מה תענו לבחורה שלא מסוגלת להתחתן ומקיאה בפגישות?

מה תענו לאמא שבנה עבר התעללות על ידי סבו, לנערה שעברה 'טיפול' אצל אבא שלה, לאב שהתלונן אצל הרב אבל הוא לא עשה מאומה • כל המומחים בתחום נתקפים בהלם כשהם נחשפים למתרחש • הנתונים מחרידים וזועקים לשמיים • אביגיל קרלינסקי, המייסדת של 'לא תשתוק': תתייחסו לזה כאל רצח. קרבנות רצח לא זוכים לביקורות והשמצות
אביגייל קרלינסקי
י"ז אייר התשע"ו / 24.05.2016 23:06

מה תענו לאמא טריה, שהתינוק שלה קרוי על שם סבא שנפטר לא מזמן, אותו סבא שעשק את חייה במשך שנים, שהתעלל בה בסתר? היא לא מצליחה לאהוב את הבן שלה. קשה לה עם זה.

מה תענו לנערה שעברה התעללות מגיל 4 בידי אבא שלה, ומאשימה את עצמה שהייתה ילדה מפתה מדי, לא צנועה מדי.

מה תענו לאב, לבעל, שסיפר לרב על שכן רשע שהתעלל באשתו ופגע בבתו, והרב לא עשה מאומה – רק אמר: “אל תגיד לאף אחד, אולי הוא חזר בתשובה. יש לו עשרה ילדים”.

מה תענו לבחורה ב’שידוכים’ שלא מוכנה לשמוע על חתונה, שבאמצע פגישות היא לפעמים הולכת להקיא, שההורים שלה לא יודעים דבר ולא מבינים מדוע כלום לא זז. היא, מצידה, לא מוכנה שהם ידעו אי-פעם מה עוללו לה, כי היא מרחמת עליהם.

מה תענו לאיש בן ה-50 שעד היום סובל מסיוטים בגלל המלמד בחיידר שפגע בו פעם, עד זוב דם. איש לא ידע, כי לא היה לו אל מי לפנות.

מה תענו לילדה שיושבת עכשיו בכיתה, המורה מדברת על צניעות, על חוליות הצוואר ועל אורך החצאית, היא מבינה שאלו המושגים שהקב”ה דורש. אבל תוך כדי כך חושבת על אתמול בלילה, על מה שאח שלה מעולל לה. היא מרגישה טמאה ואשמה, היא בטח חטאה חטא איום ונורא, אם הקב”ה  גזר עליה את זה.

מה תענו לאישה שהפסיכולוג שלה ניצל אותה כשהייתה בדיכאון אחרי לידה ואף אחד לא מאמין לה. מה היא תעשה. חושבים שהיא משוגעת. גם היא כבר לא יודעת מה נכון.

 בארגון ‘לא תשתוק’ מקשיבים להם. לא מתיימרים באמת לענות. אין לכל המקרים הללו תשובה מניחת דעת, מרגיעת לב.

אין פתרונות קסם.

ניתן רק לנסות להקל את המשא הנורא, להקשיב, לתמוך, ללוות.

טוב לדבר על זה, צריך לדבר על זה, חובה לדבר על זה!

כל פרסום של מקרה כזה מביא איתו צעד קטן אחד בתהליך מבורך גדול, של הגברת המודעות והבאת העניין הבוער הזה אל קידמת הבמה; של ביעור הטרור השקט הזה שמלחש מתחת לפני השטח וגובה מספר קרבנות איום בכל יום שעובר.

ילדים שלא חונכו למוגנות, ילדים שאין להם למי לפנות, נשים שלא מאמינים להן – כל אלו משלמים את המחיר. לעיתים מחיר שהם אומרים: “היה עדיף לי למות”.

אין המטרה להטיל דופי בציבור שלנו, שמצטיין כמעט בכל פרמטר, אם זה חינוך, אם זה צניעות, אם זה עזרה לזולת. להיפך.

אבל מי שחושב שאין פגיעות ואצלנו זה לא קיים, חייב להתעורר. יש. ועוד איך יש. יותר ממה שאתם מדמיינים.

כל המומחים בתחום עוברים הלם כשהם נחשפים למתרחש, הנתונים מחרידים וזועקים לשמיים.

רק לדוגמא: פגיעה על ידי קרוב משפחה – כל אחת משש אצל בנות. כל אחד מ-10 אצל בנים.

לפי הנתונים הסטטיסטיים הנאספים בקפדנות, אין הבדל בין המגזר החרדי ובין המגזר הכללי בתקיפות. המספרים דומים.

הגיע הזמן שנתייחס לזה כאל רצח, ברמה האישית, וברמה הציבורית.

מקרי רצח לא מטאטאים אל מתחת לשטיח. קרבנות רצח לא זוכים לביקורות והשמצות. רצח לא עובר בשקט.

הגיע הזמן שנפנים את הכתוב בתורה: “כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה”.

הגיע הזמן להפסיק לשתוק.

—————————-

אביגיל קרלינסקי, מנהלת ומייסדת ‘לא תשתוק’. לכל שאלה ועזרה ניתן לפנות אלינו למייל: [email protected]

הדפס כתבה

10 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עבודת קודש
    25/05/2016 06:20
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. הגיע הזמן להפסיק לטייח ולמרוח משחות . במוגולות מטפלים מהשורש .

  2. הרבנים אשמים כמו תמיד
    25/05/2016 09:29
    יעל
  3. הם נותנים לזה גב ומשקרים ומטייחים הגיע הזמן לצאת מהבועה הזאת שכל אמא תחנך את הילדים להזהר לדבר לזעוק

  4. נכון, אין ספק שחובה גמורה לטפל בבעיה הזו!
    25/05/2016 13:43
    דודי
  5. יחד עם זאת, חשוב ביותר לבדוק כל מקרה בגופו!
    נתקלתי לפחות במקרה אחד, בו אתם (לא תשתוק), תמכתם באופן מובהק ב”ילדים” אפילו שככל הנראה הכל היה שם עלילה!
    חשוב מאוד להבין שבסוף, שום דבר לא יכול להצדיק רציחה של אדם שלא עשה כלום ואפילו רציחה בטעות!

  6. אל תתפתו, נהגו בחכמה
    25/05/2016 18:19
    אבי
  7. את התשובה הזו אני פותח בהסתייגות, איני יודע מה היה בסיפור, מהי האמת, יתכן ולא היו דברים מעולם, הדברים לא התבררו באופן רציני. והוא רחום יכפר עוון וגו’. אחרי הקדמה זו, לעצם העניין:
    ישראל, חבר שלי, אדם חכם, סיכם לי את הפרשה האחרונה בשתי הערות: הראשונה “לא עלינו, אם תבוא אלי קרובת משפחה אהובה, ותתייעץ איתי, על צרה כזו, צרה צרורה, אייעץ לה: “עזבי, אל תתלונני במשטרה, רק תפסידי מכך”.
    “נכון”, הוא ממשיך “זה לא מוסרי, האדם הזה עלול להמשיך ולהזיק לאחרים, אבל מה לעשות, סבלת מספיק, אינך צריכה לקבור את חייך, עתידך ועתיד ילדייך, בשביל להציל אחרים. נמצא דרך להגן עלייך גם לולא המשטרה, להפחיד את המזיק שלא יקרב אלייך. קחי לך ייעוץ נפשי, והמשיכי הלאה אל חייך.
    הבה נחשוב מה התוצאה של הפרשה האחרונה. מי המפסידים הגדולים ביותר? כמובן, המתלוננות, יותר ממשפחתו של האיש עליו התלונה. ציבורית, אולי כלל הציבור יהיה מוגן יותר, מודע יותר. אבל הן, הן סיימו את העתיד שלהן בהינף תלונה. עתידן, עתיד ילדיהן, עתיד משפחתן. יתכן שבשלב הראשון המרפא לנפש שבעקבות הענישה יהיה להם לצרי ודבש, אך ברבות הימים, התשלום שישלמו על כך, יהיה סבל בל יתואר. מה לעשות. כך זה.
    על כן, עצתי לאחת שנפגעת אל תתפתי לאלו הלוחמים/ות “למענך”, להם/ן (זכר ונקבה כאחת) לא יגרם כל נזק, אדרבא, את מועילה להם, עוד תלונה במשטרה מוכיחה שהם עושים לקידום הנושא, אבל לך, באופן אישי, לך זה לא משתלם.
    מוסד ידוע פנה לאחד מגדולי ישראל ושאל “האם כדאי לקבל את פלוני המוכר לרב כר”מ בישיבה”, הרב חשב מעט ואמר: “סבורני שיש מתאימים ממנו לתפקיד”. לא חלפו שעות ואותו אדם נכנס ושאלתו בפיו: “האם טוב לי להיות ר”מ בישיבה פלונית”, שמע הרב את השאלה ואמר לו: “הן, ללא ספק, כדאי לך, ואני מאחל לך ברכות להצלחה”. שמעו זאת מנהלי הישיבה, וחזרו לרב בשאלה: “הלא לנו הורית להעדיף אחרים, והכיצד המלצת לו לקחת את התפקיד?”.
    ענה להם הרב: “לו באופן פרטי זו עצה טובה, לציבור זו עצה רעה, לכל אחד יש לתת את העצה הטובה לו”. גם לנפגעת יש לומר “לך באופן פרטי זו עצה רעה”, להתלונן במשטרה”.
    כאן הוסיף ישראל ועבר להערה השניה: בימי חיי, הזדמן לי לפגוש “מומחי משטרה”, “חוקרי משטרה”, אנשי חוק, שופטים ועוד. בלא לפגוע, כמעט ולא נתקלתי באנשים איכותיים, שכלית, מוסרית כפי שאנו תופסים חכמה ומוסר יהודיים על פי התורה. בוודאי ובוודאי לא כאלו אשר יכולים להתחרות עם רבני הקהילות והדיינים.
    כלל זה, חל גם על אותם ראשי עמותות לוחמי צדק ויושר, כתבים ועיתונאים, אשר קובעים את דעת הקהל. מה לעשות? הרב סילמן והרב שפרן לשם דוגמא, גם יותר מוסריים וגם יותר חכמים, הוא הדין גם לרב קליין ולרב שטרן וכל שאר הרבנים, מבני ברק, וכן ירושלים ביתר קרית ספר ועוד, כל רב וקהילתו לפי כבודו וחכמתו.
    גם אנשים שלא אוהבים רב פלוני או פלמוני, הלא יודו שהוא שווה קצת יותר, לכל הפחות, מחוקר משטרה או שופט, מפבוליציסט של אתר פלוני, או מ”רב” שמנהל אתר אלמוני, אז, במלא הענווה, בטרם נשתולל ונאמץ דרך פרועה של אין חוק וסדר, גש נא לרב, כן, שאל אותו, ונהג על פיו. אם הוא יאמר לך למרות זאת שחובתך להתלונן במשטרה. ודאי, עשה זאת, בלא היסוס. גם אם זה יעלה במחיר אישי כבד, כאמור בפיסקה הקודמת.

    • שולה   26/05/2016 07:52

      בהחלט עדיף לעבור דירה אפילו ארץ… מאשר להתלונן במשטרה.
      מי נותן את הדין על הדלפת שם המתלוננת? את מי אפשר לתבוע?
      ועכשיו דמה על כל הסבל שעברה נשפך ברחובות…
      אף אחד, וכשהתקשורת נכנסת לזה אז ה’ ישמור…

    • אהרן   26/05/2016 15:57

      שכבול בתוך הקהילתיות והסטיגמות והחשש החרדי של ‘מה יגידו’
      מתו ימי ה’מה יגידו’
      יצירת המודעות לעניין והעונש הציבורי שנעשה לכל סוטה, ירתיע את האחרים.
      זה לא חוכמה לקבור פרשיות בבתי דין, ומי שיודע – יש גם המון מקרים שנקברו בבתי דין בגלל אינטרסים כאלו ואחרים.
      מצווה לפרסם תחת כל עץ רענן שפלוני סוטה ואלמוני אנס!
      בכל אמצעי תקשורת שעוד אפשר כדי להציל אחרים, וכל המציל נפש אחת – וכו’
      הוא רצח אותן בעודם חיות, מגיע לו שהבושה תשרוף אותו בעודו חיים.
      די להתחבא מתחת לבועה החרדית הקהילתית!
      אין ספק שהרבנים מבינים יותר, אבל את בסוטה צריך לטפל ולא ב’אמצעים אחרים’
      נניח שהרבנים שציינת כן יטפלו בנושא ומה לגבי רבנים שלא יטפלו, ושנינו יודעים שיש הרבה כאלו?
      אין ספק שצריך להתייעץ אבל את הסוטה צריך לתלות על עץ גבוה, ולקבור אותו בעודו בחיים.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   29/05/2016 13:44

