כהן אתגר דיינים עם מקורות הלכתיים וביקש: התירו לשאת גיורת בדיעבד • מה פסקו?

צעיר, בן למשפחת כוהנים שומרת מצוות, אתגר את דייני בית הדין הרבני בטבריה עם בקשה מנומקת ומבוססת על מקורות הלכתיים ופסקי דין - להתיר לו לשאת גיורת עמה הוא מתגורר בשנה האחרונה • מה פסקו הדיינים?
יוסף גרינבוים
ט' אייר התשע"ו / 17.05.2016 11:27

צעיר, בן למשפחת כוהנים שומרת מצוות, אתגר את דייני בית הדין הרבני בטבריה בבקשה מנומקת ומבוססת עם מקורות הלכתיים – להתיר לו לשאת גיורת.

המבקש הפנה את הבקשה להרכב דיינים האב”ד הרב חיים בזק, הרב יועזר אריאל והרב ינון בוארון.

 הבקשה התבססה על שורה ארוכה של טיעונים עובדתיים והלכתיים, המאפשרים לדעתו פתח להיתר. לדבריו, במהלך השנה האחרונה הוא מתגורר עם הגיורת, ולכן מצבו הוא “בדיעבד”. האיש הציג שורה של מאמרים ופסקי דין המאפשרים במקרים מסוימים לאשר נישואי כהן לגיורת בדיעבד.

 המבקש טען כי חברתו התגיירה בהיותה ילדה בת 12, יחד עם אימה, והאיסור לכהן לשאת גיורת שנתגיירה בילדותה הוא מדרבנן ולא מדאורייתא. הוא העיד על עצמו כי הוא הראשון שחי עם אותה בחורה, ועל פי דעת רש”י במסכת יבמות אישור גיורת לכהן הוא מכך שחזקה שחיה עם אחרים.

כמו כן הביא המבקש שורה של מאמרים הלכתיים שהכוהנים בזמן הזה הם כוהנים מסופקים בחזקה שהם כוהנים, ולא בוודאות.

לביסוס דבריו הניח המבקש על שולחן בית הדין אסופה עבת כרס של פסקי דין ומקורות מהתורה והתלמוד ועד פוסקי דורנו, כמו הרב עובדיה יוסף זצ”ל, שהתיר נישואי גיורת בדיעבד לכהן.

 חברי בית הדין הרבני בטבריה – הרבנים בזק, אריאל ובוארון – הרימו את הכפפה המאתגרת. הם זימנו את המבקש וחברתו, את שני הוריו ואת אם הגיורת לחקירה נוקבת של העובדות.

לאחר מכן הם ישבו על המדוכה ושקדו על הספרות התורנית. בסופו של ההליך פרסמו פסק דין ארוך ומנומק בו ניתחו את הסוגיה לעומק והתבססו על מאות מקורות – מהתלמוד ועד פוסקי דורנו כמו הגר”ע יוסף והגרי”ש אלישיב זצ”ל.

בפסק הדין נכתב:

“1. אסור לכהן לשאת גיורת מהתורה לכל הדעות. גם לדעת רש”י גיורת בת פחות מגיל שלוש אסורה רק מדרבנן, ובמקרה זה המבקשת התגיירה בגיל 12.

2. לפי כל הפוסקים אין להסתמך על הנימוק כי הכוהנים בזמן הזה אינם מיוחסים כעילה להתיר איסור כהונה מדאורייתא.

3. המתירים בדיעבד כיוונו להימנעות בית הדין בשב ואל תעשה על פי שיטת השבות יעקב, שאינו כופה אותם להתגרש. בית הדין אינו מתיר לכהן לשאת גיורת מלכתחילה גם אם הם חיים יחד”.

לאור כך  קבעו הדיינים: “בית הדין אינו מוצא עילה להתיר לכהן המבקש לשאת את הגיורת”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    http://hacohen.goop.co.il
    17/05/2016 11:53
    מיכאל הכהן אל חדד
  1. כהן מעל הרב

  2. אני מניח שהדיינים הנכבדים כבר ראו בעיני רוחם את הפאשקווילים ...
    17/05/2016 13:27
    זאב
  3. אני מניח שהדיינים הנכבדים כבר ראו בעיני רוחם את הפאשקווילים הרושפים אש גפרית חרמות חרפות וגידופים נגדם אם חס ושלום יפסקו לקולא… אבל מה שהם שכחו זה שבניגוד לאיסור הנדון כאן, הפסוק “לא תגורו מפני איש” הוא בוודאי מדאורייתא…