“אמרתי למפקד, אתה עצמך ספרדי, עם כיפה, ככה במשמרת שלך?” • כך סיכלנו את המצעד

"הסברתי, על הבני תורה אנו שולטים, אבל יש גם כל מיני בעלי תשובה, אנשים שבעבר היו עבריינים" • "גם לרב אמרתי: רצית להיות רב ראשי, אולי תרצה גם בעתיד. למה תהיה קיצוני ולא תנהג בפשרה?" • סגן ראש העיר, עפר כרדי, נציג ש"ס בבאר שבע, מגולל כיצד בוטל המצעד בעיר
ח' תמוז התשע"ו / 14.07.2016 18:04

יממה אחרי שבג”צ קבע כי המצעד לא יצעד בשדרות רגר בבאר שבע מול בתי הכנסת, ואחרי שמארגני המצעד החליטו לבטל אותו ולקיים במקומו הפגנה מול בניין העירייה –  מנסה סגן ראש העיר עופר כרדי, נציג ש”ס בבירת הנגב, לסכם את מה שהתרחש מאחורי הקלעים והוביל לניצחון המיוחל של ציבור שומרת המסורת.

אם לדעתו תשאלו, הוא היה מעדיף לעבוד ‘מתחת לרדאר התקשורתי’ ולשמור על שקט. שכן, הניצחון, כביכול, על הקהילה שביקשה לצעוד בשדרה המרכזית רק הוביל להסתה בכלי התקשורת.

לטעמו, הדיבורים היו מיותרים. בפרט, אלה שהתמקדו במשבר קואליציוני צפוי. “מה הייתי עושה אם היו מביאים למשבר? אצלנו בבאר שבע לא מיושם חוק נהרי, אנחנו תלויים ישירות ברצונו הטוב של ראש העיר, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להסתכסך איתו”, הוא אומר.

“בעוד בתי ספר חילונים מקבלים תקציבים מקרנות שונות, אנחנו לא יכולים לקחת, כי זה כולל התערבות בתכנים. לכן אנחנו מקבלים כסף ישירות מהעירייה, 1100 שקל לתלמיד. בנוסף, אנחנו מקבלים ארבעה מיליון שקל לכוללים בעיר. רק הכולל של הרב פנחס אבוחצירה מקבל קרוב ל-700 אלף לשנה. הכולל של הרב יהודה דרעי עוד כ-200 אלף. איך בדיוק נוכל להסתדר בלי הכספים הללו?” תוהה כרדי.

הכבוד שהוא נותן לנו 

על ראש העיר רוביק דנילביץ’ יש לו לומר רק מילים טובות. “הוא אמנם חילוני, אבל יש לו לב זהב והוא ממש נענה לכל בקשה שלנו בנושאים תורניים ונושאי חינוך”.

הוא מספר: “הגיעו נציגי הקהילה לראש העיר, וטענו בפניו, ‘למה אנחנו לא מתוקצבים כמו כל פעילויות התרבות בעירייה’. אמר להם, ‘לא הגשתם בקשה. תגישו ותקבלו דרך ועדת תמיכות’. הם לא ממש אהבו את מה שאמר להם ויצאו ממשרדו. הם חשבו שאם יעשו מצעד, יצליחו לעורר את התקשורת בעדם. ככה העסק הסתבך, מבחינתנו החרדים והדתיים בבאר שבע”.

הוא סבור שראש עיר ורב עיר חייבים לעבוד בשיתוף פעולה. “צריך לזכור שאין עיר בארץ שהקפידה על השמיטה כמו באר שבע. בנו איצטדיון בעיר, הצלחנו לעשות שם מצע מנותק, רק כדי לשמור על השמיטה. איפה שמעת על עיר חילונית שמכבדת ככה את הציבור הדתי? רוביק בחור בן 46 בלבד, הוא צעיר, אבל הכבוד שהוא נותן לנו הוא ברמה גבוהה”.

 הרבה אנשים ערבבו

אנחנו גולשים לשיחה פוליטית. הוא מספר שיו”ר ש”ס אריה דרעי מגיע לבאר שבע פעמים רבות, ומתארח תמיד אצל הרב פנחס אבוחצירה.

מדוע לא אצל אחיו, הרב יהודה דרעי? טוב, לא סוד הוא, כך כרדי, שהיחסים בין השניים לא-משהו.

אני לא ממש מסכימה איתו. הם אולי לא חברים כמו החברות הקיימת בין אריה לאח שלמה, אבל בטח שלא מסוכסכים. אבל כרדי מתעקש שאם הרב יהודה דרעי היה מוביל למשבר קואליציוני, אריה לא היה מגבה אותו, כדי שלא להרוס את ההישגים הפוליטיים של ש”ס בבאר שבע.

כרדי, אגב, רואה עצמו כתלמידו המובהק של הגאון רבי יורם אברג’יל זצ”ל, שעל פטירתו הוא עדיין מתאבל בכל יום מחדש.

איך זה הולך יחד עם תפקיד יו”ר ש”ס, כשהכול יודעים שהרב תמך ב’יחד’ בבחירות האחרונות לכנסת? אז זהו, ש”כשאני הלכתי לשאול אותו מה להצביע, שכן אני נציג ש”ס, הוא אמר לי תצביע לש”ס. וכך עשיתי”. לדעת כרדי, היה שם “מעשה שטן”, בתמיכה ב’יחד’. “הרבה אנשים ערבבו, וחבל”.

הוא עצמו חבר טוב של ח”כ יגאל גואטה, שמגיע אליו לא פעם לשיעורי תורה. חלקם מתקיימים בביתו, ובחלקם משתתף גם בנו של הגר”י אברג’יל. “גואטה הוא כמו אח”.

 בעבר היו עבריינים

“תכלס, רוצה לדעת איך באמת בוטל המצעד? זה לא בדיוק הבג”צ. הגענו לבג”צ בכוחות משולבים. העירייה, המשטרה והנציגות החרדית. אני עצמי עמדתי מול המשטרה, אריה דרעי דיבר עם גלעד ארדן, שניסה להציע פשרה.

“הסברתי למשטרה שעל הבני תורה אנחנו שולטים, ומצידם לא תהיה אלימות, אבל יש לנו גם כל מיני בעלי תשובה, אנשים שבעבר היו עבריינים, ועליהם אני לא יכול לקחת אחריות למה שיקרה. המשטרה הבינה את זה. לדעתי זה עבד הרבה יותר מאשר איומים…”

וכך, בעוד מפקד המחוז מתעקש שמילה שלו זו מילה, ואם הבטיח מצעד ברחובה של עיר זה מה שיהיה, “נכנסתי אני לתמונה. אמרתי לו: אתה עצמך ספרדי, עם כיפה, ככה יקרה במשמרת שלך? יצאו מפה מפכ”לים, למה תהרוס לעצמך? הרב עצמו גם נכנס לתמונה וביקש שיעשו הפגנה בבגדים צנועים, בלי מיקרופונים, לא על הכביש הראשי, רק על מדרכות, ולא בלב העיר אלא באזור צדדי יותר. בסוף, זה מה שקרה.

“אני גם הסברתי לרב העיר: אתה רצית להיות רב ראשי, אולי תרצה גם בעתיד. למה שתהיה קיצוני ולא תנהג בדרך של פשרה? אתה לא יכול להסכים למתווה של פשרה, זה לא ראוי לרב, אבל אם זה מה שבג”צ והמשטרה יכפו עלינו, אזי לא הייתה לך ברירה, וקיבלת את הרע במיעוטו”.

לא, אין לו שאיפות פוליטיות ארציות. “טוב לי פה, בבאר שבע, אני סגן יחיד מהסיעות בקואליציה שאינן סיעתו של ראש העיר, אני עובד בהרמוניה אפילו עם נציג ‘יש עתיד’, טל אל-על, שמתנהג איתנו באופן ממש נפלא, אנחנו אחד בשביל השני. מה שהוא מבקש אני עושה בשבילו, ומה שאני מבקש הוא יתאבד בשבילי. טוב לנו כאן, בבאר שבע”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ממש חכם מצידו, בקצב הזה שנה הבאה יהיה מצעד, והמפקד ישב בכלא
    14/07/2016 23:03
    חיהלה