קרע בצמרת? מתקפה בליכוד נגד בוגי יעלון: “שר הביטחון התבלבל”

הבוקר ערך נתניהו שיחת בירור לשר הביטחון שקרא לקצינים: "המשיכו לומר את אשר על ליבכם, גם אם הדברים חולקים על עמדות של הדרג המדיני" • שטייניץ: "זאת טעות אומללה" • אלקין: "צריך לחדד עם שר הביטחון מה הגבול בין פוליטיקה לצה"ל"
חיים טוויל
ח' אייר התשע"ו / 16.05.2016 11:53

קרע בצמרת הליכוד? ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר (שני) עם שר הביטחון לשיחת בירור, על רקע קריאתו של יעלון לקצינים בכירים להמשיך “לומר את אשר על ליבכם” – גם אם הדברים מנוגדים לעמדת הדרג המדיני.

בכירים בליכוד תקפו את יעלון בחריפות על דבריו.

השר יובל שטייניץ התראיין הבוקר בגלי צה”ל, ותקף את שר הביטחון: “הדברים הללו הם טעות אומללה – קצינים לא יכולים לדבר ולהגיד כל דבר אשר על ליבם. הם כפופים לדרג המדיני. אצל בן גוריון זה לא היה קורה. אני לא מבין מה המניעים של שר הביטחון. אני חושב שתפקיד קלאסי של שר הביטחון זה להחדיר משמעת לצבא ולדאוג שמה שקורה עכשיו, שהוא לא טוב לצה”ל, ייפסק”.

שטייניץ הוסיף: “אני בטוח שהרמטכ”ל והאלופים מאוד מצטערים על זה ששוב אחרי השיחה אתמול – צה”ל נגרר ללב הוויכוח הפוליטי”.

מוקדם יותר התראיין השר זאב אלקין בגלי צה”ל, ואמר: “אני חושב שמצופה משר הביטחון לא לתת גיבוי אוטומטי כמו יו-יו לכל התבטאות כזו גם אם היא כושלת, אלא להעיר לסגן הרמטכ”ל בכך שיש כאן טעות ואסור שדברים כאלה יקרו עוד פעם.

“קציני צה”ל הם לא המחנכים הלאומיים והם לא הוגי דעות, לכן כאשר הם מתבטאים באופן שונה זה תהליך מסוכן. כל עוד שאתם לובשי מדים אתם צריכים להיאבק על עמדותיכם בנושאים ביטחוניים”, טען השר, “יש בלבול אצל שר הביטחון לגבי חובתם של קצינים להגיד את דעתם. זה קורה באופן קבוע, גם כשהיא לא תואמת את דעת הדרג המדיני. ראש הממשלה צריך לחדד עם שר הביטחון מה הגבול בין פוליטיקה לצה”ל”.

שרת התרבות והספורט מירי רגב תקפה גם היא את יעלון ואמרה: “שר הביטחון התבלבל. מפקדי הצבא צריכים ‘לומר את שעל ליבם’ בפורומים המתאימים ובנושאים עליהם הם אמונים. לא יתכן שקצין בתפקיד ייקח את המושכות מהדרג המדיני ויתנהל כאילו זה צבא שיש לו מדינה”. 

העימות בין  נתניהו ויעלון החל בעקבות נאום שנשא אמש (ראשון) יעלון באירוע הרמת כוסית לרגל יום העצמאות בבסיס הקריה בתל אביב לקצינים הבכירים – מדרגת תת־אלוף ומעלה: “אני שב ודורש מכם ומפקודיכם: המשיכו לומר את אשר על ליבכם. עשו זאת גם אם הדברים אינם חלק מהזרם המרכזי, ואף אם הם חולקים על רעיונות ועמדות שהפיקוד הבכיר או הדרג המדיני אימצו”.

יעלון הוסיף: “אל תחששו, אל תהססו, אל תירתעו. הוסיפו להיות אמיצים לא רק בשדה הקרב, אלא גם סביב שולחן הדיונים. צבא טוב הוא צבא שמפקדיו, זוטרים כבכירים, חשים בטוחים ביכולתם לומר את דעתם בכל עת, בידיעה שלא ייפגעו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מר יעלון הפסיק ליטול תרופות
    16/05/2016 14:12
    שי
  1. מיסטר יעלון לא לקח תרופות בחצי שנה האחרונה וזה מידרדר מיום ליום.
    זה שקצינים יכולים לומר את אשר על ליבם, זה טוב אבל רק בתוך מסגרת הצבא!!
    האמירות הפומביות לציבור, הינם פוליטיקה נטו, בעידודו של יעלון.
    האמירות הללו שנאמרות בחוסר אחריות מוחלט, מסייעות לקצינים לפזול לפוליטיקה ומזיקות מאוד לעם ישראל בארץ ובעיקר בעולם אל מול שונאינו.
    הרי זו בדיוק הייתה הטענה מול שוברים שתיקה שהציגו כביכול ביקורת עניינית כלפי הצבא.