מחקר חדש: אם יש לכם כסף – הקשרים החברתיים שלכם טובים יותר

קובי פינדרוס
|
כ"ב אייר התשע"ו / 30.05.2016 17:39
מחקר שנערך באוניברסיטת מינסוטה ארה”ב מעלה כי אמריקאים עם הכנסה גבוהה נוטים להיות עם חברים וזאת לעומת אנשים ממשקי בית בעלי הכנסה נמוכה, שנוטים להיות סביב בני משפחה ושכנים

אם אתם עשירים או שיש לכם די כסף, הקשרים החברתיים שלכם טובים יותר משל חבריכם העניים, כך קובע מחקר חדש שנערך על ידי אוניברסיטת מינסוטה ואוניברסיטת אמורי.

על פי המחקר שצוטט באתר חדשות 2, אמריקאים עם הכנסה גבוהה נוטים לבלות יותר זמן לבד, אך כאשר הם באינטראקציה חברתית, הם נוטים להיות עם חברים וזאת לעומת אנשים ממשקי בית בעלי הכנסה נמוכה, שנוטים להיות סביב בני משפחה ושכנים.

המחקר הכין מדרג של הרגלים חברתיים שקבע כי, בקצה הגבוה של מדרג ההכנסה נמצאים אמריקאים אשר בילו בממוצע  6.5 ערבים יותר בשנה עם חברים לעומת 5.8 פחות ערבים בהם התרועעו עם בני משפחה, ו-10.3 פחות ערבים בהם התרועעו עם השכנים.

מה הרציונאל שעומד מאחורי התוצאות? בעלי הכנסה גבוהה חופשיים לבצע מיקור חוץ של משימות מקומיות, לעומת אמריקאים עם הכנסה נמוכה שנשענים על עזרתם של בני משפחה וקרובים, בין אם העזרה מתורגמת לכסף, טיפול בילדים, בבית או טיפול בזקנים.

עורכת המחקר אמילי ביאנקי פסיכולוגית מאוניברסיטת מינסוטה אמרה כי הופתעה מהתוצאות: “אנו יודעים כי בדרך כלל הכנסה גבוהה קשורה עם פחות זמן או פחות עניין בנושאים אחרים, אז הנחנו כי גובה ההכנסה יעיד על שלילת זמן בילוי עם חברים”.

להערכתו של פרופ’ טל שביט, סגן הדיקאן בביה”ס למנהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למינהל ומומחה להיבטים פסיכולוגיים בכלכלה, חוקר היבטי אושר בכלכלה ופריון עבודה, אפשר לומר כי יש קשר בין גובה הכנסה לפנאי, משום שפנאי דורש השקעה כספית. ייתכן שהעלות הכספית של בילוי עם חברים היא גבוהה יותר מאשר בילוי עם המשפחה, ולכן בעלי הכנסה גבוהה יכולים לבחור לבלות יותר עם חברים. לבעלי הכנסה נמוכה יש יותר צורך בתמיכה משפחתית ובעזרה עם הילדים, ומי שיש לו יותר כסף, ייקח עזרה בתשלום.