הגיור לא הוכר • ביה”ד הרבני הגדול: איוונקה טראמפ לא נחשבת יהודיה

בית הדין הרבני הגדול החליט שלא להכיר בגיורי הרב יחזקאל לוקשטיין, רבה של קהילת 'ישורון' בניו יורק • המשמעות: איוונקה טראמפ, בתו של המועמד לנשיאות ארה"ב, אחת מהמתגיירות שגייר הרב - לא מוכרת בישראל כיהודיה ותיאלץ לעבור גיור לחומרא • הרבנות הראשית בהודעה הערב: "נמשיך להכיר בגיוריו של הרב לוקשטיין כפי שהיה מאז ומעולם"
אריה ריבקינד
ח' תמוז התשע"ו / 13.07.2016 21:37

בסיום של דיון נוסף שהתקיים היום בצהריים (רביעי) בבית הדין הגדול בירושלים – לא הוכרו גיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין, רב קהילת ‘ישורון’ בניו יורק, ורב אורתודוקסי מוכר בארה”ב.

המשמעות של ההחלטה:  איוונקה קושנר, בתו של המועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ, אחת מן המתגיירות שגייר הרב לוקשטיין – לא תוכר בארץ כיהודיה ותיאלץ לעבור גיור לחומרא.

גם במהלך הדיון שהתקיים היום, הדיינים אילצו את המתגיירת שסביבה נסוב הדיון לעבור גיור לחומרא.

בתגובה אמרה המתגיירת: “אני מרגישה מושפלת, בעצם אומרים שלא מכירים ביהדות שלי. אני אוהבת את הרב לוקשטיין, הוא הרב שלי, הוא הכניס אותי לעולם היהודי, ואני לא רוצה שהגיורים שלו לא יהיו מוכרים”.

עם תחילת הדיון ביקשו הדיינים מהמתגיירת וממייצגיה מטעם ארגון ‘עתים’, עו”ד אלעד קפלן והטוענת הרבנית ג’ני ברנר, לצאת מאולם הדיונים.

עם יציאתם, ניסו הדיינים להפעיל לחץ על בן זוגה של המתגיירת, לו היא עתידה להינשא, בכדי שישכנעה לעבור גיור לחומרא במהלך הדיון עצמו.

לבסוף, בלית ברירה, נעתרו המתגיירת ובן זוגה לדרישת הדיינים, בכדי שיוכלו להינשא במועד שנקבע לחתונה, בעוד כחודש וחצי.

במהלך הדיון הסביר אחד הדיינים את הרקע למהלך. “אני לא יודע מה טיב הגיורים של הרב לוקשטיין, האישור של הרב הראשי אינו מספיק… כי אין רשימת רבנים ואין סדר. כל גיור צריך לעבור את בית הדין הרבני”.

זאת בניגוד לדברי הרבנים הראשיים – הגר”י יוסף והגר”ד לאו – ונציגי הרבנות, שטענו לכל אורך הדרך כי הם מכירים בגיורים של הרב לוקשטיין.

למרות דברי הדיינים, המתגיירת הפצירה בהם שישקלו את הדברים מחדש. “אני מבקשת שגם אם אני אעבור את התהליך היום תכירו בגיורים של הרב לוקשטיין. אם לא תכירו בגיורים של הרב לוקשטיין אז תדעו לכם שאני ועוד אנשים כמוני יאבדו את האמון ברבנות”, אמרה.

הדיון בבית הדין התנהל בראשותו של הדיין הרב נחום גורטלר, ועם הדיינים הרב יצחק אלמליח והרב מימון נהרי – השלושה מונו כדיינים זמניים לבית הדין הגדול. שניים מתוכם זכו אתמול  למינוי קבוע כדיינים בבית הדין הגדול, וזהו למעשה פסק הדין הראשון שלהם בתפקיד.

בהחלטה שמסר בית הדין לאחר הדיון, נכתב: “המבקשת הצהירה בפני בית הדין על קבלת עול מצוות והאמונה בייחוד השם וניכרין דברי אמת. לאור הצהרת המבקשת ולאחר שבית הדין שוכנע שאכן המבקשת כנה בהצהרתה (…) בית הדין מאשר את הצהרת המבקשת והיא רשאית להינשא כדת משה וישראל”.

העובדה שאחת מן המתגיירות שגייר הרב לוקשטיין היא בתו של המועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ, העלתה את הסיפור לכותרות הראשיות העוסקות בעולם היהודי בארה”ב – וגורמים שונים התוקפים את הממסד הדתי, הפכו את הסיפור לכלי ניגוח כנגד עולם הרבנות האורטודוקסי.

הרב ד”ר שאול פרבר, יו”ר ארגון עתים ומי שייצג את המתגיירת ואת הרב לוקשטיין בתהליך, אומר בתגובה: “בית הדין הטיל היום עננה כבדה על גיוריהם של אלפי מתגיירים של רבנים אורתודוקסיים בארה”ב. זהו יום עצוב למתגיירים וזהו יום עצוב ביחסי מדינת ישראל ויהדות ארה”ב. הדיינים השפילו בהחלטתם את המתגיירת, אבל לא רק אותה, הם השפילו גם מאות רבנים בתפוצות ואת חברי קהילותיהם”.

עם זאת, מהרבנות הרבנות נמסר: הרבנות הראשית לישראל מברכת על פסיקת ביה”ד הגבוה לערעורים שהעניק אישור נישואין לגב’ נ, שגיורה נפסל בידי ביה”ד בפתח תקווה.

“כפי שהובהר בשבוע שעבר, הרבנות הראשית תמשיך להכיר בגיוריו של הרב לוקשטיין כפי שהיה מאז ומעולם”, נמסר בהודעה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות