יאיר גולן שמאלני? “עדיף שחיילים יסתכנו מאשר שפלסטינים ייפגעו”

אחרי הסערה שחולל כשהשווה תהליכים בחברה הישראלית לאלו בתקופת הנאציזם - נחשפה היום הקלטה בה נשמע סגן הרמטכ"ל אומר לפני כ-10 שנים, כי מוסרית הוא מעדיף שחיילים ישראלים יפגעו ולא אזרחים ערביים • "לא מסתתר מחבל מאחורי כל ערבייה"
דוד ליבוביץ
ז' אייר התשע"ו / 15.05.2016 18:46

טפח נוסף מעמדותיו של סגן הרמטכ”ל, אלוף  יאיר גולן, נחשפות בהקלטה מנאום שנשא לפני עשר שנים, שתוכנו נחשף על ידי אלקנה שור באתר nrg, ובחדשות 2 על ידי ירון אברהם.

“מי שלובש מדים תפקידו לסכן את חייו למען שאלו שאינם לובשים מדים – יחיו בשלווה. אין לי שום בעיה עם זה”, אמר אז גולן בנאום בפני תלמידי מכינה צבאית ביישוב נוקדים, והוסיף דברים על הצורך בהימנעות מהרג מיותר: “נוכח אוכלוסייה אזרחית אנחנו לוקחים על עצמינו סיכונים בצדק. בלתי מתקבל על הדעת שאנחנו בשם ההימנעות מסכנה נחליט עכשיו שאנחנו מכסחים בית דירות.

“הורגים שם נשים, ילדים, לא מעורבים. בלתי נסבל. שימוש בכוח שנעשה בתווך אזרחי – לעולם חייב להיות מרוסן, מוגבל ובמינימום ההכרחי. בלתי נסבל שניקח חיי אנוש שלא בצדק. ולכן אם יחידה צבאית צריכה ליטול סיכונים על מנת לא לפגוע בבלתי מעורבים, כן היא תיקח סיכונים על מנת לא לפגוע בבלתי מעורבים. אבל, אם היא צריכה לפגוע רק במחבלים לעשות את זה בצורה הכי בטוחה שיש”.

גולן נשאל” “אם זה יהיה אזרחים או חיילים שלך – מה תעדיף?”, והשיב לפני עשור: “אזרחים. מוסרית, אתה עומד עכשיו מול בית. אתה לא תהרוג אישה בת 60 גם אם היא ערבייה”.

אחד התלמידים הקשה: “ומה אם מתחבא מאחוריה מחבל שיירה בחייל שלך? אסור לך לקחת את הסיכון הזה”?

גולן השיב: “ואם לא? ואם לא? ואם הסיכון הוא לא כל כך גבוה?”

בתגובה לרחש שנוצר באולם בעקבות דבריו אמר גולן: “חברים, צר לי לומר לכם, ההבדל הקל בינינו, אתם יודעים מהו? ההבדל הקל בינינו, ואני לא אומר את זה בשביל ככה לתפוס עליכם איזשהו יתרון, אני לא אומר את זה מעמדה של שחצנות, באמת שלא. אני אומר לכם את זה בשיא הענווה. אבל ההבדל בינינו הוא ניסיון חיים. ההבדל בינינו הוא שאני עברתי עשרות פעולות מבצעיות והייתי תחת אש באמת אינספור פעמים ואתם לא. אתם תהיו שם, אוטוטו, אבל אתם עוד לא עברתם את זה”.

מחבל מסתתר

כשאחד התלמידים אמר לגולן: “אבל לא היית צריך לעבור כל כך הרבה תקריות אש” – ענה האחרון בכעס: “אל תגיד לי מה הייתי צריך ומה לא הייתי צריך, אתה לא ממונה על מה הייתי צריך או לא הייתי צריך…

“אני אומר לכם שלא בכל סיטואציה קרבית מיד כולם מאוימים, כולם עומדים בפני השמדה ולא כל אישה ערבייה מסתתר מאחוריה מחבל. אני מצפה ממפקדים להבין את הסיטואציה, ולנקוט בצעדים שהם סבירים”.

עוד אמר גולן: “אני תחקרתי את האירוע – אני יודע על מה אני מדבר. אתם באים לסנגר? אנשינו לא עושים טעויות? בחיים לא עשיתם טעות? אתם משוחררים מטעויות? אם כן זאת קהילת קדושים. אתם לא קדושים ולא כל אנשינו קדושים.

“היה שם מ”מ כושל שנהג ברשלנות ונטל חיים של פלסטיני סתם. למה? מה אתם רוצים, שאת זה נצדיק? זאת האומה שבה אתם רוצים לחיות? שהורגת סתם? אם אנחנו רוצים לבוא באיזושהי טענה מוסרית לכל אומות עולם לפלסטינים כדאי מאוד שנקפיד קלה כחמורה עם המוסר שלנו, קודם כל”.

כזכור, סגן הרמטכ”ל עורר סערה כאשר נשא נאום בערב יום הזיכרון בו אמר: “אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז – לפני 70, 80 ו-90 שנה – ומציאת עדות להם כאן בקרבנו, היום, ב-2016”.

עוד אמר גולן: “השואה צריכה להביא אותנו להרהורים מעמיקים בדבר אחריותה של מנהיגות ובדבר איכותה של חברה והיא חייבת להוביל אותנו לחשיבה יסודית על איך אנו, כאן ועכשיו, נוהגים בגר, ביתום ובאלמנה, ובאלו שדומים להם, הרי אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר, אין יותר קל ופשוט מלעורר חרדות ומלהלך אימים”, ציין סגן הרמטכ”ל. “אין יותר קל ופשוט מהתבהמות, התקרנפות והתחסדות”.

 שר החינוך נפתלי בנט, ומאוחר יותר ראש הממשלה נתניהו גינו את דבריו של גולן ונתניהו הגדירם ‘כמקוממים וגורמים לזילות השואה’.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גולן תתפטר
    15/05/2016 20:54
    יאיר
  1. לא ברור איך הגעת עד לתפקידך

  2. זה קצין?
    15/05/2016 23:33
    ישמעאל
  3. עם קצין כזה לא צריך רויבים וbds
    המלהג הגיגי טפשות הזה הוא עוד סגן הרמטכל