כך גדע הפיגוע בשרונה את קמפיין ‘מסעודה’ של אריה דרעי • טור פוליטי

בש"ס הפכו שמחה משפחתית לאירוע של בניית מותג, אבל נכשלו בשיווק "שלום היסטורי" עם הגרש"מ עמאר • אביגדור ליברמן התחנן "תרגיעו", אבל גילה שדווקא ידידו הטוב אריה דרעי ניער בקבוק עם שד עדתי, ושלף החוצה את 'קמפיין מסעודה' • עד ששני מחבלים טבחו בתל אביב, ואפילו דרעי הבין שיש גבול לציניות • 6 נקודות בשולי עוד שבוע פוליטי סוער
ד' סיון התשע"ו / 10.06.2016 00:02

1.

אם תהיתם מי יככב בגיליונות חג הסוכות המוגדלים של העיתונים החרדיים, הרי ששר הביטחון החדש, אביגדור ליברמן, סיפק תשובה.

כשמאחורי ראשו השלט המרשים “מילה זו מילה!” (או שלא), סיפר מר בטחון החדש כי גזר על עצמו יותר ממאה ימי שתיקה. “עד ראש השנה”, סימן את היעד, כשהוא מוסיף: “היו לי הרבה פניות לפגישות ולראיונות”. תהיו בטוחים שהמערכות כבר תפסו מקום ביומן.

בינתיים, הוא מתקשה להשיב על שאלת מיליון הדולר: מה עם אסמאעיל הניה? מה עלה בגורל ההבטחה לחסלו תוך 48 שעות מהרגע שיתיישב בלשכה שבמרומי מגדל הקריה?

“היום בדיוק עבר שבוע מאז כניסתי לתפקיד. אני מציע לחזור בסוף הקדנציה עם כל השאלות האלו ולא בתחילת הקדנציה”.

אין ספק שהתשובה שנתן ממש רחוקה מלספק. וכי לא חשב שבהגיעו למשרד יצטרך ללמוד את החומר לפני שהוא מורה על חיסול? אם ידע, ש’מילה זו מילה’, למה הוציא אותה מפיו בלי כיסוי?

תשובה, כפי הנראה, תקבלו בעיתוני חג הסוכות. או שלא.

2.

“חובתנו לייצב את הקואליציה החדשה”, נשא ליברמן דברים נרגשים בישיבת הסיעה שלו ביום שני האחרון. “אני קורא לכל חברי, ולידידי הטוב נפתלי בנט, להרגיע”.

אך בעוד בנט הרגיע, חברו הטוב אריה דרעי, החל לנענע את הקואליציה החדשה. כאילו לא כוונו דבריו של אביגדור גם אליו.

ליברמן הוא האחרון שלא יבין לליבו של דרעי חברו. אחרי הכול, מי כמוהו מכיר תקופות של חקירה משטרתית; תקופות בהן אינך יודע מתי תיקרא לתשאול; תקופות בהן אתה חייב למצוא את ה”שונא אותי” התורן.

עבור ש”ס, אין מתאים יותר מלפצוח בקמפיין מתוזמר, אמנם ישן אבל כזה שתמיד עובד, ולשלוף את השד העדתי מהבקבוק.

המינוי של רמי סדן לתפקיד יו”ר חברת החדשות של ערוץ 10 היה רק הטריגר שסימן את פרוץ הנהי והבכי. זהו, אגב, לא מינוי ראשון של נתניהו שמרגיז מישהו בש”ס, שלעיתים נראה כי היא סבורה שעם שבעת מנדטים היא יכולה לקבוע מי יאייש את הלשכה הראשונה.

סדן פשוט עשה להם את העבודה קלה מתמיד. אמירותיו (שנאמרו או לא? תלוי את מי שואלים) על כך שהוא “שונא את ש”ס ואת הגנב אריה דרעי” רק פורסמו, ומכוניתו של ח”כ יגאל גואטה כבר שעטה דרומה, אל המסעודה משדרות שהסכימה לפתוח בפניו את דלתות ביתה.

ברקע מרחפת חרב הירידה במספר המנדטים, כזו שמסתמנת בסקרים שונים, גלויים או סמויים. חרב החקירות גם היא אינה מוסיפה צבע ללחיי המפלגה, שהצטמקה בבחירות האחרונות ל-7 מנדטים. אם בפעם הבאה התוצאה מול אלי ישי תהיה 4-6, זו תהיה מכה קשה למפלגה, ויושב הראש שלה יעשה הכול כדי שזה לא יקרה.

מה עושים? מעסיקים את הציבור במסעודה והשד עדתי, “ואל ישעו בדברי שווא”.

3.

שלא תטעו.

למרות שהיא לא ממש חפצה בבחירות NOW, ש”ס נערכת במלוא הקצב למועד הגורלי, שאין לדעת מתי יגיע.

‘קמפיין מסעודה’ הוא רק חלק מהסיפור. חשיבותו גדולה לאחר כישלון קמפיין ‘השקופים’ במערכת הבחירות האחרונה, בה הציגה ש”ס תוצאה שכל כולה קהל הבית שלה. זהו קהל שנקרא אל הדגל ולקריאתו חכם שלום כהן, נשיא ‘המועצת’.

חלק מהקהל זלג ממפלגה  במהלך החודשים האחרונים, גם לאחר פרסום דבר החשדות נגד דרעי וגם בשל אכזבות בנושאים שונים. כדי להגיע לקהלים נוספים, מבינים האסטרטגים של ש”ס כי עליהם לבנות דמות רבנית שתהיה ‘תואמת מרן’.

ומי יותר מתאים למשימה מבנו, הראשל”צ הרב יצחק יוסף?

מי שעקב אחר חגיגות חתונת בת הזקונים לא יכול היה לפספס כיצד ניצלה המפלגה שמחה משפחתית לאירוע שיש בו את כל הסממנים של בניית מותג.

הידיעות ששוגרו על ידי יחצנים לא דילגו על שום פרט חשוב ולא חשוב. הגלימה שמזכירה את האבא, משקפי השמש ‘כמו של אבא’, מי הפוליטיקאים שהגיעו לכבד וכולי וכולי.

אז נכון שהחיקוי אף פעם לא יהיה מושלם, אבל למה להיתפס לקטנות. אחרי הכול, השמחה עצמה ‘הצליחה’. סומן יורש.

נכון להיום יש לראשל”צ עוד כשמונה שנים עד שיפרוש מתפקידו ויוכל להשתלב ב’מועצת’. אבל בשעת הצורך, אין לדעת האם לא יוקדם המועד.

4.

ברקע עלו קריאות ‘שלום היסטורי’, כאשר הגרש”מ עמאר הגיע אל החתונה. אבל רגע לפני שאתם שולפים את השמפניה, כדאי שניזכר יחד בקולות דומים מן העבר.

היה זה בשלהי 2013. הימים ימי ממשלת לפיד. אני זוכרת היטב את התמונה. אלי ישי (אז ח”כ) פוסע בדרכו אל חדר הסיעה, כשמפניו נשקף מתח עצום. ניכר בו כי הגיע אל הפגישה עם אריה דרעי בלית ברירה. אחרי זמן-מה יצא, ושוחח עם העיתונאים שהמתינו בחוץ. “סיכמנו שניפגש… נעשה הכול כדי לשמור על התנועה”.

האם זה יחזיק מעמד? שאלנו אותו.

“בעזרת ה’ כן”, השיב, אבל ברור היה שהוא עצמו, לא מאמין לעצמו.

אחר-כך הגיע האירוע הנוצץ של התנועה בצפת. כל פעילי השטח של המפלגה עלו והגיעו אל בית המלון. אלי התייצב לאירוע, ומצא עצמו יושב בשולחן הכבוד נבוך כולו. אפילו אריאל אטיאס לא הצליח לשלוט על החיוך הספונטאני שבזויות פיו.

אריה שיבח את אלי, את עבודתו רבת השנים, את הצלחתו הכבירה, אבל היה ברור שמדובר במערכה מתוך סדרה. טלנובלה, אם תרצו.

התשובה הגיעה כאשר הודלף על פגישה סודית בין שני האישים, דקה לאחר שהחלה תחת איפול. “האהבה ביניהם היא כמו האהבה בין אמנון לתמר”, אמר ימים אחדים לאחר מכן ח”כ מש”ס. “תלויה בדבר, לגמרי”.

לרגע השלתי את עצמי שההצגה תחזיק מעמד עד לבחירות. שוב דמיינתי אותם מגיעים לאירועי בחירות כשהם קשורים זה לזה בחבל מעושה, רוקדים על הבמות, ממלמלים ‘כוחנו באחדותנו’ ולא מאמינים לעצמם.

החגיגה התקלקלה הרבה קודם לכן. במלון רמדה רנסנס, הכריז אלי ישי על “מרן איתנו”, “יחד” – ורץ לבד.

עוד תמונה: יום פתיחת מושב החורף של הכנסת, אריה דרעי נכנס למליאה מלווה בח”כ יעקב מרגי. הצלמים לא יכלו לפספס: אריה הניח את ידו על כתפו של מרגי בחביבות יתירה, וכך הם נכנסו פנימה, חבוקים.

באותם ימים נחשב מרגי ל’איש של אלי’. התמונה הזו סימלה יותר מכל את תום ‘עידן אלי’. את הסוף כולנו יודעים. זה נגמר ב’יחד’.

קבלו עוד תמונה: הימים ימי ערב הבחירות לרבנות, המאבקים בראשל”צ הגר”ש עמאר בשיאם. לפני הופעות שלו מקבלים המארגנים שיחות טלפון עלומות המבהירות לאט-לאט כדי שהמסר יובן מהר, שהזמנתו של הרב עמאר ‘זה דבר שלא כדאי לכם’.

ואז הופצה הידיעה המתוקשרת: שיחת טלפון של אריה דרעי עם הרב. ימים חלפו, והאיבה בין הצדדים חזרה לימים הטובים.

עד לחג הפורים האחרון.

ושוב הופצה תמונה תמימה: אריה בביתו של הגר”ש עמאר, סוגר ‘סולחה’ חגיגית.

השבוע, כאשר הגיע הרב עמאר אל אולם החתונה, כמחותן שעליו למלא חובה משפחתית, המושכים בחוטי הקמפיין מיהרה לצהול על “ימות המשיח”.

תזכרו: זו רק תמונה אחת, מיני רבות, באלבום התמונות של ש”ס.

5.

‘קמפיין מסעודה’ תפס את ראש הממשלה בנימין נתניהו על אדמת מוסקבה.

נתניהו ורעייתו חשים גן עדן כאשר הם יוצאים למסע רשמי בחו”ל. שם מעריכים אותם. התקשורת, בניגוד לקולגות מישראל, מפרגנת.

המפתיע הוא כי בעוד שבמשבר מול נפתלי בנט טיפל נתניהו בחכמה, לא נכנע, נתן לצד השני להתכופף, מול אריה דרעי נראה שהמצב שונה. עוד בטרם נחת בישראל, טרח נתניהו לתאם פגישה עם יו”ר ש”ס, בניסיון להרגיע את המצב.

אותו נתניהו שלא נכנע לחברי ליכוד ש’עשו שרירים’, מתקפל מול דרישה של ש”ס.

בטלנובלות, אגב, היה הסיפור נגמר אחרת. כמחצית השעה קודם למועד הפגישה עם דרעי היה נתניהו מכנס מסיבת עיתונאים, מציג את חברו החדש לקואליציה יו”ר המחנה הציוני בוז’י הרצוג, ואל הפגישה עםדרעי היה מגיע בנונשלנטיות של מנצחים.

“תמסור ד”ש למסעודה, מבוז’י”, היה אומר לו.

בחיים הפוליטיים האמיתיים, העסק כנראה הרבה פחות פשוט.

6.

‘קמפיין מסעודה’ נקטע בצורה מצמררת ומכיוון בלתי צפוי.

 שני מחבלים צמאי דם פתחו במחול רצחני במתחם הקניות והבילוי הממוקם לא הרחק מלשכתו של שר הביטחון החדש, רוצחים ארבעה יהודים הי”ד ופוצעים שישה נוספים.

אבל הם עושים עוד משהו, שלא ברור האם תכננו אותו בקפידה: הם נועצים אצבע בעינו של שר הביטחון, שבטרם נכנס לתפקידו נהג לפרסם פוסטים אחרי פיגועים בהם השפיל את ראש הממשלה. “אין ראש ממשלה מתפקד”, חזר ואמר.

אז יום רביעי בלילה, כשהתייצב ב’שרונה’ לצידו של נתניהו, וכשהאחריות מוטלת גם על כתפיו, הוא צנזר בקפידה את מילותיו. הפעם, אין לאן להפנות אצבע מאשימה. הפעם, גם הוא האחראי על מיגור הטרור.

יש שיאמרו כי אמירותיו המתריסות  “תוך 48 שעות יש לחסל את הנייה” הרתיחו שלא בחכמה את הצד השני. לא אומר זאת, באשר פיגועים מתבצעים גם ללא סיבות וללא התרסות. מה שברור הוא שהכלל העתיק  “מה שרואים מפה לא רואים משם” – מתלבש היטב  גם על ליברמן, שמכיסאו בקומה ה-14 שבקריה רואה, מן הסתם, אחרת את דרכי הפעולה, כולל המגבלות המשפטיות.

ועוד תופעת לוואי, שולית לדם שנשפך שם כמים: הפיגוע גדע, בעודו באיבו, את קרקס מסעודה של ש”ס.

דרעי נאלץ לבטל את פגישתו עם נתניהו. שכן, אפילו הוא הבין שיש גבול לציניות, בשעה שמשפחות מובילות מתים לקבורה.

אבל תזכרו את מסעודה משדרות. היא עוד תשוב. ש”ס זקוקה לה כאוויר לנשימה בקמפיין הבחירות שלה.

ויפה שעה אחת קודם.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דרעי חכם ונימרץ
    10/06/2016 02:01
    חיים
  1. דרעי חכם ונימרץ

  2. דרעי יוצא טמבל מהסיפור
    10/06/2016 13:24
    מיכאל
  3. זה רק הראה כמה דרעי חושב שהספרדים תמימים

  4. טור משובח
    10/06/2016 15:45
    קורא
  5. תודה

  6. דרעירשעלאישמע לי
    10/06/2016 17:32
    קלטתמרן
  7. אלק חכם ונימרץ
    כן היה נמרץ לאוסלו רצח

  8. זהלאקרקסזהאכןמגעיל
    10/06/2016 17:42
    כללישראל
  9. יכול להיות ניתוח כלפי דרעי אבל הדברים רק מראים איל המחלה העדתית שנקראת אולי לא בטעות על שם מזיקים הש ד העדתי אכן נמצאת.
    ב)מה לאדם עם כיפה בערוץ הטינופת 10?
    ג)באמת אין בעיה שהוא לא סובל את הדארעי מאובלו בתור אישיות ציבורית, וכן את המפלגה הלא מתפקדת כראוי בפרט בהגנת הספרדים וקימומם וכו השס , ואכן נתכון שצריך להגיע למסעודה במקום שס שלא יושה מה שמריך. אך זה חשוד בגזענות שנאת לינמית כי הסתכל על עצמו למרות שהוא לא משהו בתור אליטה. למה כי הוא בעל משרד עבודה בעיניים שנקרא פרסום?

  10. שנות ה80
    14/06/2016 19:46
    נתי
  11. דרעי והשד העדתי חיים בשנות ה80.
    הלו אריה דרעי.
    תתעורר!!!!!!!!!!
    השד העדתי רק יפיל אותך בבחירות. לציבור נמאס מברברת. הם רוצים קבלות ועשייה נמרצת.
    אם תמשיך עם הקמפיין העדתי שלך אל תבוא ותבכה שתיפול בבחירות לקרשים.