      אני לא מבינה למה המתלוננות אמורות להפסיד מכך שהן מתלוננות על מי שפגע בהם במשך שנים ע”ג שנים. וכי זה אשמתן שאדם חולה נפש במלוא מובן המילה שהיה אמור לבלות את כל חייו במחלקה פסיכאטרית (ולא מסתובב באופן חופשי) ניצל את חייהן באופו שאני מאמינה שהן העדיפו למות מאשר לחיות (לפי כתב האישום). וכאן אני שואלת, למה זו אשמתן?? למה? למה? למה? אם הילדים שלכם היו עוברים פגיעה כזו גם אתם הייתם משדרים להם שלא יפרסמו את זה ויחביאו את העניין? אם תשובתכם חיובית, אז אני רק רוצה להגיד דבר אחד: ברור לי שאם ח”ו הילדים שלכם יפגעו מינית הבן אדם הראשון שהם יספרו לו על זה (אם יספרו בכלל- ע”פ החינוך שהם קיבלו בבית נראה שיש טאבו על הנושא והם לא יעיזו לדבר) זה לא יהיה אתם!! בנוסף, הם ימשיכו לחיות את כל חייהם עם רגשות אשמה שאתם עודדתם אצלם (בנוסף לרגשות אשמה שקיימים באופן טבעי אצל הקורבן) האם אתם באמת חפצים בכך? הגיע הזמן להכריז בקול: נפגעי תקיפה מינית לא אשמים בכלום!!!! אין להם במה להתבייש! מי שצריך להתבייש אלו רק התוקפים. בנוגע לנקודה שלא להתלונן למשטרה ואתם אפילו מודעים לכך שאותו סוטה ימשיך לפגוע באחרים. האם אתם באמת מתכוונים לכך? האם אתם באמת מוכנים לקחת את האחריות שאותו תוקף יתקוף אנשים רבים ואחרים בזכות התמיכה שהוא בעצם מקבל מכם? אל תשכחו שהקורבנות הבאים שלו יכולים להיות גם הילדים שלכם!!
      עוד נקודה שחשוב לי להעלות בנוגע לפניה לרבנים- עם כל הכבוד לרבנים אין סמכות להושיב אדם מאחורי סורג ובריח- מה שגורם לכך שאותו תוקף ימשיך להסתובב חופשי ומן הסתם יפגע בעוד הרבה קורבנות. עניין נוסף- ממקרים שאני שמעתי באופן אישי- הרבנים הרבה פעמים מטייחים את כל הסיפור- שולחים את המתלונן לאיזה טיפול כלשהו- שבעצם גם לא מממש מועיל. כי מה שעבר אונס יודע שהוא צריך תמיכה לכל החיים. ובמקרים אחרים (ורבים) הם אפילו בוחרים להתעלם.
      מה שאני רוצה לחדד בכל התגובה הזו: הגיע הזמן שאנשים יפנימו שהקורבן לאשם בכלום!! כלום!!! כלום!! ואם אתם באמת תאמינו בזה אני מבטיחה שזה יעזור לנו להגיע לחיים טובים יותר- חיים עם פחות פגיעות- כאשר כל אנס פוטנציאלי ידע שהוא לא יכול לעשות ככל העולה על רוחו- אלא יש מי שיתן דין וחשבון. ואתם מבטיחים גם הרבה יותר מוגנות על הילדים שלכם. אל תשכחו את זה!

    • אריה   05/06/2016 12:00

      דברים נכוחים. ישר כח.

  8. נכון יש תשלום עבור תלונה במשטרה אבל התשלום ללא משטרה
    29/05/2016 22:07
    יעקב
  9. יקר יותר
    לבית דין אין שיניים זה האמת ובית דין לא ירצה ולא יכול להשתמש במה שכן עוד יש לו
    הבעיה שקודם כל מפחידים את הקרבן על מנת שישתוק ואחכ יש מסע לחציים אדיר על הבית דין מכל מי ומי ומבני הבית של גדולי ישראל איך להשתיק את העניין כל אחד לפי קשריו
    הברירה שלאחר כל הסגע זה לראות את האנס התוקף והפוגע מסתובב חופשי מחייך בהנאה לקרבן והיו מקרים גם אנס גם תקף גם השמיץ את הקרבן והלאה לקרבן הבא

    כך שהקרבן עובר אונס שני ושלישי והיה מקרים שהתוקף עבר עיר והמשיך לתקוף כמו גם במקרה של המשגיח המהולל
    הגיע הזמן לומר אונס זה רצח גם בדיני תורה וכמו שבית דין לא נוגע במעשי רצח מאותה סיבה אל לו להתימר לגעת בתקיפה מינית

  10. חייבים לטפל
    12/08/2016 17:39
    פלונית
  11. אני בת שמונה עשרה ואני גרה בלונדון והמורה שלי לתנך נגע בי במשך שנתיים עד שהעזתי להתלונן אבל בהנהלה לא האמינו לי רק לו אז עברתי למקום לימודים אחר