הריקוד הילדותי הזה דווקא ליד מוסלמים?

ריקוד הדגלים של אנשי הימין באזור ערבי טהור ובערב חג מוסלמי לא מפתיע, אבל מהיכן הערצה החרדית הביזארית לאנשים כמו מרזל וגופשטיין? • למה ציון שעה לתחילת אירוע במגזר החרדי כמוהו כהמלצה בלבד? • וכמה משמעויות יש למילה 'קרה'?
אליעזר היון
כ"ט אייר התשע"ו / 05.06.2016 21:42

הכי חזקים. הארגון בעל השם הביזארי ‘עם כלביא’ ומארגני ‘ריקוד הדגלים’ לכבוד יום ירושלים, התעקשו היום בפני בג”ץ כי הם מוכרחים, לצעוד דרך הרובע המוסלמי.

שני הנתונים המעניינים, כי מדובר בשטח בו שוהים רק מוסלמים, ושהשעות אלו הם ערב החג הערבי ‘הרמאדן’, לא הניאו את אנשי הימין הקיצוני מלהתעקש לקפץ עם הדגלים שלהם בשטח ובעיתוי כה רגיש.

אנשי ארץ ישראל השלימה [הכל שלנו כמובן, רק שלנו] לא יכולים להסתובב עם הריקוד הילדותי הזה  – ויסלחו לי מעריצי הדגל –  ברחבי ירושלים העיר הגדולה בישראל.

הם חייבים לעשות את זה דווקא ליד המוסלמים, ודווקא בערב החג שלהם. אחרי הכל, בגן הכי כיף להחזיק ממתק ליד הילדה בריכוז, ולמשוך לה בקוקיות.

אז מילא קבוצת הימניים ההזויים, שמוכנים להקיז את דמם עבור רגבי אדמה [אני מקווה, שהם לא ימסרו את שמי למלך האמיץ והמתולתל שלהם שיורה להסיר את ראשי בגליוטינה], אבל כיצד חרדים מזדהים עם הלאומיות המשיחית הזו? איך אירע שצעירים חרדים מתבטאים בפני בגילויי הערצה על דמויות כמו ברוך מרזל ובנצי גופשטיין?

אולי מותר להזכיר בפעם המי יודע כמה שתי נקודות: התודעה ההיסטורית, האמונית, הלאומית וכו’ של היהודים לגבי ירושלים לא שונה במאום מזו של המוסלמים לגבי אל-קודס, ההבדל בסופו של יום נמצא רק בגודל השרירים היהודיים ובנשק האמריקני [תודה חוסיין אובמה]. בנוסף, ‘גדולי הדור’ החרדיים כמו הגרא”מ שך והגר”ע יוסף זצ”ל, הדגישו כי מותר  למסור את הריצפה עליה אנחנו דורכים גם, שומו שמים, לערבים תמורת שלום, ואפילו תמורת ההסכמה שלא לנתר על אותה אדמה עם דגלי ענק בהם מופיע סמל המגן דוד, שלדעת חוקרים רבים מקורו הוא בכלל באלילות סינית עתיקה.

שעה זו שעה. ידידי הסוציולוג הפרופ’ ע.א.

הוזמנת לחגיגת בר מצווה על ידי חבר חרדי משותף, כאשר על פי ההזמנה נכתב כי היא תחל בשעה 17:30, ומצאת עצמך, לכעסך כך אני מתרשם, משוחח ביחידות באולם הריק עם רב המלצרים שקבע כי לפני השעה 18:30 ‘כלום לא יקרה’.

ובכן ידידי, תנוח דעתך, שאין פה גניבת דעת. ברחוב החרדי יודעים כי השעה הנקובה בהזמנה כמוה כמתאבן המוגש בתחילת הארוחה, המלמד לעיתים קרובות, על הצפוי בהמשך.

אמרו לך 17:00 ביקשו שלא תאחר מ- 18:30, החופה ב-19:00 ‘בדיוק’? תגיע ב-20:00. הבטיחו לך כי מדובר באולם החתונות היפה ביותר? תתכונן לחלל מחופה שיש, מרווח ונקי. כולם במגזר מכירים את הסוד הגלוי הזה, וכעת גם אתה שותף לו.

ולמה החרדים לא קובעים מראש את השעה בה הם מעוניינים?

ככה.

ואולי כי להבדיל מאירועים חילוניים, המוהל, או הרב המסדר קידושין מרשים לעצמם לאחר פעמים רבות, ובהיותם מרכז האירוע, נקבעת השעה סביב הגעתם.

קרה. השפה העברית כל כך יפה, לא חדל מלהתפעל בהופעותיו המשורר והפיזמונאי יורם טהרלב, עד שלמילה אחת שצלילה זהה עשויות להיות שבע משמעויות שונות. הנה המילה קרה.

הדבר קרה ביום של קרה, אדם כרה בו בחצר ביתו וקרע את שרוך נעלו. הוא כרע על ברכיו לתקן את השרוך, וקרא למכרה תראי מה קרה. אמרה המכרה תתייחס לזה כרע במיעוטו, כולו שרוך אשכרה.

גם הפועל בוא, אומר טהרלב כבר איבד את המשמעות המקורית של מעבר ממקום רחוק למקום קרוב. כך, כשאתם ישובים בחברת ידידים בסלון והמארחת מבקשת לסלק את הילד מחברת המבוגרים היא עשויה לומר לו: “יאללה, תוריד את הבגדים, תשים פיג’מה, ותביא נשיקה לאבא”.

הדפס כתבה

14 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    טעות בכתבה
    05/06/2016 23:19
    יגאל
  1. הגר”ע יוסף זצ”ל חזר בו ואמר שהסכם אוסלו היה טעות וכן התנגד לתוכנית ההתנתקות של גוש קטיף ואף קילל את אריאל שרון על זה, כמו כן הריקוד לא מתבצע רק ברובע המוסלמי אלא בכל העיר ועובר גם שם בדרך לכותל, כאשר יש חשיבות יתרה דוקא למקום הזה כי הוא אחד המקומות המרכזיים של ניצחון המלחמה והכיבוש במלחמת ששת הימים.

  2. מאמר של חילוני!
    05/06/2016 23:44
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. המשפט הזה “אולי מותר להזכיר בפעם המי יודע כמה שתי נקודות: התודעה ההיסטורית, האמונית, הלאומית וכו’ של היהודים לגבי ירושלים לא שונה במאום מזו של המוסלמים לגבי אל-קודס,” שבעצם אומר שאין לכותב שום עדיפות לדברי ה’ ולתורתו על פני סיפורי הערבים, שמה את הכותב במקום של מי שאינו מאמין בתורת ה’.

    הרי כל מי שמכיר את הרש”י הראשון בתורה, יודע שזכותינו על ארץ ישראל היא מתנת שמים ושכל מי שמערער על זה או מקבל את דעת המערערים על זה הרי הוא כופר באלקי ישראל ובשליטתו בעולם.

  4. אולי תלמד היסטוריה?
    06/06/2016 08:29
    אלי
  5. האם הרובע המוסלמי באמת מוסלמי? ישיבות חיי עולם החסידית וישיבת תורת חיים של הרב עפשטין זצוק”ל ועוד עשרות ! כוללים התקיימו ברובע המכונה ע”י השמאל הקיצוני רובע מוסלמי.( כולל וורשה, אונגרין, צוף דבש רייסין ) בפרעות תרפ”ט גורשו משם היהודים ועכשיו יהודון כמר היון רוצה בשטחיות עיתונאית להשאיר את המצב כמו שהוא ולא להתגרות…
    איך רבינו אמר לנו לא פעם, קלינצ’קא מנטשאלך… אנישם קטנים.
    חבל שיש לכם מקלדת

  6. מגן דוד הוא יהודי
    06/06/2016 12:01
    דני
  7. תגיד לי כתב נכבד ממתי מגן דוד שהוא סמל יהודי מובהק שנמצא מעל כל פרוכת ומעיל ספר תורה לאורך כל הדורות !!!! הוא סמל שלדעת חוקרים רבים מקורו באלילות סינת עתיקה??
    האם הכל כשר כדי לנגח את אחינו “המזרוחניקים”
    תסלח לי אבל הגזמת!!

  8. אליעזר, עיתונאי קטן שלי...
    06/06/2016 13:08
    זאב
  9. אליעזר, עיתונאי קטן שלי… אתה כפי הנראה שונא ערבים וסרוגים… אך שנאתך לסרוגים עולה על שנאתך לערבים… אז בפעם הבאה כשאתה צועד בדרכך לכותל ברחוב הנביאים כדאי שלא תסתובב שם עם הבגדים השחורים המצחיקים והילדותיים שלך, כי עלול לקפוץ עליך ערבי ולדקור אותך, שזה כשלעצמו לא כל כך נורא… מה שנורא הוא שעוד עלול לקפוץ שם איזה חייל או מג”בניק חובש כיפה סרוגה ולהציל אותך… ואז… אנה אתה בא…

  10. בור ועם הארץ, כל מילה נוספת מיותרת...
    06/06/2016 16:48
    אבי
  11. ….

  12. קוראת את הכתבה ומזועזעת.אפס בסובלנות לאחיך ומאה אחוז סובלנות לאויביך
    06/06/2016 20:14
    מיכל
  13. מרחמת על החרדים שאתה משייך עצמך לחברתם…

  14. ככה זה כשעם הארץ מדבר
    07/06/2016 21:19
    יהושע
  15. כשעם הארץ מדבר יחלק מירושלים נחשב בעיניו כאיזור מוסלמי טהור, כשעם הארץ מדבר “ארץ ישראל השלימה” זו מילת גנאי, כשעם הארץ מדבר ריקוד הודאה לה’ נקרא ריקוד ילדותי, כשעם הארץ מדבר מי שמוכן להקיז דמו על ארץ ישראל (כמו כל חיילי ישראל שהיו במשך כל הדורות) נקרא הזוי, כשעם הארץ מדבר הלאומיות והמשיחיות הם לא קשורות לאמונת ישראל ( כנראה שלא מעניינת אותו הלאומיות של אברהם אבינו: “ואעשך לגוי גדול”, וכנראה שאין קשר בין הגוי הגדול הזה שנקרא עם ישראל לבין הציפייה למשיח), כשעם הארץ מדבר אין כל שוני בין הזיקה של עם ישראל למקום המקדש לבין הזיקה של המוסלמים לאל קודס, לכן, פונה אני אליך בקריאה נרגשת: “עם הארץ, הגיע הזמן להפסיק להפיץ את סכלותך ברבים”. לילה טוב עם הארץ שלנו…

  16. .מאת:מזרוחניק טהור
    08/06/2016 18:36
    מזרוחניק טהור
  17. המאמר הזה מעיד שהחרדים הליברליים הולכים ונעשים רפורמיים

  18. כהה הרפורמים התחילו האורתודוכסים שסוברים שירושלים היא עיר יהודית
    08/06/2016 18:43
    מזרוחניק טהור
  19. הם לאומיים משיחיים רח”ל הן משיחיים..עוד מעט הם גם יאמרו שהמשיח הולך לבוא…ירושלים היא בכלל אזור מוסלמי טהור! ארץ ישראל שלנו? מה פיתאום היא של הערבים ויעידו קברי האבות בחברון שהיא עיר מוסלמית כמובן שם קבורים אבות האומה הפלסטינית.
    מגן דוד על כל בתי הכנסת והישיבות הפרוכות בכל הדורות באירופא? הם בכלל סינים! כל החסידויות הם בכלל כתות זיניות עתיקות החוקרים אמרו! זאת ועוד אמרו שבכלל המצרים יצאו מארץ ישראל ולא ישראל ממצרים! (אמיתי מהשנה,אגב.)
    אז ידידי היקר, אמץ את סידור התפילה הרפורמי שם לא תמצא זכר לירושלים אל קודס ולארץ ישראל שלא שלנו..שם מקומך.

  20. ממש נסיון טהור להבנה...
    09/06/2016 17:19
    משה
  21. האמנם “אינך מבין” את ההערצה של ה”צעירים” החרדים להצהרה שארץ ישראל היא שלנו ורק שלנו? האמנם אינך מסוגל להבין שחרדי יבחר להזדהות עם דעת התורה, ולא עם החלטות אומות העולם? האמנם, אינך מבין כיצד חרדי יכול להישמע לדעת רוב גדולי ישראל ולא להיתפס לציטוטים סלקטיביים של מקצתם? אם אמת הדבר, עליך לערוך תחקיר עומק בהבנת המושג “חרדים לדבר ה'”…

  22. מאמר שכל כולו נוטף שנאת ארץ ישראל ושנאת עם ישראל.
    10/06/2016 05:46
    ד
  23. מאמר שכל כולו נוטף שנאת ארץ ישראל ושנאת עם ישראל. איך אדם שקורא לעצמו חרדי לא מתבייש לפרסם כזה מאמר.

  24. אליעזר היון, לידיעתך...
    14/06/2016 02:00
    שבברל
  25. אתה ושכמותך מהווים את התקווה של שרידי האליטה השמאלנית במדינה.
    לאחר ההפסדים החוזרים והנשנים בבחירות, הם מנסים ,באמצעות כל מיני קרנות ומכונים נחשבים, להפוך את החרדים לליברליים יותר.
    הם לא מנסים להפוך אותך לפחות חרדי במובן ההלכתי; אך הם כן מנסים להחדיר בך את משנתם הליברלית, על פלורליזם, לאומיות, שוויון, ועוד (ומנצלים את “העגלה הריקה” שיש במגזר שלנו בעיסוק תחומים אלו).
    במקרה שלך, הם הצליחו באופן יוצא דופן. איך ייתכן שאדם חרדי שאומר 3 פעמים ביום “ולירושלים עירך ברחמים תשוב”, מסוגל לומר משפט כמו – “התודעה ההיסטורית, האמונית, הלאומית וכו’ של היהודים לגבי ירושלים לא שונה במאום מזו של המוסלמים לגבי אל-קודס”???
    אשמח לתשובתך.

  26. מקורו של השם "עם כלביא" הוא בתורה ה"ביזארית"
    14/06/2016 02:04
    שבברל
  27. שבה מוזכר נביא ביזארי בשם בלעם,
    שמכנה את עם ישראל בשם זה,
    הנביא הביזארי עשה זאת לא מתוך רצון אלא מתוך שאלוקים הכריח אותו,
    כנראה שלדעתך גם אלוקים הוא “ביזארי” ח”ו