הילדים לא רוצים להיפגש עם אבא? הדיינים יפחיתו את דמי המזונות

אב מחיפה שילדיו מסרבים לפגוש אותו בגלל הסתה של האם, פנה לבית הדין הרבני בבקשה להפחית או לבטל את דמי המזונות שהוא משלם • הדיינים: "אם לא יחודשו המפגשים בין האב לילדים בתוך ארבעה חודשים יופחתו דמי המזונות"
יוסף גרינבוים
י' סיון התשע"ו / 16.06.2016 12:39

דייני בתי הדין הרבניים הנאבקים בסרבני גט, מתמודדים גם עם תופעה נוספת של סרבנות: “סרבני קשר”. מסתבר כי יש ילדים, לעתים בעידוד אמם, שמסרבים להיפגש עם אביהם לאחר הגירושין.

אב מחיפה שילדיו מסרבים לפגוש אותו, פנה לבית הדין הרבני האזורי בחיפה בבקשה להפחית או לבטל את דמי המזונות שהוא משלם לילדים, בשל התנהגותם.

חברי בית הדין הרבני בחיפה הרב יוסף יגודה – אב”ד, הרב ישראל דב רוזנטל והרב סיני לוי – ליבנו לעומק את הסוגיה מן ההיבטים ההלכתיים, המשפטיים, הפסיכולוגיים והפרקטיים והפיקו פסק דין חדשני ויצירתי.

פסק דין המציב תמרור אזהרה לכל האימהות המסיתות את ילדיהן נגד אביהם ולכל הנערים הנמנעים מלפגוש את אביהם הביולוגי.

סיפור המעשה: בני זוג התגרשו לפני כשלוש שנים, לאחר שחיו בנפרד מספר שנים נוספות. לזוג שני ילדים, בני 13 ו-12. בהסכמי הגירושין אמנם נקבעו הסדרי ראייה מפורטים, אבל הילדים מסרבים להיפגש עם האב.

האב טוען כי הסירוב נובע מהסתה של האם. ניסיונות לשלוח את הילדים לטיפול רגשי עם גורמי הרווחה טורפדו על ידי האם. לכן מבקש אבי הילדים מבית הדין להשעות את דמי המזונות בסך 3,400 שקלים שהוא משלם לגרושתו עבור גידול ילדיהם, עד אשר יפגשו אותו באופן סדיר כמתחייב על פי הסכם הגירושין.

בית הדין קיים מספר ישיבות בנושא והפנה את תשומת ליבה של האם להשלכות הנפשיות שנגרמות לילדים בהעדר קשר עם האב.

בשלב שני דרש בית הדין מהאם לשלוח את הילדים לטיפול מקצועי בנושא. הם אמנם נפגשו לפגישת היכרות עם עובד סוציאלי באגף הרווחה, אבל הטיפול לא התקיים בשל עקשנותה של האם להיות נוכחת בטיפול.

בהקדמה לפסק הדין כתבו הדיינים: “בית הדין אינו יכול לקבל את התנהלות האם. במשך שנים ארוכות של הליכים משפטיים היא איננה מקיימת בפועל את החלטות בית הדין לטיפול בילדים וחידוש הקשר עם האב”.

לאחר תחקיר הלכתי מקיף מצאו הדיינים כי “מן הבחינה ההלכתית ישנן עילות המצדיקות את צמצום דמי המזונות או שינוי אופן תשלום המזונות של האב לילדים המתנכרים לאביהם”. המקור הראשוני לפסיקה זו נמצא ברמב”ם, ובהמשך נמנו פסקי דין ומאמרים של הרב עובדיה יוסף והרב שאול ישראלי זצ”ל, ויבדל”א הרב שלמה דיכובסקי.

בסופו של דבר הפיקו הדיינים פסק דין מקורי ויצירתי הקובע: “א. אם לא יחודשו המפגשים בין האב לילדים בתוך ארבעה חודשים יופחתו דמי המזונות. ב. האב רשאי לפנות לבית הדין בבקשה כי תשלום דמי המזונות יתבצע ישירות לידי הילדים במסגרת המפגשים שיקיים עמם”.

גם בית הדין הרבני האזורי באשקלון דחה לאחרונה בקשה משותפת של זוג הורים גרושים לבטל את מפגשי האב עם ילדיו. בית הדין קבע כי הסדרי הראייה והמפגשים בין אב גרוש לילדיו שבמשמורת אמם אינם מזכויותיו של האב או האם, אלא חלק מהחובה של ההורים כלפי ילדיהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות