הסטטוס-קוו הופר • כץ לא התערב: המטרונית של חיפה חיללה את החג

עוד לפני הקמת המדינה לא פעלה בחיפה תחבורה ציבורית ביום הראשון מבין שני ימי שבתון רצופים • אבל בשביעי של פסח השנה איפשר משרד התחבורה תנועה של המטרונית - בניגוד לסטטוס-קוו
שייע קליין
ח' אייר התשע"ו / 16.05.2016 14:52

הסטטוס קוו מופר: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה מאפשרת מדינת ישראל להפעיל תחבורה ציבורית לכל אורך החג.

לפי דיווח של עידן יוסף באתר News1, במהלך חג שביעי של פסח האחרון, אישר משרד התחבורה להפעיל את המטרונית (אוטובוס רב-קיבולת בחיפה בהפעלת חברת דן בצפון) לכל אורך החג.

מזה כמעט מאה שנים הנוהל בארץ-ישראל הוא, שכאשר חלים שני ימי שבתון רצופים (כגון: שבת וחג, או ראש-השנה הנחוג יומיים) – מושבתת לחלוטין פעילות התחבורה הציבורית ביום השבתון הראשון בכניסתו, גם זו המורשה לפעול בשבת רגילה, ומתחדשת למחרת – ביום השבתון השני אחר-הצהריים או בערב.

כך למשל, בשביעי של פסח שחל השנה ביום שישי הפסיקו אגד ונתיב אקספרס את הקווים הסדירים כבר בערב החג לפני כניסתו. קווי הבוקר והצהריים לחופי-הים ביום שישי בוטלו, ופעילות רוב הקווים המורשים בחיפה חודשה רק ביום שבת, החל מן השעה 16:00 והלאה.

פעילות התחבורה הציבורית בחיפה מתחלקת לשניים – קווים שהחוק שנחקק בתחילת שנות התשעים מתיר או אוסר, וקווים שעליהם לא חל החוק אך נוהג סטטוס-קוו היסטורי.

יוצא אפוא שאי-פעילות תחבורה ציבורית ביום השבתון הראשון אינה מהווה עבירה על החוק אלא הפרה של הסטטוס-קוו.

פעמים רבות בעבר הכריז שר התחבורה ישראל כ”ץ על כך שמשרדו מקפיד על שמירת הסטטוס-קוו, אולם בפועל התברר שמדובר במס שפתיים: כאשר החלה המטרונית בחיפה לפעול, אישר משרד התחבורה את הפעלתה ביום החג הראשון של ראש-השנה תשע”ד, אולם כאשר נודע על כך לשר כ”ץ הוא הורה מיד שלא להפעילה בניגוד לסטטוס-קוו.

אלא שפקיד במשרד התחבורה התחכם ומילא את ההוראה חלקית ואישר הפעלה שלה כבר בשעה 12:00, ארבע שעות לפני השעה בה התחיל אגד את פעילותו. לאחר שהתברר כי הביקוש לשירותי המטרונית דליל ביותר, הורה משרד התחבורה שלא להפעילה כלל בראש-השנה האחרון.

אולם כעת חושף עידן יוסף, כי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הורתה באופן חסר תקדים להפעיל את קו 1 של המטרונית לכל אורך חג שביעי של פסח, לרבות בשעות הקטנות של הלילה, ואיפשרה שירות רציף תוך הפרה של הסטטוס-קוו.

ממשרד התחבורה נמסרה תשובה לקונית שאינה מכחישה את ממצאי התחקיר: “קווי השרות של האוטובוסים והמטרונית פועלים בהתאם לרישיונות, כפי שאושרו על-ידי משרד התחבורה בהתאם לתקנות התעבורה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות