אמנון לוי, החרדיות אינן סמרטוט. להיפך

אמנון לוי שוב מציג את החרדים כקריקטורה שאינה מודעת למצבה, אבל הוא שכח דבר אחד: מעמדה של האשה החרדית טוב לאין ערוך מזה של אחותה החילונית. בגלל תנאי פתיחה של זוגיות מוצלחת
חוי בר-זאב
כ"ג אייר התשע"ו / 31.05.2016 19:54

כמו נשים חרדיות רבות, גם אני צפיתי בתכנית החדשה של אמנון לוי [שוב] על החרדים, והנה ההתרשמות הראשונית שלי: האישה החרדית הוצגה כקריקטורה של סמרטוט שלא מודע למצבו ולא יודע שיכול להיות לו טוב יותר.

כאחת שקרובה לשני העולמות, החרדי והחילוני, יוצא לי לשוחח פעמים רבות עם נשים חילוניות וחרדיות, לשמוע קשת רחבה של דעות בקשר לכל סוגיית מעמדה של האישה.

המסקנה שלי לא עולה בקנה אחד עם המסר של התכנית. שכן, בעוד שבציבור החילוני אכן האפשרויות לביטוי האישה גדולות יותר – דווקא מעמדה כאישה נמוך יותר.

תרבות שמעודדת מתירנות, שרואה את העובדה שאנשים נמצאים בעבודה עם חברה מעורבת רוב שעות היום כאורח חיים נורמטיבי, שלא תופתע לקבל נתונים על אחוז הגירושין העצום (25 אחוזים בחברה הכללית, מול קרוב ל-3 אחוז בחברה החרדית).

אם מה שמשווק בשלטי חוצות, בעיתונים ובטלוויזיה, הוא החפצה של גוף האישה, אל תופתעו מהעובדה שהאישה המערבית נמצאת במקום חסר אונים לפעמים, שבו היא צריכה להצדיק את עדיפותה מול מה שהעולם מציע לעומתה.

בציבור החרדי, לעומת זאת, ויסלחו לי כל עורכי התכנית, מעמד האישה כאישה נמצא במקום גבוה יותר, בשל תנאי זוגיות טובים מלכתחילה.

בזוגיות שלנו, אין תחרות תמידית. אין אינספור פיתויים זמינים מסביב, ויש ערך של צניעות. בזוגיות שלנו, ההלכה היא ערך עליון בין שני בני הזוג ושניהם כפופים לה, מה שהופך את המערכת הזוגית ליציבה יותר.

הכבוד הזה לא תלוי רק בבן זוג ובמצב הרוח. זו תוצאה של חינוך שבו מדברים על עבודת המידות ומטמיעים כי אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו.

זה אוזכר אולי בדרך אגב, אבל כדאי לציין כי ישנה הלכה פסוקה כי קודם החגים מחויב הבעל לקנות מתנה לאשתו.

האם זה סותר את מקומן של נשים במרחב הציבורי? בוודאי שלא.

כל עוד עיקרון הצניעות, המשפחה וההלכה לא נפגעים, נשים חרדיות עשויות להשתלב בכל תחום.

אבל מכאן ועד לאשה שאינה מודעת ליכולותיה ומצבה – רחוקה הדרך.

הדפס כתבה

14 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תל אביבי
    31/05/2016 20:34
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. כל הכבוד! דברים כהוויתם!!

  2. לא הבנתי
    31/05/2016 22:39
    חילונית מתעניינת
  3. אשמח להעמקה והרחבת ההסבר על התפיסה שלפיה מצב הנשים החרדיות טוב יותר ממצבן של החילוניות. תוך כדי כתיבה ברור לי שבשתי הקבוצות יש נשים שונות שמצבן מאוד אחר. בכל זאת נשמע שאין דיכוי נשים בעולם החרדי ואשמח להבין את זה יותר…

    • חוי   01/06/2016 13:57

      החברה הדתית והחרדית מעודדת מציאות שבני הזוג יוכלו לטפח את הזוגיות שלהם ולהגיע למצבים של קרבה ואינטימיות בלי הפרעות מסביב של פיתויים ותחרות הרסנית.
      בנוסף, שמירת ההלכה היא ערך עליון ואינטרס משותף אצל שניהם ולכן בהרבה וויכוחים וחילוקי דעות שניהם מכפיפים את עצמם לדעת ההלכה (במקרה שצריך, לא תמיד זה נצרך ) ..

  4. יפה מאוד! גם אני אחרי הכתבה הרגשתי סמרטוט.
    01/06/2016 07:14
    שולה
  5. וזאת למרות שבעלי שותף מלא לפעילות בבית ואפילו נותן יותר ממני.
    אישה שלא יודעת לקבל עזרה מבעלה. זה רק בגלל שהיא “גאוותנית”, לא יודעת לבקש והכוונה לאמר בצורה ברורה בדיוק מה את רוצה, ולדעת לפרגן אחרי זה אפילו אם זה לא נעשה כמו שרצית….
    בסביבה שלי הגברים פעילים מאוד בתפעול הבית ואמנון לוי מוזמן לבוא לראות.
    ואולי לתת שיעור חינוך לגברים החילונים…. אבל העיקר שהוא מקבל רייטינג גבוה על הכתבות השטויות שלו. כל עוד זה ככה, הכתבות הטיפשיות האלה לא יפסקו….

  6. you go girl!!!
    01/06/2016 11:03
    סיס
  7. מדויק!

  8. הצאת לי את המילים מהפה
    01/06/2016 11:06
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. זה ידוע שאמנון לוי מחוייב לערוץ 10 ומנסה לעוות את המציאות ביחד עם הפרשן ההוא -איך קורים לו בן משהוא אפלו שאני חושבת שאמנון לוי הוא איש הגון אבל הוא נתון ללחצים וזה לא יפה שאת האמת שלו הוא כובש ולא עושה מעשה – בנוסף גם הטיפשה ההיא הפסיכולוגית המזרוחניקית שאומרת שהאישה והמדינה מחזיקה מה הקשר עכשיו למדינת ישראל ובאמת אם אתם רוצים לדעת החרידים מחזיקים את מדינת ישראל ולא להפך יש לזה כבר הוכחות במילה אחת בלי החרידים לא היה תנובה שטראות אגד וכו כל החברות הגדולות שעושות מליונים על הגב של הציבור החרידי ורק המע”מ מחזיק פי כמה וכמה ממה שהם נותנים ולא שהם נותנים אני אף פעם לא קיבלתי ביטוח לאומי או עזרה כזו או אחרת וגם לא בעלי לא אבטחת הכנסה ולא השלמת הכנסה ולא נכות כמו שהחילונים עושים הא נזכרתי וגם לא חד הורית כמו שהחילונים מציגים כאילו הם מתגרשים ואז האשה מקבלת דמי מזונות מהביטוח לאומי זה קצה קרחון של השקר והתעשיה החולנית של החברה המחוללת

  10. חרדיות
    01/06/2016 14:09
    מירי
  11. אני לא מצליחה להבין, נשים חרדיות צופות בתכניות חדשות בטלביזיה?!?!? והן עוד קוראות לעצמן חרדיות?!?!?!. נכון, מי שצריכה לעבוד עם מחשב וגולשת, זה גרוע, אבל נגיד שעוד נסלח, אבל להסתכל בתכניות, זה לצורך העבודה שלך? גם אם את קרובה לשני העולמות, וכך גם אני, אותי מעריכים החילונים פי כמה, שאיני מתמצאת באמנון לוי ודומיו דוגמת תכנית שטיסל… תתנו לכלבים לנבוח ואל תתייחסו אליהם, הם ירגעו לבד. פאה ארוכה ומחשוף עמוק, לא מראים שאת חרדית. אני לא צריכה להצטדק על חיי ועל אורחותי, הצד השני הוא המסכן שמנסה להראות שלא הכל אצלנו דבש. תתנו להם להתבשל במיץ שלהם.

