בעלי רשתות הגנים למשרד החינוך: בתשע”ז לא ניתן להפעיל צהרונים

פרסום ראשון • ראשי 'איגוד בעלויות' - הגוף המייצג את מנהלי רשתות הגנים ומוסדות החינוך - שיגרו מכתב לראשי משרד החינוך ולסיעות החרדיות בו הם מודיעים: "אנו מתנגדים להפעלת צהרונים במתקני הגן בשנת הלימודים תשע"ז - ולא נשתף פעולה עם הזכיינים של הצהרונים" • מה קרה?
יוני גרין
ה' תמוז התשע"ו / 10.07.2016 22:23

במכתב מיוחד ששיגרו היום (ראשון) ראשי ‘איגוד בעלויות’ – הגוף המייצג את מנהלי רשתות הגנים ומוסדות החינוך –  לשר החינוך, מנכ”לית המשרד, היועצת המשפטית  של המשרד, הממונה על תוכניות משלימות, ואל חברי סיעות יהדות התורה וש”ס, הם מודיעים כי “בשל האחריות הכבדה והעלויות הגבוהות המוטלות עליהם, לצד פגיעה ממשית בשלומן וחינוכן של הילדים/ות, הרשתות והבעלויות מתנגדות להפעלת צהרונים במתקני הגן בשנת הלימודים תשע”ז”.

עוד הם מודיעים במכתב, כי לא ישתפו פעולה עם הזכיינים – כל עוד כל הסוגיות שהם מציגים במכתבם, “לא מוסדרות על הצד הטוב ביותר”.

תחילה הקמה קצרה: משרד החינוך מעביר תקציב להפעלת צהרונים. אלא שהתקציב אינו מועבר ישירות לרשתות המפעילות את גני הילדים בשעות הבוקר, אלא מועבר לרשות מקומית, ממנה למפעיל (חברה למשק וכלכלה, למשל) ודרכם לזכיינים המפעילים בפועל את רשתות הצהרונים.

כל הגופים הללו בשרשרת גוזרים ‘קופון’ מהתקציב, לוקחים מרשתות הגנים את המבנים, חשמל, מים, ציוד ומשאירים להם להתמודד עם בלאי בציוד, תביעות ביטוחיות ועוד.

כעת הגיע הרגע בו אומרים בעלי הגנים: “עד כאן. לא מוכנים יותר לניצול הזה!”

לפי העולה מהמכתב, המנהלים דורשים שהתקציבים המפעילים את הצהרונים יועברו ישירות אליהם, ללא גזירת ‘קופון’ המתבצעת על ידי הרשות המקומית, המפעילה על ידי משכ”ל, שמפעילה על ידי זכיין – את הצהרונים.

“שיסמכו עלינו כמו שסומכים עלינו בשעות הבוקר”, אומר גורם ב’איגוד בעלויות’.

וכך נאמר במכתב:

שר החינוך מר נפתלי בנט, מנכ”לית משרד החינוך הגב’ מיכל כהן, יועצמש”פ – משה”ח הגב’ דורית מורג, ממונה תוכניות משלימות למידה משה”ח – מר חיים הלפרין, חברי סיעת יהדות התורה, חברי סיעת ש”ס –

שלום רב!

הנידון: חוסר הגיון והגינות באופן הפעלת תכנית ציל”ה במוסדות החינוך

בהתאם להחלטת ממשלה מופעל החל מראשית שנת הלימודים תשע”ד בתוך כיתות הגן, צהרון המפוקח על ידי זכיין חיצוני ואינו בבעלות רשתות הגנים. הצהרון פועל חמישה ימים בשבוע בין השעות 13:30- 16:00.

הפעלת הצהרון ‘ציל”ה’ (שאמור להיות צהרי יום להעשרה) על ידי הרשות, המפעילה על ידי משכ”ל, שמפעילה על ידי זכיין, שכל הקשר שלו להפעלת הצהרון הינה העברת המשכורות לצוות הצהרון, פוגעת באופן חסר תקדים ברשתות הגנים אשר מפעילים באופן ישיר את הגן בשעות היום תחת בעלותן ובאופן מעשי אף נוטלות אחריות בעל כרחן על הפעלת ציל”ה בגנם, מסכנת את ביטחונם ובטיחותם של הילדים/ות, ואף חושפת את רשתות הגנים לתביעות.

הצהרון מטיל עלויות כבדות ביותר על רשתות הגנים הקורסות בלאו הכי, מקשה על פעילות הצוות החינוכי של שעות הבוקר והצהריים כאחד ומעמיסה על הפעילות המשרדית השוטפת וכדלקמן בקצרה:

ציוד הגן: לצהרון אין ציוד משלו. ציוד הגן, משחקים, ספרים, אמצעי המחשה, מכשירים אלקטרוניים ועוד – משמשים כולם את צוות הצהרון. הבלאי והפחת מוטל על הבעלות בלבד ובעל כורחה. מעבר לכך עבודות רבות אשר נעשות ע”י הגננות המפעילות את הגן בשעות היום (קישוטי קיר, עבודות יצירה וכדו’) נשחתות בשעות הצהרון ולא ניתן לפצות את הגננות על כך.

תחזוקה שוטפת: הצהרון עושה שימוש במתקני הגן, מה שמטיל על רשת הגנים עלויות נלוות של בלאי ופחת, חשבונות חשמל, מיזוג, ציוד מתכלה של מכשירי כתיבה, טואלטיקה ועוד… מעבר לכך – הזכיין אינו נוטל חלק יחסי בעלויות המוטלות על רשת הגנים בהשגת רישיונות (אישורי בטיחות בריאות וכל הנלווה) ובשכירות המבנים (ככל שקיימים).

צוותי חינוך: הזכיין שוכר גננות ועובדות משלו שאינן כפופות כלל לרשת הגנים, הרשת אינה שותפה לקליטתן ולפיקוח על עבודתן. אף במקרים בהם הזכיין מאפשר לבעלות להיות מעורב בבחירת צוות הצהרון, עדיין, הבעלות אינה המעבידה של צוות הצהרון ומשכך אין לה (באופן רשמי) כל אחריות על הנעשה בגן ועם כל זאת רשת הגנים

מקבלת תלונות חוזרות ונשנות של הורים התופסים באופן טבעי את רשת הגנים כגוף האחראי למתרחש, ואין לאל ידה להושיע…

תכנית הזנה: ילדי/ות הצהרון אמורים/ות לקבל ארוחה חמה ועשירה כחלק מתכנית הצהרון. כשלים טכניים שונים ועיכובים במשלוח המזון, מוצאים את עובדי משרד רשת הגנים לבד במערכה (שכן הזכיין אינו נוכח במקום כלל) ומטפלים ולוקחים אחריות על כשלים אשר אינם תחת אחרייותם כלל.

שלא לדבר על שאריות המזון שאינן מפונות ונותרות עד הבוקר למחרת. הגננות מוצאות גן מלא בשאריות מזון מקולקל ומדיף ריח וחיידקים ונאלצות להקדים ולבוא על מנת לנקות את הגן שלא לחשוף את הילדים/ות לסכנה תברואתית.

ביטוח: רשת הגנים מבטחת את המקום, את העובדים ואת הילדים/ות כנדרש בחוק. לא ברור אם הזכיין מבטח את העובדות ואם הפעילות מבוטחת מפני נזקי צד שלישי כמו מבקרים במבנה (ביטוח התלמידים תקף גם לשעות אחר הצהרים). מדובר בסוגיה מורכבת, שכל עוד לא קרה מאומה – לא התעוררה. אך אין זו דרכה של הרשת לסמוך על נס כשמדובר באחריות ובדיני נפשות והרשת אינה מוכנה לשאת באחריות נזיקין במתקניה בשעות שמעבר לפעילות השוטפת.

ביטחון ובטיחות: צוות הגננות של שעות הבוקר מודרכות ומתורגלות בקביעות לאירועי חירום, נהלי אירוע, חובות דיווח ושימוש באמצעי בטיחות. צוות הצהרון אינו לוקח חלק בהדרכות קיימת סכנה של ממש לשלומן של הילדים/ות. תלונות על שוטטות ובריחות בשעות הפעילות, פציעות ומפגעים הגיעו כולן למשרדי רשתות הגנים.

למרבה המזל עד כה לא ארע מפגע קיצוני, אך סיכון קיים כל העת וגם בסוגיה זו רשת הגנים לא תוכל ליטול אחריות לאירועים המתרחשים שלא בפיקוחה.

השאלה הגדולה היא: מדוע?

מדוע הצהרון מופעל בשיטה קלוקלת כזאת אשר מסירה אחריות מכל הנוגעים בחינוכם ובשמירה על ביטחונם של התלמידים והתלמידות, ולא ניתנה האפשרות למפעיל הגן בשעות הבוקר, אשר עושה עבודתו נאמנה ובהצלחה רבה (והראיה שיש בידו רישיון הפעלה ורישום מלא של תלמידים) להמשיך את פעילותו החינוכית גם בשעות הצהרים.

ברי לכל, כי במתכונות כזאת הכסף אשר “נופל” בידי כל “המתווכים” למיניהם יוכל להגיע סוף סוף ישירות להפעלת הגן ובכך אולי לממש את חזון ציל”ה בדרך הנכונה.

יצוין , כי היום סך הכסף המועבר לידי צוות הצהרון לחומרים מתכלים הינו לכל היותר סך 200 ₪ לחודש לקבוצה הווי אומר כ-0.34 א”ג לתלמיד/ה ליום!!!

אין פדגוג מקצועי ככל שיהיה שיכול “להעשיר” את תלמידי הצהרון בתקציב זהום ומגוחך שכזה. ואכמ”ל.

לסיכום, לאור הנ”ל התכנסנו נציגים מרשתות הגנים וכן נציגי בעלויות מכל הארץ והחלט כדלהלן:

רשתות הגנים מכירות בערך של הזנה ושל יום לימודים ארוך, ומוכנות לגייס מאמץ ומשאבים לשם כך. אך לאור האמור, בשל האחריות הכבדה והעלויות הגבוהות המוטלות עליהן, לצד פגיעה ממשית בשלומן וחינוכן של הילדים/ות, הרשתות והבעלויות מתנגדות להפעלת צהרונים במתקני הגן בשנת הלימודים תשע”ז ולא ישת”פ עם הזכיין (לא ברישום התלמידים ולא במתן אישור להשתמש בציוד הגן ובחשמל וכדו’) כל עוד כל הסוגיות שלעיל לא מוסדרות על הצד הטוב ביותר.

נשמח להיפגש בהקדם ולהרחיב רבות על הבעיות שנמנו ליעל ועוד ועל פיתרון קל, ישים ובטוח.

בתקווה להבנה ולשיתוף פעולה בהקדם
איגוד בעלויות

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כל הכבוד למנהלי המוסדות, הצהרונים היא קומבינה של גולדקנוף
    10/07/2016 23:59
    שירי
  1. כבוד

  2. הם רוצים לגזור קופון על שכר העובדים האומללים
    11/07/2016 12:32
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. הם רוצים לגזור קופון על שכר העובדים האומללים

    • נעמי   10/09/2017 21:24

      מספיק בבוקר עושקים את הגננות! כל הענין שוב כסף וכל היתר שקרים!