הרצל ביטון? יפה ונפלא. עד לרגע שבו נכנס נאומו לכתלי בית המדרש

התרבות הקלוקלת החילונית, שבה הקב"ה מצטייר כדמותו של אב רחום, רחום מדי, כשכל שחקן ספורט להלל את ה' כשבא לו, ולצעוק בחדווה "יש אלוקים" כשהכדור הבקיע את השער הנכון, היא אסון טבע לאומי
מנחם מן
י"א אייר התשע"ו / 19.05.2016 17:12

השגרה, כמה שהיא מדהימה.

ערב פסח. כולנו להוטים. מנקים, מקרצפים, רואים מריחים ושומעים אקונומיקה. הלילה הגדול מגיע, כולנו מסובים. התרגשות, אווירת קדושה. והופ – נגמר פסח.

מישהו זוכר? הגוף מבין שרק אתמול, שרק בשבוע שעבר, היינו בשיא הניקיונות, בשיא ההתרגשויות? לא. זהו טבעו של זמן. דקה אחת של אחרי, שווה חודשים רבים של לפני.

כל דבר רגשי, כל הכנה נפשית, המגיעה לשיאה, סופה שתמוצה בבת אחת ותעלם מהרדאר הנפשי לצמיתות, בבת אחת. לא בשלבים. תבדקו.

הוגי דעות, יידעו לספר לכם, כמה זמן בדיוק לוקח לאייטם להתחלף מלוהט, לקר כקרח. אירוע חדשותי שעד אתמול תפס את הכותרות הראשיות, נעלם ונמוג בתהום הנשייה רק יום אחרי.

למה? זוהי טבעה הבריא של שגרת החיים. כוחה גדול לדרוס את העבר ולחיות את ההווה, עם נגיעות קלות מהעתיד.

בשפה המקצועית קוראים לזה ‘טיימינג’. בשפה התלמודית קוראים לזה ‘לכל זמן ועת’. בבית המדרש אומרים ‘עבר זמנו, בטל קורבנו’.

זאת הסיבה אגב, שהטור הזה, כמעט ולא נכתב.

לך תדבר עכשיו, על משהו שהיה לפני שבוע. כשהכל כבר לעוס ובלוע. זה לא עובד.

אבל הנה, המלל בכל זאת לפניכם. והתובנות, אף הן, מונחות בקרן זווית, הרוצה יבוא וייטול.

השם החם ביותר בישראל במשך סוף השבוע, היה כמובן ‘הרצל ביטון’.

למי שלא היה בארץ ולמי שפספס נזכיר, כי הרצל ביטון הוא נהג האוטובוס בקו 40 בתל אביב, שמנע פיגוע גדול בשתי ידיו, כשנאבק עם מחבל שעלה לאוטובוס שאותו הסיע.

בערב יום העצמאות הוא נבחר להדליק משואה בהר הרצל, כהוקרה על תושייתו וגבורתו הנפשית בהצלת חיי אדם.

הרצל ביטון לא היה שם לבד. יחד איתו היו עוד אחד עשר מדליקי משואה, כל אחד לפי כבודו ומעלתו. אך כולם נותרו שם, בקור הירושלמי המצמית שבהר הפתוח. רק ביטון המשיך את הילת התהילה עוד קצת, כשציטוטים מנאומו בשעת הדלקת המשואה, מוזכרים אחת לכמה דקות, בכל כלי תקשורת בארץ.

כשכולם הודו לאבא לאמא ולבני משפחתם, הוא בחר להקדיש את דקת התהילה לבורא העולם, ופתח בהודיה לה’ יתברך יחד עם ברכת שהחיינו.

מרגש לחלוטין.

הנאום הקצר שאותו נשא, נכנס לפלייליסט הישראלי, וגנב כותרות. שוב ושוב מצא את עצמו ביטון, מתראיין לכלי התקשורת, כשהוא שב ומדגיש כי הוא לא הגיבור האמיתי בכל הסיפור, אלא בורא העולם, והוא רק השליח. בזכותו, טעם הישראלי המגולח, טיפות קטנות של אמונה.  אמת מה נהדר.

הכל טוב יפה ונפלא, עד לרגע שבו נכנס נאומו לכתלי בית המדרש.

אברכים ובני ישיבות, ידעו לדקלם על פה, את משפטיו המרגשים של כוכב התקשורת, תוך שהם מביעים התפעלות מהטקסט המלוטש, ובעיקר ממצות ‘קידוש השם’ שנוצרה במעמד.

הגדיל לעשות אברך משי, פאותיו סדורות, שראיתיו מבהיר לכל דכפין, עד כמה גדולה מצוותו של משיא המשואה, וכדאי הוא שנקנא בזכויותיו. ממש כך.

להרצל ביטון זכויות רבות. זה ברור. אלמלא זכויותיו, לא היו כאן ניסים. אך בבית המדרש אנחנו מכירים את הקדוש ברוך הוא בצורה אחרת.

בבית המדרש אין ‘אבא גיבור’ יש ‘אתה גיבור לעולם השם’. בבית המדרש, שמו של הקב”ה אינו שכיר, ואין לכל דיכפין הרשות לאומרו ולהשתעשע בפרגונים. שמו של ה’ נישא בדחילו ורחימו, בקדושה ובטהרה, כשהראש אינו מגולה, וכשהמקום אינו מזוהם.

התרבות הקלוקלת החילונית, שבה הקב”ה מצטייר כדמותו של אב רחום, רחום מדי, היא השורש פורה ראש ולענה של הדור. החופשיות הגדולה הזאת, שבה יכול כל שחקן ספורט להלל את ה’ כשבא לו, ולצעוק בחדווה “יש אלוקים” כשהכדור הבקיע את השער הנכון, היא אסון טבע לאומי.

את הנס, יש וכדאי להלביש בדמותו של הקב”ה.

אך את הקב”ה, אסור להלביש כרצוננו, במדי הנס.

הדברים לא אמורים כלפי ביטון, איש יהודי עם כיפה לראשו. הדברים נאמרים כלפי אותם בני ישיבות ששכחו לרגע את קוד הכניסה לבית המדרש. מעשהו האציל של מדליק המשואה, הוא נפלא, אך מקומו בהר הנושא את שמו, ולא בבתי המדרשות.

אין מקום להתפעל מ”קידוש השם” הנאמר בשפת המון העם, במקום שבו שם השם נישא בחרדה, לפני ולפנים.

•  מנחם מן הוא סופר ופובליציסט חרדי: [email protected]

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הבעיה
    19/05/2016 20:30
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. הבעיה שבבתי המדרש שכחו שהוא קודם כל אבא ….
    (לא בכולם)
    יש סיפור/בדיחה על חסיד ומתנגד שנפגשו בימים הנוראים והמתנגד אמר לחסיד איך אתה שמח? בסוף החדש יש משפט. אמר לו החסיד, נכון אבל אבא שלי הוא השופט.

  2. מהתהרוצה?
    20/05/2016 10:11
    בלבלן
  3. הרסת

  4. כפויטובה
    20/05/2016 11:42
    דפוק
  5. עד שמשהו מודה ל ה ועושה קידוש ה ולא משחק בגינונים , אלא כמו דוד המלך לא דופק חשבון זה מוקטן בעינך ״שייך להר שבו נאמרו הדברים״… התכונת להר הרצל. אכן השם שלו הרצל…. שהיה צאצא של רבי וסף טאיטיצאק זיעא שהיה אחד מה 3 שיכתבו שוע עד שנבחר היוסף ה 3 רבנו יוסף קארו שהיה ענו טפי כך מקובל.
    אז באמת הרי אתה מר מן אם היית נולד מתבולל בסרעאבו היית חושה על העם היהודי ואלוקים היה משתמש בך… אתה בטוח? אולי היית כמו שאר המתבוללים ?! חו. חסר בנים של גדוליםנשהתבוללו ולא עשו מה שעשה הרצל שהתפחח אחרי פרשת דריפוס. ה השתמש בו להביא ישראל לכאן אחרי 2000 שנה של קבר לאומי אינקבציות ושואות. אז בא אחד עם אותו שם ומודה לקבה ואתה מיחס זאת להשאר על הר הרצל בהרגשת ניתוקו מהתודעה הפנימית. זה נקרא אמונה?! אמונה וקידוש ה והרמת הכבוד הלאומי בצורה הכי פשוטה ובטעית זה מה שעשה הספרדי הבריא הזה שקודם זכה להציל יהודים וזכה להחזיר מכה לפרא אדם הישמעלי שמאז יצחק אבינו שכח שהוא בן של האמה והסבון כלים … ואחרי זה זכה להודיה ולקדש שם שמיים . כן הודיה ובריאות. זה צריך להכנס עמוק לבית המידרש, בפרט לפוניבז במקום סטנדרים עפים עם ספסלים.
    מרוב טוב לא רואים כמה חסד אלוקי ובא סוף סוף יהודי לא בכוחי ועוצם ידי ואתה מוציא זאת מבית המידרש טפשון.

    • מדר   23/05/2016 17:37

      מן
      לא יודע מה ומי זה אבא הרחום והחנון
      וחושב הכל בצורה של מלך ועבד
      אבל אנחנו עם ישראל נקראים בנים של השם ולא עבדים כמו דעת רבי מאיר במסכת קידושין וכמו שקראנו במשנה בשבת במסכת אבות חבבין ישראל שנקראו בנים למקום וכו׳

  6. מנחם מן לך תעשה חמוצים
    21/05/2016 23:46
    הנביא בשער
  7. עוד ליטאי שהשתן עלה לו לראש מחפשים כל הזמן מה לא טוב בזולת במקום לחפש מה לא טוב בעצמם כמו שכתוב אין אדם רואה נגעי עצמו ממליץ לך אדון מן לכתוב מאמרים על העריק מאילת על הרב הליטאי שעצור על מעשים מגונים שמה יש הרבה קידוש ה פשוט אדם שפל וקטן דעה שמחפש רק את הרע בשני והכל בחסות ההשקפפפה הטהורה של אלו שחושבים שהם מעתיקי השמועה בוש והיכלם .

  8. במאמר הזה יש כל כך הרבה שגיאות מחשבתיות
    23/05/2016 12:32
    דוד
  9. שקשה לדעת מהיכן להתחיל.
    כמעט שום טענה כאן לא נכונה מבחינה היסטורית, תאולוגית, רעיונית ועובדתית.
    פשוט מוזר שפורסם כאן.

  10. חתיכת גאוותן
    23/05/2016 15:16
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  11. אין בדבריך שום מסר אמיתי לבני תורה אלא ה’ שטיק גאווה

  12. הרצל ביטון הוא ספר מוסר חי שראוי ללמוד אותו בבית המדרש!. אינך מגיע לקרסוליו
    26/05/2016 23:00
    יהודי ירא שמיים
  13. אתה סתם מחפש להיות הפוך על הפוך. או לחילופין כתיבתך נובעת מגאוה מסריחה.
    אינך מתקרב לקרסולי קרסוליו של איש האמונה הטהורה. ‘הרצל ביטון’
    לידיעתך, אצל הקב”ה ‘החולצה הלבנה’ היא חסרת משמעות!
    רחמנא ליבא בעי. ולית אתר פנוי מיניה ,
    גם בבית המדרש של ה ‘בני תורה’ צריך ללמוד אמונה