    • א.   02/06/2016 11:46

      באחת התמונות המפורסמות ביותר מימי הבראשית של הרב עובדיה יוסף ואשתו מרגלית, היא היתה בעלת מחשוף עמוק + כיסוי ראש שבקושי כיסה את החלק האחורי של הראש… מסתיר טפח ומגלה טפחיים.

      בפאה ארוכה אין שום פסול, כל עוד זאת הנורמה ואין כאן משיכת תשומת לב מיוחדת. מחשוף? זה כבר תלוי באמות המידה שלך, ובמדת הקנאה והשנאה שלך כלפי נשים מטופחות שיוצא לך להיתקל בהן על המרקע (בתוכניות שאת לא צופה בהן, כמובן).

  12. הפער האמיתי (בהכללה גסה)
    01/06/2016 14:56
    שימי
  13. 1. מעמד האישה בחברה החרדית נמוך בהשוואה לחברה הכללית.
    2. כבוד לאישה בחברה החרדית גבוה בהשוואה לחברה הכללית. (דוגמ’ להחפצה)

  14. עולם החרדים-עולם השקר
    02/06/2016 13:56
    דתיים לאומיים
  15. קודם תשימי מטפחת ותהיי יותר צנועה, אח”כ תעבירי ביקורת על אמנון לוי.
    איפה הצניעות בפאה שיותר יפה ברוב המקרים מהשיער הטבעי של האישה?
    איפה הצניעות בלשים את התמונה שלך באתר חשוף?
    שטויות.
    אצל החרדים הכל שחור או לבן, תתפלאו שיש גוונים נוספים. אומנם אינכם אוהבים אותם אבל קוראים להם הציבור הדתי לאומי, שהוא האליטה של היהדות.
    דתיים שיודעים לכבד אישה, שלומדים תורה וגם עובדים. שמכבדים את הנשים שלהם יותר מגבר חרדי. שיודעים לאהוב את האחר ולא כמו החרדים שמבחינתם כל מי שאינו דתי צריך להתעלם ולשנוא אותו. אין אהבת הזולת בעולם החרדי, אין בכלל אהבה בעולם החרדי.
    הלוואי על כל עם ישראל שיהיו דתיים לאומיים.

  16. מויישי וענטילטור
    02/06/2016 17:25
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  17. אמנון לוי לוקה בעברית שלו יש לומר סחבה או ליפה יותר אלונטית.

  18. כל הכבוד לאמנון לוי הס''ט שמנקר לכם העיניים
    05/06/2016 04:16
    כל הכבוד
  19. הוא שם לכם מראה מול הפרצוף יצאתן חלאות המין האנושי
    עשיתן מהיהדות מסחארא

  20. שאל שלא כעניין ונענה שלא כהלכה
    07/06/2016 01:58
    שראל
  21. האם כל חייה של האישה הם זוגיות?
    בהקשר החרדי ראוי להחליף את המילה זוגיות במשפחה. לחרדיות הזוגיות היא מלכתחילה רק דרך להקים משפחה שהיא המימוש העצמי האמתי. זוגיות ללא משפחה היא “חסד” לא משהו שראוי לקיום בזכות עצמו.
    לגבי התכנית, השאלה הגדולה היא אם יש זקן ממושקף למעלה.
    אם יש אחד כזה, ויהיה סבלה של האישה החרדית גדול מנשוא הוא עדיין משתלם.
    אם אין אחד כזה, אז אל תספרו להם כי זה יגרום להן לסבול הרבה יותר.
    כל שילוב שמתייחס לטענה “Jesus I’m only human” הוא מלכתחילה יצר הרע בעיני הצד הראשון ופשרה נסבלת בעיני הצד השני.

  22. נשים חרדיות
    14/06/2016 11:56
    רחל
  23. סמרטוט זה בלשון המעטה בושה למאה ה21 אנשים הניזונים משטיפת חוח הם לא שונים מדתות אחרות דת קיצונית זה דבר מסוכן כנראה עולמנו לא הגיע לקידמה מי צריך את ערמות הילדים החרדים שהם לא מביאים שום תועלת למדינה ואפילו לא מאמינים בה