כלת פרס ישראל נורית הירש: ‘כשראיתי שהרבי מליובאוויטש מעודד לחן שלי – התרגשתי’

נורית הירש, היוצרת הישראלית, זוכת 'פרס ישראל' לזמר עברי תשע"ו, קיבלה בשבוע שעבר סרטון בו מתועד הרבי מליובאוויטש זצ"ל מעודד את החסידים בשירתם 'הרבי שליט"א' - בלחן שיר של הירש • בשיחה מיוחדת עם חרדים 10 מספרת המלחינה על תחושותיה והתרגשותה • "יש לי רקע חזני וחסידי מהסבא והסבתא, הם הגיעו מחצרו של הרבי מלעלוב"
אליעזר היון
ד' אייר התשע"ו / 12.05.2016 09:30

“כשראיתי את הרבי מליובאוויטש מוחא כפיים ללחן של השיר שלי, מאוד התרגשתי, זה פגע במיתר בליבי”.

את הדברים הללו אומרת לחרדים 10 היוצרת הישראלית, נורית הירש, כשראתה את הרבי שבע-רצון משירת החסידים לשיר ‘הרבי שליט”א אין כמוך בעולם’ – בלחנה של הירש.

השיחה עם הירש, אולי המלחינה הישראלית הגדולה והמוכרת ביותר, ריגשה אותי. שירי יסוד כמו מנגינת ‘עושה שלום במרומיו’, ‘ומרדכי יצא’ (עליו חשבתי שהוא שיר-עם, עד שסיפרה לי שהיא הלחינה אותו), ‘תן ברכה’, ‘חסד ואמת נפגשו’, ולהבדיל ‘אח יא-רב יא-רב’, ‘בלדה לשוטר’, ‘ואתה לי ארץ’ – היו פס הקול של ילדותי, של ילדותינו כולנו למעשה, והנכונות שלה לשוחח ברצון עם כתב של אתר חרדי שימחה אותי.

היום, יום העצמאות ה-68 של מדינת ישראל, תזכה נורית הירש להכרה בפועלה, כאשר יוענק לה ‘פרס ישראל’ לזמר עברי ואמנות עממית לשנת תשע”ו, בגין 1600 השירים שהלחינה.

בנימוקי השופטים לפרס נכתב, בין היתר: “בהיסטוריה של הזמר העברי שמור מקום ייחודי למלחינה נורית הירש, ששיריה מלווים אותנו זה למעלה מחמישים שנה… נורית הירש משתפת פעולה עם טובי היוצרים…

“כמו כן הלחינה הירש פסוקים מהמקורות היהודיים ובהם התנ”ך וסידור התפילה… שיריה של נורית הירש נכללים באלפי שירונים, תקליטים, תקליטורים ועוד, מה שממחיש באופן הטוב ביותר את תרומתה העצומה לזמר העברי…”

הטריגר לשיחה היה סרטון בו נראה הרבי מליובאוויטש זצ”ל מחלק יין לקהל שעובר לפניו – מעמד ‘כוס של ברכה ‘ שהתקיים במוצאי פסח, שבועות, ראש השנה ושמחת תורה – כאשר ברקע נשמעת שירה אדירה של החסידים: “הרבי שליט”א, הרבי שליט”א אין כמוך בעולם, הרבי שליט”א אוהבים אותך כולם”.

השיר אותו זימרו החסידים חובר במסגרת קייטנה לילדים, ואחד החסידים הביאו אל החצר החסידית בברוקלין.

הרבי זצ”ל נראה במהלך החלוקה כשהוא מעודד בידו את החסידים.

הלחן של השיר אותו זימרו החסידים לקוח מהלחן לשיר הילדים ‘ברבאבא’ – שהפך ללהיט של שירי הילדים בישראל.

בשבוע שעבר הופץ הסרטון במסגרת ‘וידיאו יומי’ המופץ ברשתות החברתיות של חסידי חב”ד, ואחד מהם הנמצא בקשר טוב עם המלחינה, סיפר לה על כך. הירש מאוד התרגשה לשמוע על כך, וביקשה לראות את הסרטון, בו צפתה בהתרגשות.

“זה פשוט ריגש אותי”, היא אומר. “שמעתי רבות על הרבי מליובאוויטש, אני יודעת שהוא היה אישיות מאד מיוחדת, כריזמטית, אין לי מושג איך הגיע הלחן לחצרו של הרבי, וכששמעתי על כך הופתעתי והתרגשתי”.

נורית הירש

• הכרת את הרבי זצ”ל?

“לצערי הרב לא הכרתי אותו, אבל אספר לך: כששהיתי בניו-יורק עם חברתי הטובה הזמרת רותי נבון, שהייתה קשורה מאוד לרבי ונועצה עמו בנושאים רבים, היא פנתה אלי ואמרה לי: ‘נורית, הרבי נוהג לסיים את הרצאותיו עם המילים ‘חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו, אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף” – מתוך התהילים. אני רוצה שתלחיני את זה’.

“ואני הלחנתי את זה. כך שבעקיפין היתה לו השפעה עלי, פשוט חבל שלא הכרתי אותו”.

• הלחנת לא מעט שירים חסידיים.

“נכון, יש לי רקע חזני וחסידי מהסבא והסבתא שלי, הם הגיעו מחצרו של הרבי מלעלוב, אני קרובה למסורת משחר ילדותי. זו הסיבה שלסרטון של הרבי יש משמעות מאוד חזקה בשבילי”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין אין על חב״ד בעולם
    12/05/2016 17:18
    תמר
  1. אין אין על חב״ד בעולם

  2. כתבה מחממת את הלב - תודה רבה אליעזר!
    12/05/2016 19:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
    • ד   13/05/2016 11:26

      ימות המשיח שאליעזר היום מביא כזה חומר על פי המסורת את ההיגיון הביא החסיד הבלתי נשכח ר’ רמי אנטיאן שליט”א