצב טוב ולהערכת אנשי המקצוע הספר עשוי להימכר סביב מחיר של 3000 דולרים.

חתימה, רבי יואליש

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שפת המדינה
    19/07/2016 01:19
    יענקל ברוך
  1. פיפלפולציה טפשית כזו. האדמו”ר זצ”ל אכן תבע מהשומעים בקולו להשתמש בשפת האידיש, כשם שיהודים לא שינו את לשונם בגלות מצרים, אבל כרב העיר הוצרך לחותמת רשמית עבור מסמכים רשמיים, ואחד מבאי ביתו הטביע כנראה את החותמת על אחד או כמה מספריו.

  2. הרבי מסאטמאר
    19/07/2016 01:38
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. בור ועם הארץ, מה אתה לא מבין, זה לא באנגלית אלא באותיות לועזיות כפי שכל רב ברומניה היה צריך לחתום על תעודות נישואין ופטירה,
    עיקר ההתנגדות היתה לשימוש בשפה העברית של החילונים,

  4. זה ממש לא אנגלית
    19/07/2016 11:54
    א ב
  5. זה אונגרית

  6. איזה שטויות, היפך גמור
    22/07/2016 08:28
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. מעולם לא ראיתי שטויות כזה, האדמו”ר התנגד לשפת המדינה, ממש להיפך כתב בספרו ויואל משה, ובמוסדות שלו מלמדים אנגלית לכל הילדים מעולם, כל אחד שהיה לו חפץ בכל הארצות מעולם היה לו חותם רשמי שכל הגוים יכול לקרות, כל רב או פעילים עסקנים שהיה להם מסמכים היה נכתב בלועזית, כל הילדים הלכו בבתי חינוך שלמדו מה שהממשלה לימד אותם הכל בשפת לועזית, כל כך בורות ועמי הארצות כאן בדברים גלויים ובדברי היסטוריים, רק לימוד העברית היתה בעיה אצלו כיון שבדו אותם המינים לשבח מינים, אני מקוה שכל מאמרים אחרים של הכותבים האנפלבתים האלו לא נלקה בכל כך טפשות וילדות.