היכונו לביאת ההפגנה: ‘הפלג הירושלמי’ יפגין למען בן ישיבה מחב”ד?

תלמיד ישיבת 'אור שמחה' בכפר חב"ד שיצא ללימודים ב'קבוצה' במרכז חב"ד העולמי-770, גילה להפתעתו, כי כאשר יגיע להתייצבות בבקו"ם כדי להגיש דחיית שירות - הוא יגויס לצה"ל • בצר לו פנה לאחד ממכריו, עסקן חרדי הקשור ל'פלג הירושלמי', כדי שזה יסייע לו להסדיר מעמדו מול צה"ל • האם המאבק למענו יוביל את היעד הבא של הפגנות 'הפלג'?
ז' אייר התשע"ו / 15.05.2016 11:38

עוד לא תמו הדי ההפגנות ל פעילי ‘הפלג הירושלמי’ נגד מעצרו של תלמיד ישיבת ‘שערי תבונה’ שנעצר באילת, ונראה כי נמצא היעד הבא: הפעם מדובר בתלמיד ישיבת ‘אור שמחה’ בכפר חב”ד.

תלמיד הישיבה (הפרטים המלאים שמורים במערכת חרדים 10) הוא אחד מכ-300 תלמידי ישיבות חב”ד שמצאו עצמם ללא מעמד בן ישיבה, כשבאופק לא נראה כל פתרון.

“אחרי שלוש שנים בישיבה גדולה, יצאתי מהארץ ללימודי ‘קבוצה’ במרכז חב”ד העולמי – 770”, מספר תלמיד הישיבה. “לפני שנסעתי – התייצבתי בבקו”ם ודחיתי את השירות לשנה, מהטעם של ‘תורתו אומנותו’. יצאתי מהארץ רק לשנה, והייתי בטוח שמיד כשאחזור אתייצב שוב ואדחה שוב את השירות, כשאני ממשיך את לימודיי באותה ישיבה, בה למדתי קודם יציאתי את הארץ”.

אלא שלקראת סיומה של שנת ‘הקבוצה’ התברר לו כי כאשר יגיע להתייצבות במועד – נקבע לו כבר מועד התייצבות – הוא יגויס. “כי ככה זה עובד עם בחורים חב”דיים. ככה הסבירו לי, למרות שלא חתמתי על שום מסמך”.

מאחר ולא ידע אל מי לפנות בעת צרה, מצא עצמו תלמיד הישיבה החב”די פונה לאחד ממכריו – עסקן חרדי הקשור ל’פלג הירושלמי’, כדי שזה יסייע לו מול שלטונות צה”ל.

האם המאבק הזה יוביל את היעד הבא של ההפגנות? ב’פלג הירושלמי’ שוקלים האם לקיים הפגנות, במידה והבחור יוכנס לכלא, אולם טרם נפלה החלטה.

הבעיה מוכרת

הסכנה המרחפת מעל תלמידי ישיבות חב”ד ידועה ומוכרת: התלמידים יוצאים, מזה עשרות שנים, בסוף שיעור ג’ לשנת ‘קבוצה’ – שנה במסגרתה הם לומדים בבית המדרש במרכז חב”ד העולמי-770 שבברוקלין. בעבר נסעו לאחר שלוש שנות לימודים בישיבה הגדולה. כיום יש ישיבות מהן יוצאים רק לאחר ארבע שנות לימודים.

עוד בנושא: מאות תלמידים מישיבות חב”ד בסכנת גיוס: מי אשם במחדל?

אלא שבעוד שבעבר, במשך עשרות שנים, הייתה היציאה מתואמת עם שלטונות הצבא ובחורי הישיבות קיבלו ‘היתרי יציאה’ מיוחדים לצורך הלימודים, בשנים האחרונות בוטלו ההסכמים ותלמידי הישיבות יצאו בצורה פיראטית, ללא הסדר ברור.

לפני מספר שנים נכנסו לעובי הקורה מספר עסקנים מחב”ד, שהחליטו כי בלתי אפשרי להמשיך יותר את המסלול הפיראטי, וכי יש להגיע לסיכום מוסדר מול שלטונות הצבא.

הפעילות מול אכ”א (אגף כח אדם בצה”ל) הביאה ליצירת הסכם, אותו הוביל בנימין ליפשיץ, אז יו”ר ועד כפר חב”ד וכיום סגן ראש המועצה האזורית עמק לוד, בגיבוי של כמה מרבני חב”ד ובראשם הגאון רבי מרדכי אשכנזי זצ”ל, רב הכפר וראשי ישיבות חב”ד.

מה בדיוק קבע ההסכם? תלוי את מי שואלים.

לדעת מנסחיו הוא כלל הסדר לפיו התלמידים שיצאו ל’קבוצה’ ישובו ללימודים בישראל, ורק לאחר החתונה של כל תלמיד, במידה ולא ימשיך ללימודים בכולל – יתגייס לשירות בצה”ל.

מיעוט מתלמידי ישיבות חב”ד ממשיך ללמוד אחרי החתונה, וגם אז, מדובר בשנה אחת בלבד. וכך, מי שלא ימשיך את לימודיו בכולל – יתגייס למסלול המתאים לחרדים.

“אנו פועלים לפי הגישה שהנחיל לנו הרבי”, צוטט אז הרב משה הבלין, רבה של קרית גת וראש ישיבת חב”ד בעיר. “מעטים אכן שייכים לאלה שמקדישים את כל חייהם ללימוד תורה. הרוב לומדים שנה עד שנתיים אחרי החתונה, ולאחר מכן יוצאים לשמש שליחי חב”ד או משתלבים בשוק העבודה. כשמישהו עוזב את הכולל – אין סיבה שלא יתגייס”.

אלא שההסכם לא יצא לפועל.

מי חיבל בהסכם

מכאן והלאה, חלוקות הדעות בשאלה: מדוע, בעצם, התנפץ ההסכם ובוטל על ידי הצבא?

הנה כמה גרסאות:

האחת – הצבא מעולם לא הסכים לנוסח הזה. הסיכום היה כי מיד לאחר שתלמידי הישיבה יחזרו משנת ‘הקבוצה’ בחו”ל – הם יגויסו לאלתר.

השנייה – לא כל רבני חב”ד נתנו יד להסכם. עובדה שזמן קצר לאחר שהופצה השמועה על הסכם, התפרסמה בתקשורת החרדית הכחשה של רבני חב”ד.

בפרסום ב’המודיע’ הופיעה מודעה מטעם ‘ישיבות תומכי תמימים חב”ד ליובאוויטש, בה נכתב: “בתגובה לפרסום בעיתונות הכללית, שיש בו משום חילול שם חסידות חב”ד, הננו להודיע כי מעולם לא ניהלנו משא ומתן, ולא הבענו כל הסכמה חלילה וחס, לגיוסם של בני ישיבה…כחלק מעולם התורה, דעתנו ברורה וגלויה, אין לבחור יר”ש אלא ד’ אמות של הלכה בין כתלי הישיבות הקדושות בלבד”.

השלישית – גורמים מתוך חב”ד דאגו לטרפד את ההסכם. “היה הסדר מצוין בין צה״ל וחב״ד, הסדר שנתן פתרון מצוין לבחורים לנסוע ל’קבוצה’. מאוד חבל שקלקלו את זה”, אומר גורם מרכזי בגיבוש ההסכם.

כאשר החלה הכנסת לדון בחוק הגיוס של ח”כ יאיר לפיד, עלה ההסדר של ישיבות חב”ד, תוך ניסיון לאשרו כחוק, אולם ללא הצלחה. בין השאר עלתה הצעה לפיה יגויסו תלמידי ישיבות חב”ד למסלול דמוי ‘הסדר’ – שישלב לימוד תורה בחו”ל עם שירות צבאי בהמשך.

שיחת הקנטוניסטים

לפני מספר חודשים הופץ במפתיע עלון, במתכונת זז ל’שיחת השבוע’ המופץ על ידי צעירי חב”ד, תחת השם ‘שיחת הקנטוניסטים’.

העלון היה קמפיין נגד הגיוס. ימים אחדים לאחר הפצת העלון יצאו בכירים בחב”ד בהכחשה גורפת על הקשר של חב”ד לעלון ולתכניו. יש שהאשימו את ‘הפלג הירושלמי’ בהפצת העלון, אך הדבר לא הוכח.

בחודשים האחרונים הוצפה הבעיה, כאשר מאות בחורי ישיבות חב”ד המגיעים ארצה מוצאים את עצמם בדילמה קשה. חלקם מתגייס, חלק נכלא בכלא 4. רבני בית דין רבני חב”ד, ראשי הישיבות ועסקנים בכירים בחב”ד, מנסים למצוא מוצא לפלונטר שנוצר.

לפני חודשיים הציע הגאון רבי גדליהו אקסלורד, רב מחסידי חב”ד המתגורר בחיפה, כי “אם יהיה צורך בהפגנות, יצאו חסידי חב”ד באלפיהם להדוף את הגזרה”.

האם המקרה של תלמיד ישיבת ‘אור שמחה’, במידה ויגויס בעל כורחו, יהיה המקרה שיהפוך ליעד של ההפגנות הבא של ‘הפלג הירושלמי’ – ליטאים העוינים את חסידות חב”ד – כאשר לצידם יפגינו גם תלמידי ישיבות חב”ד? ימים יגידו.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הפגנות
    16/05/2016 06:28
    משהל
  1. הפלג הירושלמי יוצא להפגנות רק עבור בחורים שלא מתייצבים בלשכה בגלל שנשמעים להרב אוירבך,
    הוועדה להגנת עולם התורה עוזרת לכל בחור חרדי להצילו מהצבא אבל לא על ידי הפגנה.
    לצערי הצבא זיהה חולשה אצל חב”ד והוא פועל למלאות את המכסות על ידי חבדניקים.
    הפיתרון המיידי הוא לא לשתף פעולה עם הצבא, ואם נעצר בחור, לפעול לשחרורו.
    כלא צבאי זה לא דבר נורא, רק צריך מסירות נפש בשביל התורה, וכשמשתחררים מהכלא חוזרים מיד לישיבה, והעיקר לא ליפול לשמד רוחני השם ישמור.

  2. מוזר, תלמידים מהקבוצה חוזרים לארץ רק אחרי חודש תשרי של השנה החדשה, מה הוא חזר עכשיו?
    17/05/2016 20:09
    חב
  3. העיפו אותו לארץ או מה?