חפרתי, גיליתי אוצר • שם טוב מעטוף על החדש של אברהם פריד

הדיסק מכיל 14 שירים. כך שגם אם תהיה לכם ביקורת כלשהי עליו, היא תחול על שירי הבונוס. עשרה שירים טובים בטוח יישארו בידכם • שם טוב מעטוף האזין ל'אוצר של יראת שמים' של הזמר אברהם פריד ויש לו המלצות
שם טוב מעטוף
י"ג סיון התשע"ו / 19.06.2016 11:49

לפני כמעט שבועיים יצא לאור ‘bring the house’, הדיסק החדש של הזמר אברהם פריד. ובפנייה לדוברי העברית – ‘אוצר של יראת שמים’.

אחד המאפיינים הבולטים במוסיקה החסידית, זה שהזמר הוא רק זמר. בשונה מז’אנרים אחרים, בהם הוא גם יוצר מלחין וכותב.

בדיסק הנוכחי, אברהם פריד מעלים את המאפיין הזה לחלוטין בדומיננטיות שלו, לאורך כל הדיסק – כשהוא מעורב בלא פחות מששה לחנים משותפים עם המלחין המוכשר איצי וולדנר, הטקסטים באנגלית נכתבים על ידו, והוא גם זה שמחליט מי יעבד איזה שיר.

השירים והלחנים בדיסק הם בעלי אוריינטציה חסידית אותנטית, כמעט ללא קריצה לז’אנר המודרני יותר.

נראה כי אברמ’ל בחר דווקא לקחת צעד אחורה, במובן החיובי של המילה, אל המוסיקה החסידית הישנה יותר.

אתך אני

השיר שנבחר לפתוח את התקליט, הוא ‘אתך אני’. לחן מצויין וקצב מעולה, שמן הסתם כבר מקפיץ את רחבות הריקודים. העיבוד הוא של יובל סטופל, שמקבל בדיסק הזה קרדיט גדול מאברהם פריד, כשהוא מעבד מספר לא קטן של שירים מתוך הדיסק.

ואם בריקודים עסקינן, אז נקפוץ לרצועה 9, בה מופיע השיר ‘שמח תשמח’ – שיר חתונה קלאסי. הלחן הוא של פינקי וובר, שבדרך כלל מלחין שירי רגש שקטים, אך גם כשהוא נדרש לשירים כאלה, זה עדיין יוצא לו מעולה.

רבים מהזמרים, בשלב העבודה על תקליט חדש, מנסים ליצור את אותו שיר שימצא את הדרך אל רחבות הריקודים. ‘שמח תשמח’, זה בהחלט שיר שיגיע לשם. נסו להשמיע את השיר ככה סתם בבית. אני לא יכול להתחייב שלא תמצאו את עצמכם רוקדים.

‘אוצר של יראת שמים’, הוא השיר השלישי באלבום. השיר הוא שוב תוצאה מעולה של בחירת מילים על ידי אברהם פריד, ומסירתם לאיצי וולדנר לביצוע הלחן. בפעם הקודמת, היה זה ‘לראות את מלכנו’.

השיר ‘אוצר של יראת שמים’ נבחר גם לשאת את שם האלבום. לדידו של אברמ’ל, כנראה, הדיסק כולו הוא ‘אוצר של יראת שמים’.

מחווה לאחיי הספרדים

הגברים שביננו מכירים את הסיטואציה בבית הכנסת, של אמירת קדיש על ידי מספר אנשים המתפללים בנוסחים שונים. בשלב מסוים של אמירת הקדיש, המתפלל בנוסח הספרדי מוצא את עצמו מדקלם לבדו את המילים “וחיים ושבע ישועה ונחמה וכו'”, בעוד חברו ממתין לו עד שיסיים.

אני מניח שלחלק מהם זה לא כזה נחמד, עד כדי שיש כאלה שמשנים את הנוסח שלהם בעקבות כך. עכשיו הם יכולים להיות קצת יותר רגועים. אחרי שאברמ’ל הקדיש להם שיר ספיישל.

“אני נהנה לשמוע את אחיי הספרדים אומרים את המילים האלו בקדיש שלהם”, כותב פריד בצמוד לשיר.

 את ‘שערי דמעות’ תתכוננו לשמוע מספר פעמים ביום, בימי אלול. המילים, העיבוד והביצוע, בהחלט מכוונים לימים אלו. אני מניח שתהנו ממנו, בעיקר מקטע החזנות.

‘ובאותו הזמן’, בלחנו של אלי קליין, הוא שיר מעניין ומתחכם. מסוג השירים שאם זמזמת אותו בתחילת היום, הוא לא עוזב אותך עד הלילה.

‘כשושנה’, עוד אחד משירי איצי וולדנר, בסגנון המאפיין אותו לאורך כל הקריירה, כשהראשון שבהם היה ‘מהרה ה” של שוואקי. שיר שקט בסולם מז’ור, עם עיבוד מצויין של יובל סטופל.

וגם, מומלץ, האזינו לסולו הסקסופון של דור אסרף.

הנני בידך

אינני יודע מה היו השיקולים של אברמ’ל בבחירת מיקום השירים באלבום. בכל מקרה, השיר ‘הנני בידך’ נדחק איכשהו למקום ה-12.

אך אין ספק שלמרות שכבר שמענו אותו כבר המון – בדגש על המון – פעמים, הוא השיר בה”א הידיעה של האלבום. הביצוע של פריד, יחד עם העיבוד המצויין של נפתלי שניצלר, מביא לתוצאה מושלמת.

את השיר שסוגר את הדיסק – Recalculate (-חישוב מחדש), כתב אברמ’ל, וגם הלחין אותו יחד עם איצי וולדנר. הקצב שלו מרענן, והעיבוד מהטובים ששמעתי.

המלצה שלי, השמיעו אותו תוך כדי שייט, יש לי הרגשה שזה יהיה מושלם.

הדיסק ‘אוצר של יראת שמים’, מכיל 14 שירים. כך שגם אם תהיה לכם ביקורת כלשהי עליו, הרי שהיא תחול על שירי הבונוס. עשרה שירים טובים בטוח יישארו בידכם.

אז איך אומרים? “רוצו לחנויות”. מהירות הריצה: 100 קמ”ש.

אגב, לגבי השייט, התכוונתי שייט שייט, לא סירת פדלים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות