החידה: איך הצליח מחבל חמוש אחד להרוג כל כך הרבה אנשים

ארה"ב עדיין מלקקת את פצעיה, אך אחת השאלות המציקות: כיצד הצליח אדם חמוש אחד לרצוח כל כך הרבה אנשים במשך זמן רב כל כך • התשובות הראשוניות: הצפיפות, בלבול החוגגים, והירי של המשטרה עצמה
דוד ליבוביץ
ז' סיון התשע"ו / 13.06.2016 16:44

יממה אחרי הטבח באורלנדו בו נרצחו 49 בני אדם בידי המחבל עומר מאטין שפעל בהשראת ארגון הטרור דאע”ש, וארה”ב מנסה להתאושש, ובעיקר לענות על השאלה: איך הצליח אדם אחד, חמוש בשני כלי נשק, לפגוע בכל כך הרבה אנשים במקום אחד – במשך כל כך הרבה זמן?

בניו יורק טיימס, שתרגום מאמר שעסק בעניין הובא במאקו, מצביעים על מספר נקודות:

הראשונה – המקום היה עמוס מאוד ולאנשים היה קשה מאד לברוח. פרופ’ פיט בלייר, שחוקר התנהגות קהל במקרי טרור, מסביר שלרעש ולהיסטריה יש תפקיד משמעותי כגורם למספר מקרי המוות הרב שנגרם.

אחד העדים הסביר שבתחילה חשב שמדובר בזיקוקים, אחרים חשבו שהפיצוצים הם חלק מהמוזיקה. כאשר הבינו את המצב – החוגגים התקשו מאוד למצוא את דרכם החוצה.

היורה, כפי שדווח, שהה במקום לא פחות מ-3 שעות. המשטרה או קהל החוגגים לא הצליחו לעצור את היורה במשך כל אותן שעות ארוכות.

אדם לנקפורד, פרופסור מאלבמה שלומד את תופעת הירי ההמוני, אומר שאחרי הירי הראשון, מאטין יצא מהמועדון וחזר בחזרה כשהוא לוקח עמו בני ערובה ומחריף את המשבר.

לנקפורד מדגיש כי בשלב הזה עדיין לא ברור כמה אנשים נהרגו, ולא ברור כמה נהרגו גם מהשלב שבו פרצה המשטרה אל תוך מתחם המועדון, במטרה לעצור את מסע הרצח של מאטין.

סוג הנשק

המחבל עשה שימוש בנשק אוטומטי מסוג AR-15 שמתאפיין ביכולת לירות ממנו כדורים רבים תוך זמן קצר. בנוסף היו לו מחסניות מוגדלות עם הרבה מאוד קליעים, יחד עם אקדח 9 מ”מ.

בחדשות 2 הוסבר, כי הנשק החצי אוטומטי ‘כיכב’ גם בעוד מספר אירועי ירי המוני – כמו בקולנוע בקולורדו, בסאן ברנרדינו ועוד.

ניתן לרכוש את רובה הסער הזה בחנויות רבות ברחבי ארצות הברית – כולל בפלורידה.

עומר מאטין נכנס לרשימת ‘שלוש הטובחים הגדולים’ המפוקפקת.

 ב-2011 פתח אנדרס בריוויק הנורבגי במסע ירי במחנה קיץ ורצח 69 בני אדם, רובם ילדים ובני נוער. אירוע דומה התרחש בדרום קוריאה ב-1982 בו נרצחו 58 בני אדם.

מאטין רצח במסע הטבח שלו 49 אנשים, אם כי המספר עלול לעלות בשל הפצועים הרבים המאושפזים בבתי החולים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות