נפרדים מאירופה: איך ישפיע המצב החדש על החרדים בבריטניה? שו”ת

יש לכם דרכון אירופי ורציתם לעבור לגור בלונדון? כעת כבר לא תוכלו לעבוד שם. מתכננים שידוך עם בריטי? מעכשיו לא יהיו הטבות בחמש שנים הראשונות • וגם האוכל הכשר עלול לעלות הרבה יותר יקר • מצד שני, יש סיכוי שכעת יהיה פתרון למצוקת הדיור בשכונות היהודיות • גיטי שוורץ, חרדית מלונדון, מדברת
יוני גרין
י"ח סיון התשע"ו / 24.06.2016 12:28

51.9% מאזרחי בריטניה תמכו במשאל העם שנערך אתמול בממלכה בעד עזיבת האיחוד האירופי, בו חברה בריטניה מאז שנת 1973, לעומת 47.9% שבחרו להישאר בגוש.

להכרעה של משאל העם צפויה להיות השפעה על הכלכלה העולמית כולה, אבל בעיקר על זו של בריטניה – הכלכלה השנייה בגודלה באיחוד.

כיצד ישפיע המהלך על חיי היהודים בממלכה, ובעיקר על הציבור החרדי? גיטי שוורץ, חרדית תושבת לונדון, מנסה לענות על השאלות, בעקבות ההחלטה הדרמטית.

“המשמעות עבור היהודים היא גדולה מאוד”, אומרת שוורץ. “הבעיה היא שהציבור החרדי לא כל כך מעודכן במה שקורה ולא מתייחס לזה ברצינות, או שמדי השפיע עליהם הפחד מהפליטים הסורים.

“הנשים לא מבינות כלום ומעולם לא מתערבות בפוליטיקה. הרבה נשים בכלל לא טרחו לצאת ולהצביע. כעת, אם נצא מהאיחוד – הכל יעלה לנו נורא יקר. כל מוצר שיכנס ממדינה אחרת מאירופה נשלם עליו מס.

“דוגמא קטנה: אם קונים גביע גבינה שמגיע מארה”ב, אנחנו משלמים עליו 6 לירות (-35 שקלים), להבדיל ממוצרי חלב שמגיעים מצרפת ובלגיה עליהם אנו משלמים פחות מחצי, כאשר גביע גבינה תוצרת אירופה עולה 2,5 לירות. עבור חרדי שגר בבריטניה זו מציאות שתעלה הרבה כסף – כי חייבים לרכוש דברים ממדינות אחרות, שכן בבריטניה לא מייצרים הרבה מוצרי מזון כשרים.

“עוד נקודה: כעת ישלחו את כל הפולנים, רומנים, אלבנים, חזרה לארצם. זה אומר שנפסיד עובדים בזול, כמו בנאים, חשמלאים, אינסטלטורים וכו’ –  וכמובן את עוזרות-הבית, שאין בית חרדי ללא אחת כזו. אפילו שמרטפיות. כי בלונדון אין מספיק שמרטפיות חרדיות, מכל מיני סיבות, ולכן משפחות רבות מעסיקות פולניות ורומניות או ספרדיות כשמטרפיות.

• אז להחלטה יש רק צדדים שליליים?

ברור שזה יקשה על החיים שלנו, אך מצד שני גם יהיו פחות שיכורים ברחובות שלנו, והדבר הגדול יותר הוא שיתפנו מאות בתים. מצוקת הדיור לאחרונה בשכונות היהודיות היא בעיה קשה. הרבה בתים בבעלות יהודית מושכרים לעובדים הזרים. זה משתלם להם, כי כל עובד משלם לפי מיטה, וכך מכניסים כמה שיותר מיטות ועושים מזה משכורת יפה. אז יש גם מעלות…. אנשים כמהים לכל בית שמתפנה.

“מנגד, המציאות היא שהמשפחה מתרחבת וחייבים לשפץ. עד היום הכניסו חומרי בניה איכותיים יותר מכל אירופה במחיר רגיל, וגם רהיטים. אם נצטרך לשלם על כל זה מיסים זה יעלה ביוקר. גם חברות יהודיות של יבוא – יפסידו, ויש לא מעט חברות כאלה בבעלות יהודית”.

• איך ישפיע המצב החדש על החרדים שמהגרים לבריטניה?

“ישראלים היו מוציאים דרכון פולני או הונגרי, בגלל הסבתא שהייתה הונגריה או פולניה, וחיו בבריטניה עם כל ההטבות. ישראלים שלא מצאו פרנסה בישראל והיגרו לבריטניה, הצליחו פה מאד יפה. הם הגיעו עם דרכון פולני או רומני, לפי הסבא או הסבתא… כי זו פרוצדורה להוציא דרכון אירופאי אחר, ותמיד יותר קל אם יש סבא או סבתא אירופאים. בשביל להוציא דרכון בריטי, חייבים קודם לגור בבריטניה חמש שנים ברצף.

“להחלטה תהיה גם השפעה שידוכים. אם בחור אנגלי ירצה להתחתן עם ישראלית או בלגית, לא תהיה לו אפשרות לקבל בשבילה את ההטבות לחמש שנים הראשונות. עד היום בלגים ושוויצרים שהתחתנו עם אנגלים, חיו פה – ויכלו לעבוד”.

חרדים, אנגליה, לונדון, טיסת פנים

• כיצד המהלך ישפיע על הנסיעות למדינות סמוכות באירופה?

“כרטיסי טיסה יעלו ביוקר והעסקים כבר קרסו. בבריטניה מאד מקובל לנסוע להרי האלפים  (אוסטריה, שווייץ, צרפת, אטליה, או ספרד)  בחופשת הקיץ. מזג האוויר הבריטי לא חייכני במיוחד, והשמש באלפים מחזירה לאדם את החיות. עד היום לא שילמת מס, ומהיום תצטרך לשלם מס…

“בעצם, יש חוסר וודאות גדולה על העתיד. היציאה בפועל מהאיחוד האירופי לא תקרה לפני שנתיים-שלוש, ויש תוכנית שבמשך השנתיים הקרובות תחתום בריטניה עם ארצות אירופה הסכמים שונים בנוגע למיסים, כך שיתכן שלא נצטרך לשלם מס על יבוא מארצות אירופה.

“אנשים שמבינים טוענים, כי עם הזמן המצב יתייצב ויתחזק,  עדיין יש חוסר ודאות ותקווה גדולה שיהיה טוב יותר. בהמשך הפאונד יהיה מדי חזק בשביל תיירים מחוץ לבריטניה. אם עד היום שילמת ששה שקלים עבור פאונד, תצטרך מהיום לשלם שמונה שקלים עבור כל פאונד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ממש לא מדויק
    24/06/2016 14:20
    בריטי
  1. עצם העובדה שיש היום כל כך הרבה מהגרים מרחבי אירופה שעובדים כבאים חשמלאים וכו מאוד מקשה על היהודים שמנסים להתפרנס מאותם עבודות כי אף אחד כמעט לא מוכן לשלם את המחיר שהם מבקשים. אז גברת שוורץ היקרה נכון שאולי תשלחי יותר לחשמל אי יהודי אבל גם בעלך יוכל להתפרנס מהעבודה שלו בכבוד. (אגב רוב החרדים שמתנגדים ליציאה זה מאותה סיבה שלא יוכלו להשכיר את הדירות שלהם באזורים חרדיים בצורה שצוינה בכתבה)