נתניהו הציג את הסכם הפיוס עם טורקיה: “הסגר על עזה יישמר”

נתניהו: "העולם והמזרח התיכון נמצאים בטלטלה ועלינו לייצר מוקדים של יציבות באזור הסוער הזה" • על הנעדרים: "נעשה הכל על מנת שיחזרו הביתה" • על הביקורת: "באופן מעששע היא מגיעה מאותם אנשים שהטיפו במשך שנים להסכם הזה"
דוד ליבוביץ
כ"א סיון התשע"ו / 27.06.2016 13:49

יש הסכם עם טורקיה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג את ההסכם שהושג עם טורקיה, והגדיר אותו כהסכם “בעל חשיבות אסטרטגית לביטחון ולכלכלת ישראל”.

נתניהו פתח ואמר: “כראש ממשלת ישראל, האחריות שלי היא לדאוג לאינטרסים הלאומיים מתוך הבנה לזירה הבינלאומית וצרכינו הביטחוניים והכלכליים הנוכחיים והעתידיים. שוחחתי אמש עם ג’ון קרי וג’ו ביידן, ועכשיו עם מתאו רנצי. כולם בירכו על ההסכם ואמרו כי הוא יחזק את המצב באזור”.

נתניהו הוסיף: “העולם והמזרח התיכון נמצאים בטלטלה ועלינו לייצר מוקדים של יציבות באזור הסוער הזה. אנו עושים זאת עם מדינות ערביות שכנותינו, עם יוון וקפריסין, עם רוסיה וטורקיה. אנו עושים זאת בתיאום מלא עם ארצות הברית – בעלת בריתנו הגדולה.

“ישראל וטורקיה הן מעצמות גדולות באזור, והמצב מנע מאיתנו לשתף פעולה במקרים שבו התבקש השיתוף”.

הוא פירט את תנאי הסכם ואמר:”הוא מכיל הגנה על לוחמי ומפקדי צה”ל מפני תביעות – גם כאלה שקיימות עכשיו וכאלה שיבואו בעתיד. ההסכם יבטיח שחיילינו ומפקדינו לא יהיו חשופים לתביעות מצד טורקיה, וההסכם מטפל בכך שיועבר חוק בפרלמנט הטורקי שיבטל את התהליכים הקיימים בטורקיה.

“ההסכם מדבר גם על שמירת הסדר הביטחוני מול רצועת עזה. לא הייתי מוכן להתפשר על הסעיף הזה והוא נשאר כפי שהוא. נאפשר לאוניות להגיע לנמל אשדוד ולפרוק שם מטענים הומניטריים לרצועה”.

ביחס לנעדרים הבטיח ראש הממשלה כי המאמץ להשבתם נמשך בצירים נוספים, אך מכתב של ארדואן המורה לרשויות הטורקיות עשוי להוות ‘סיכוי’ להשבתם: “אעשה הכל עד להשבתם הביתה”.

ראש הממשלה נשאל על תגובתו של יו”ר האופוזיציה יצחק הרצוג וגורמים פוליטיים נוספים כי ההסכם מהווה כניעה והשפלה ישראלית והשיב, כי הוא משועשע מהעובדה שחלק מאותם אנשים שדרשו לערוך הסכם מאחר שטורקיה היא מדינה מוסלמית חשובה, ו”20 מיליון דולר אינם משמעותיים”, כדי לחתום על הסכם.

נתניהו הוסיף: “אני לא מנהל את המדינה לפי ציוצים או כותרות. אני עושה מה שאני מאמין שטוב למדינת ישראל, לכלכלתה ולאינטרסים החיוניים שלה. אני יכול לעמוד בביקורת. אני משוכנע שההסכם הזה חשוב. הוא לא חף מביקורת אבל הוא חשוב אסטרטגית למדינת ישראל. זה לא אומר שאני נכנס לירח דבש. אני לא מייפה את המצב – אבל האינטרסים שלנו מקודמים על ידי ההסכם הזה ואני גם אביא את זה להחלטת הקבינט”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות