עדות מתקופת הצלבנים: נר שמן עתיק נמצא בריצת בוקר על החוף

את הנר העתיק מצא המציל בחוף בגן לאומי תל אשקלון • ארכיאולוג מחוז אשקלון ברשות העתיקות: "נר השמן העתיק, שימש לצורכי מאור. ניתן ממש להבחין בסימני שימוש ופיח על פייתו"
אליעזר היון
כ"א סיון התשע"ו / 27.06.2016 14:36

מאיר אמשיק, מציל רשות הטבע והגנים בגן לאומי תל אשקלון, יצא ביום שלישי האחרון לריצת בוקר שגרתית.

“במהלך הריצה ראיתי כמה קרשים שהים פלט, ועצרתי לאסוף אותם”, הוא מספר. “לפתע, ראיתי שחלק חדש במצוק התדרדר. ניגשתי לשם, וראיתי את הנר המסקרן מונח שם בשלמותו. חשבתי שאולי מדובר בפריט עתיק – אז אספתי אותו. חזרתי לסוכת המציל, ויחד עם אבי פנצר, מנהל תחנת ההצלה, פנינו לנציג רשות העתיקות”.

גיא פיטוסי, פקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, הגיע במהרה לסוכת המציל.

לדבריו, “מצילי רשות הטבע והגנים והמצילים ככלל, הם העיניים שלנו בחוף הים. הם לא רק מצילים אנשים, אלא מצילים גם עתיקות.

“אנשים חייבים להבין שממצאים עתיקים שהם מוצאים במקרה, שייכים למדינה ולכלל הציבור. הממצאים הללו יכולים להיות מאוד חשובים למחקר ולידע ההיסטורי של כולנו. לשמחתנו, יותר ויותר אנשים מדווחים על מציאת עתיקות”, הוסיף פיטוסי.

סער גנור, ארכיאולוג מחוז אשקלון ברשות העתיקות: “נר השמן העתיק, ששימש לצורכי מאור, מתוארך למאה ה-12 לספירה (תחילת התקופה הצלבנית). ניתן ממש להבחין בסימני שימוש ופיח על פייתו. הנר התגלה, ככל הנראה, כתוצאה מנסיגת המצוק החופי, אשר נלחם מול איתני הטבע לאורך כל עונות השנה.

“הנר מיצג חלק מהעושר התרבותי של העיר אשקלון הקדומה, שהייתה עיר מסחר. באשקלון פעל נמל שייבא סחורה מהים, ומשם גם ייצאו סחורה שיוצרה בכל חלקה הדרומי של ארץ ישראל. בגן לאומי חוף אשקלון ניתן למצוא עדויות לחיים שהתקיימו המקום החל מהתקופה הכנענית לפני כ-4,000 שנה, ועד לתקופה המודרנית”.

המציל מאיר אמשיק מסכם: “למצוא ממצא כזה, זה מאוד מרגש. פשוט מרגישים חלק מההיסטוריה. זה ממלא בתחושת הערכה למה שהיה כאן קודם. מרגיש כמו להיות חוליה בשרשרת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות