כשאנשי ‘הפלס’ יורים חץ ואז מסמנים מטרה

איך היו מגיבים אנשי 'הפלס', תומכי ההדרה בפרשת עמנואל, אם היה מתברר כי המשפחות הספרדיות מטיילות באילת ומתקוטטות עם נהג מונית? • לקבוצה הזו יש מצפן מאוד סלקטיבי: הכל יכול להיות פסול, אבל גם כשר וישר. תלוי מה נח
בני בצלאל
י"ד אייר התשע"ו / 22.05.2016 17:08

זוכרים את  ‘פרשת עמנואל’?  זוכרים כמה הסברים ומאמרים התפרסמו כדי שנבין מדוע אין לתת לאותן משפחות דריסת רגל בבית הספר הציבורי?

איש לא הקשיב אז לטענות בדבר חיוב הקירוב והדאגה לכל יהודי. אף שלא חטא.

אחרי שנזכרתם, עצמו עיניים לרגע, היכנסו למראות והקולות מאותם ימים ודמיינו את ההתרחשות הבאה: בעיצומו של הדיון הציבורי בפרשה מתברר, כי אחת מאותן משפחות ערכה טיול משפחתי לאילת, במסגרתו אחד מבני המשפחה עם כמה מחבריו נסעו במונית למחוז מפוקפק ורבו עם נהג המונית על חמשה שקלים…

את ההמשך קל לתאר. המדירים הרי היו לוקחים את הפרשה הזו ודורשים אותה לגנאי מכל זווית אפשרית; מעלים על נס את תיאורו של נהג המונית והודעת המשטרה, לפרטי פרטים ומסבירים בהתחסדות שמשפחה כזו, עדיף כבר שילכו לצבא מאשר יסתובבו בינינו…

בין עמנואל לאילת

ועכשיו אפשר לפתוח את העיניים.

הנה היה הדבר, אלא בהבדל של פרט אחד, והוא של’פלג הירושלמי’, מראשי תומכי ההדרה בעמנואל, היה נח מסיבותיהם לנכס את הבחור מאילת לצרכיהם, למצוא תירוץ לצאת להפגנות ומחאות, כשהם משתמשים בטענות שנשמעו כנגדם בפרשת עמנואל: נגד ההדרה ובעד החובה לדאוג לכל יהודי, גם אם הוא ומשפחתו אינם מגיעים אף לא לעשרה אחוזים ממעלתך.

הם, שפיהם מלא בליצנות על כל מפעלי הקירוב, שמסבירים את הסכנות שבחשיפה לאחרים, כעת אוחזים בכל עוז במצוות “לבל יידח ממנו נידח”.

אין אף מכנה משותף בין העיר עמנואל לעיר אילת. לא רק שקילומטרים רבים מפרידים בין השתיים, ומהותם הפכית, גם ההיגיון השולט בכל עיר הוא אחר, שונה לחלוטין.

בעמנואל המצווה היתה להלבין פנים, להשפיל ולהעליב, כדרכם תמיד עד היום.

אך  היום המצווה היא להבין ולקרב את הבחור התועה.

משום מה המצווה הזו אינה כוללת את מי שהחמיץ את ההיגיון הישר שלהם. את אלה, מסתבר, כולל גדולי התורה, מצווה לבזות ולזלזל בכבודם. הם השופטים את השופטים.

גם אחר שנדחקו לשולי השוליים, מבודדים מתמיד, הם מתעקשים לקבוע שהם המיינסטרים, הציר שהכל סובב סביב הגיונו.

הכל לפי הצרכים

בפרשת אילת נחשפו פניו של הפלג הירושלמי, שמיום היווסדו משתמש מידי תקופה בהגיון אחר, מעגל את העיגול סביב החץ.

פעמים גדול הדור נקבע על פי רוב, ופעמים שהרוב לא יקבע ליחיד מי גדול הדור. פעמים אחרי רבים להטות ופעמים נהרא נהרא ופשטיה. פעמים לפי “רוב מניין ובניין” ופעמים רק “איש מפי איש”. פעם עדיף בניין נערים ופעם סתירת זקנים.

בכל עניין, עקרוני או פרסונלי, על פי הצרכים והנסיבות משתנים הטיעונים והכיוונים, כולל בעניינים אישיים ופרקטיים. מי שבצידם, קדוש יאמר לו, וברגע שעזב אותם הרי בידוע שהוא  חוטא ומחטיא משכבר הימים. נרדפים הופכים לרודפים, צדיקים לפושעים, מצוות לעבירות, חיובים לאיסורים. להם בלעדיות ההחלטה:. מי הם גדולי ישראל שאומרים על שמאל שהוא ימין – דברם קדוש; ומי גדולי ישראל שאף שאומרים על ימין שהוא ימין, יש ללגלג עליהם.

כל  מעשה יכול להיות גם פסול וגם כשר וישר.

מה אם כן, אסור ומה מותר? מה לדרוש לשבח ומה לגנאי?  הכל תלוי ובנוי לפי פלס הפוליטיקה.

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פלפול של ילד שלא התפתח...
    22/05/2016 23:56
    יוסף
  1. השנאה שלך לתלמידי חכמים זועקת

  2. דוקא אפשר להבין אותם....
    23/05/2016 15:04
    111111
  3. וכי מה – אם בחור היה באילת- הוא צריך להיות חילוני?!
    כל בחור שמטייל בארץ- דינו לשמד?!
    אדרבא בדיוק את אלה צריכים להציל…
    בדיוק לאלה אסור להתייצב…
    אם בחור כזה היה מתייצב – עוד שנה שנתיים כבר היה בלי כיפה ובלי שבת….

    • ב   25/05/2016 18:59

      הבנו את הטענה שלך, יותר מידי הבנו, רק השאלה היא למה לא אמרתם אותו דבר בפרשת עמנואל? מה שמראה את האמת לאמיתה, שאתם לא מתעניינים מה יקרה למי שיוצא מהישיבות והמוסדות העיקר שיעוף מאיתנו. אז למה כאן לא המשכתם באותה דרך של השקפה? זו השאלה ותענו בלי סיסמאות.

  4. גם שקרן וגם לא חכם
    26/05/2016 18:59
    תרח
  5. שקר 1.הפלס קם רק לפני 3 שנים בעוד פרשת עמנואל הייתה לפני 6 שנים ויותר .
    שקר 2. חסידי סלונים ובראשם האמור מסלונים הם אלו שלחמו בפרשת עמנואל.
    וכן יתד ץ המודיע והמבשר. ללא שום קשר להפלס
    גם אם היה מאבק בין סלונים לבין בנות מסוימות על לימוד באותו מוסד הם לא היו שולחים אותן ללמוד במוסד חילוני אלא במוסד חרדי שיותר מתאים להם .
    כמו שאת אותו בחור לא הכניסו לפונוביז’ או גרודנה.
    אבל שיש שנאה אי אפשר לבלבל עם עובדות

    • ב   03/06/2016 14:54

      המגיבים השייכים להפלס רק מוכיחים את צדקת הדבר. אחד כותב שהפלס זה בכלל דבר חדש … אזהזכירך, אנשי הפלס שלטו אז ביתד, ואנשיהם היו ממארגני העצרת המרכזיים. סלונים לבד לא יכלה להוציא אלפים ולארגן עצרת. אחד הטיעונים המרכזיים היה שיש להתבדל ולהתרחק ממי שלא בדיוק כמונו, אף אם ידרדר ולא יקבל חינוך טוב, האמירה הזו באה כעת למבחן, במקום לדרוש להרחיק את הבחור , קירבו אותו ואימצו אותו אל ליבם. מה שאגב לא מפריע להם בימים אלה לתקוף אברכים שמקרבים חילוניים, זה נקרא אצלם במילים חריפות ביותר. כאמור במאמר, הם מחליטים למי מותר מה ומתי. מה שהופך אותם לקבוצת צעקנים אינטרסנטית ופטתית.

  6. כל מילה בסלע. יישר כח
    30/05/2016 17:21
    יהודי חסידי
  7. כל מילה בסלע יישר כח

  8. הפלס
    01/06/2016 14:54
    יהודי חם
  9. ודאי כל מעשיו של הגר”ש אוירבעך הם לש”ש ומי שמזלזל בגדולי הדור שהוא ודאי אחד מהם שיוריד את הכיפה ויעוף לגהינם

    • ב   05/06/2016 10:09

      כאילו הוא מנהל את כל מאבקיהם, כנראה עדר התמימים הנוהה אחריהם באמת חושב שהכל מכון מלמעלה על ידי דעת תורה. רוב רובו של הציבור יודע מה האמת בדיוק.