ה-FBI בקריית יואל: “הם מחפשים את מנהל הת”ת שהתעלל בילד”

חוקרים של רשויות חוק שונות פשטו על בניין התלמוד תורה ומשרדי המשטרה בקריית יואל • האם היעד הוא מנהל שתועד בסרטון מתעלל בילד? גורם בעיר: "הם לא אומרים על מה החקירה, אבל הם עמדו ליד משרדו של המנהל" • רק שלשום פרסמו מוסדות סאטמר הודעה כי הפרשה 'סגורה'
נתן פרל
ד' אייר התשע"ו / 12.05.2016 17:37

הבוקר (חמישי, שעון ניו יורק) פשטו עשרות סוכנים מ-FBI, שוטרים ממשרד השריף של מחוז אורנג’, ממשרד התובע של מחוז סאליבן, ורשויות אכיפת חוק אחרות על העיירה החסידית קריית יואל.

הם הציגו צווי חיפוש וערכו חיפושים בבנייני התלמוד תורה המקומי של חסידות סאטמר, ובמשרדי המשטרה של העיירה. אחר כך פשטו בחיפושים בבניינים נוספים השייכים לתלמוד תורה.

על פי גורמים בעיר החסידית, בה מתגוררים כ-30 אלף נפש, לפי שעה הבולשת לא הכריזה רשמית מדוע בוצעה הפשיטה ועל מה החקירה.

דוברת ה-FBI במשרד בניו יורק סירבה להגיב לאתר ‘וואס איז נייעס’ על מטרת הפשיטה, אולם אישרה כי מתנהל מבצע מתמשך בקריית יואל.

החוקרים תועדו יוצאים עם שני מחשבים מאחד מבנייני התלמוד תורה.

אחד מהעובדים בתלמוד תורה אמר לחרדים 10, כי “החוקרים מחפשים אחר המנהל שתועד בסרטון וידאו במה שנראה כמו התעללות בילד – לצורך חקירה”.

“הם ביקשו ממנו שיגיע לחקירה והוא לא הגיע. ברח או שמסתתר בעיר”, אמר העובד.

חוקרים, קרית יואלבאדיבות המצלם

גורם בעיר אומר: “הם לא אומרים על מה הפשיטה, אבל הם עומדים ליד משרדו של המנהל ולכן זה נראה רק לצורך זה. גם העובדה שהגיעו גורמי אכיפה המטפלים בהתעללות בילדים, מרמזת שהמנהל הוא היעד של הפשיטה.

“יתכן”, הוא מוסיף, “שהחקירה מתמקדת כעת באי סדרים של משרד התובע שחקר את הסרטון, ולכן גם ה-FBI מעורב כעת בפרשה”.

התיעוד של המנהל הופץ בשבועות האחרונים ברשתות החברתיות, כמו גם בכלי תקשורת בארה”ב – ועורר סערה גדולה.

התעללות בילדצילום מסך מתוך התיעוד: המנהל והילד

הפשיטה מתבצעת למרות שלטענת חסידות סאטמר, התובע המחוזי חקר את הפרשה, בדק את סרטון הווידאו, ולא מצא פסול במעשיו של המנהל הוותיק, המכהן כבר כמחנך שנים רבות.

מוסדות הקהילה ‘ישיבה תורה ויראה ובית רחל דרבינו יואל מסאטמר’ אף פרסמו רק שלשום מכתב הבהרה על פרשה והגדירו אותה כ”סגורה”.

בהודעה נאמר כי ההתנהגות שתועדה סרטון אינה מהווה “תקיפה פלילית”.

“מנהל בית הספר נתפס מחבק תלמיד שנשלח למשרדו בשל בעיות התנהגותיות..  זה בשום פנים ואופן לא עולה לרמה של תקיפה פלילית”, נאמר בהצהרה.

ההודעה מציינת גם כי המנהל עובד במשך יותר מ-30 שנים, עם “רקורד מקצועי ללא רבב כמחנך”.

 

סאטמר, התעללות בילד

עם זאת, גורמים אחרים טוענים כי יתכן שהחקירה מתבצעת במסגרת הפרשה שנחשפה לפני כחודשיים – אז פשטו עשרות סוכני הבולשת על מוסדות חרדיים בשכונת ויליאמסבורג שבברוקלין ובעיר מונסי שבמדינת ניו יורק.

זאת, בחשד להונאה של השלטונות וקבלת תקציבים במרמה.

על פי החשד, עשרות מנהלי מוסדות יהודיים, כמו גם נציגים בכירים בעיריות וברשויות, הסיטו תקציבים מתכניות חינוך ממשלתיות שהועברו לישיבות ומוסדות ציבור.

גורמים חרדים מסבירים, כי החשד מבוסס על אי עמידה בתכנית ממשלתית שהתחילה בשנת 1998.

על פי התכנית, המכונה אי-רייט, סופקו לספריות ובתי ספר, מחשבים חדשים, אינטרנט, טלפונים, מכשירי תקשורת וכדומה. מחזור הכספים של התכנית עומד על 4 מיליארד דולר לשנה.

“במשך שנים קיבלו מוסדות רבים תקציבים, בסך מיליוני דולרים, עבור אינטרנט ומחשבים”, אומר גורם חרדי בניו יורק. “עד שלפני מספר שנים החלו מספר עיתונים יהודים להעלות שאלות: מדוע לא מתורגמים הכספים הרבים שזורמים – למחשבים ואינטרנט במוסדות מסוימים. בקיצור, לאן הולך הכסף?”

הכסף הועבר לצורך ציוד טכנולוגי מתקדם, כפי שסיפר פרץ קליין, בעלים של חברת טכנולוגיה: “התקנו מערכות חיווט, מיחשוב ושירותי טכנולוגיה בבתי ספר יהודים, כאשר אנו מקבלים מימון של 90 אחוז מן הממשלה”.

אלא שלצד בתי הספר והמוסדות שצוידו בסיוע המימון הנדיב, מוסדות אחרים קלטו את התקציב, אך לא הפנו אותו לצרכיו הייעודיים.

העיתון הראשון שהעלה את השאלות היה עיתון יהודי במנהטן, שציין כי חלק מן המוסדות אליהם הופנו תקציבי עתק למיכשור מודרני, אוסרים כלל על תלמידיהם להשתמש ברשת האינטרנט.

אפ בי.אי

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בהחלט לא נכון!
    12/05/2016 20:31
    אברהם וויעדער
  1. גם אם הרשויות אכן מחפשות את המנהל, זה לא יכול להיות בתחומו של הממשל הפדרלי, שזרועות שונות ממנו הם אלו שהתפזרו על כל מוסדות החינוך בקרית יואל ומשרדים קהלתיים אחרים. ענין המנהל הוא אך ורק בתחומי השלטון המקומי, כלומר מדינת ניו יורק. הפשיטה הנוכחית קשורה לחקירה פדרלית על מעילה אפשרית בכספי ממשלה ובזיופים שנעשו — על פי החשד — כדי לקבל ולהגדיל את המענקים המשמעותיים שמשרדי הממשלה הפדרלית השונים נותנים למוסדות חינוך.