בכירים מהצבא ניסו לבצע הפיכה בטורקיה • המנהיג נעצר: 265 נהרגו

ניסיון ההפיכה בטורקיה: מורדים מהצבא הודיעו כי השתלטו על המדינה והכריזו על עוצר, אולם בשבת הכריז הנשיא ארדואן כי ניסיון ההפיכה נכשל • 1,154 בני אדם נפגעו בעימותים • בין 3,000 הקצינים והחיילים שנעצרו בידי נאמניו של נשיא טורקיה כמה גנרלים שנחשבים למובילי הקשר, בהם מפקד חיל האוויר לשעבר ומפקד הגזרה עם גבול סוריה
דוד ליבוביץ
י"א תמוז התשע"ו / 16.07.2016 21:21

ארדואן ניצל מהפיכה: ניסיון הפיכה התרחש בטורקיה בליל שבת, במהלכו נהרגו על פי הדיווחים 265 בני אדם.

צבא טורקיה השתלט על המורדים והניסיון נכשל. כ-3,000 קצינים וחיילים נעצרו בידי נאמניו של נשיא טורקיה.

האירועים בטורקיה החלו סמוך לשעה 23:00. הצבא הודיע כי השתלט על המדינה והכריז על עוצר. בהודעה שפורסמה בטלוויזיה הממלכתית נאמר, כי במדינה שולטת מועצת השלום וכי היא תבטיח את שלומם של כל האזרחים ותכונן בקרוב חוקה חדשה.

המורדים תפסו עמדות מפתח ובהן בניין מפלגת השלטון באנקרה ותחנת ערוץ הטלוויזיה הטורקי הממלכתי TRT.

בשעות הבוקר דווח כי נשמעים הדי פיצוצים מאזור בניין הפרלמנט באנקרה, וכי מסוק קרב של תומכי ההפיכה ירה על בניין הפרלמנט והופל זמן קצר אחר כך בידי מטוסי קרב.

צילומים מתוך בניין הפרלמנט שהגיעו באמצעות כלי התקשורת המשדרים בטורקיה הראו כי הרס רב שורר במקום.

ארדואן פונה לעמו

ארדואן קרא באמצעות אחת מרשתות הטלוויזיה הממלכתיות לצאת לרחובות, כתגובת נגד לניסיון ההפיכה הצבאי. הוא הדגיש בדבריו, כי הוא מחזיק בשלטון וכי הוא הנשיא. 

עדי ראייה דיווחו כי טנקים פתחו באש באזור בניין הפרלמנט באנקרה. ירי נשמע באזור נמל התעופה אטאטורק באיסטנבול והצבא חסם שני גשרים על מיצרי הבוספורוס המחברים בין שני חלקי העיר. נמלי התעופה נסגרו וכך גם המרחב האווירי מעל טורקיה. 

ברחבי המדינה נמסרו דיווחים על קרבות בין יחידות המורדים ובין כוחות שנותרו נאמנים למשטרו של ארדואן. בקרבות אלו גברו כוחותיו של ארדואן. עשרות חיילים מורדים שהיו בכיכר טקסים שבאיסטנבול נכנעו והורידו את נשקם.

לפנות בוקר נחת ארדואן בנמל התעופה של איסטנבול והכריז על כישלון ניסיון ההפיכה.

בנאום מול אלפים מתומכיו אמר ארדואן כי העם הטורקי הוא שסיכל את נסיונם של בוגדים, כלשונו, להשתלט על טורקיה.

ארדואן אמר עוד כי הממשלה באנקרה מתָפקדת, וכי יישאר עם עמו ולא ילך לשום מקום.

למעלה מ-1000 פצועים

הסהר האדום הטורקי הודיע כי 1,154 בני אדם נפגעו בעימותים הלילה ברחבי טורקיה, 800 מהם באנקרה והשאר באיסטנבול. 265 בני אדם, כאמור, נהרגו.

על פי החשד, אקין אוזטורק, מפקד חיל האוויר וחיל הים לשעבר של טורקיה וחבר במועצת הביטחון העליונה של המדינה, הוא זה שהוביל את ניסיון ההפיכה הכושל אמש בטורקיה. אוזטורק נעצר על ידי כוחות הביטחון במדינה.

האיש שאוזטורק נחשד בשמירה על קשרים קרובים עמו ושככל הנראה הוביל מרחוק את רעיון ההפיכה, הוא פתהוללה גולן בן ה-75, איש דת מוסלמי המתגורר בפנסילבניה, ששימש עד לפני כמה שנים כמנהיגה הרוחני של מפלגת הצדק והפיתוח שבראשה עומד כיום ארדואן. טורקיה ביקשה את הסגרתו של גולן מארה”ב.

משרד החוץ הישראלי פרסם הודעה לפיה ישראל מצפה כי תהליך הפיוס בין שתי המדינות יימשך כסדרו. בהודעה נאמר: “ישראל מכבדת את התהליך הדמוקרטי בטורקיה ומצפה שתהליך ההתפייסות בין שתי המדינות יימשך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מרס טורקי
    16/07/2016 21:38
    שיינדי
  1. הבנה דקה.בשש בש