אולי נרד לטולוז, הגב’ ירום?

ציפי ירום קראה בטורה לחדול להתרגש מ'אותן פרוטות עלובות אותן משליך ה'פריץ' לאברכים' והכעיסה את ישראל בלק • "את מכנה את הסכום המוענק כ'פרוטות עלובות שזורקים לאברכים', אך להרבה אברכים אין את הפריווילגיה לקרא לסכום הזה פרוטה עלובה"
ישראל בלק
ג' סיון התשע"ד / 01.06.2014 11:58

כמעט מדי יום אני מקבל לתיבת הדואר של ביתי עלונים עם סיפורים קורעי לב על אלמנות ויתומים, חתנים וכלות שעלה המוות בחלונם. למרות שעלונים אלו הם מעשים שבכל יום בתיבת הדואר, אני משתדל לא להישאר אדיש כלפיהם, אני קורא אותם, לעתים מזיל דמעה וכשידי משגת אף משתדל לעזור ולסייע בתרומה צנועה לאותם מסכנים ואומללים.

אלא שכל זה השתנה לפני מספר ימים. אז נזדמן לי לקרא את הטור של ציפי ירום. קראתי ופתאום זה הכה בי כרעם ביום בהיר. קטן אמונה שכמוני. הלא אנו מצויים בתחילת חודש סיון – כשלושה חודשים עד ראש השנה. מה שאומר שמזונותיהם של אותן אלמנות קצובים לפחות לעוד שלושה חודשים. מי אני, שאפקפק ככה בקדוש ברוך הוא ואחשוב כי אני הוא זה שעוזר להם בתרומתי הדלה? וכי הבוס של אבי המשפחה שנפטר, זה שהיה משלם לו את המשכורת כל חודש, הוא זה שפרנס את המשפחה עד עתה? מדוע ישנם כל כך הרבה ארגוני צדקה? מדוע ישנם ילדים שמבכים לאימא שהיא הבטיחה להם עוף לשבת? וכי האימא היא זו שמחליטה אם יהיה עוף או לא?

רק שלמזלי, השאלה הקשה הזו לא התחילה אצלי. גם הגמרא במסכת נדה (דף ע:) נדרשה לשאלה הזו: למדנו מרבי יהושע בן חנניא ש ”הא בלא הא לא סגי” – יחד עם השתדלות רוחנית, מחויבים אנו לעסוק גם בהשתדלות גשמית. וגם במדרש תהילים  ( קל”ו כ”ט): “’למען יברכך ה’ אלוקיך’ – יכול אפילו יושב ובטל?   תלמוד לומר (דברים י”ד כ”ט): ‘בכל מעשה ידך אשר תעשה’“.

כל בעלי המוסר מסבירים שההשתדלות הזו וההבנה הזו היא לא בעיה באמונה. היא היא האמונה.

אנו לא המפרנסים, אבל..

נכון. אין חולק על כך כי אנחנו לא המפרנסים וכי מזונותיו של אדם קצובים לו, ועם זאת מחובתנו האמונית לעשות את ההשתדלות. מרגע שקוללנו “בזיעת אפיך תאכל לחם” על האדם לעשות את ההשתדלות שלו על מנת להתפרנס בכבוד.

כשבג”צ מחליט על קיצוץ בהבטחת ההכנסה של האברכים, אז כן. יש מקום לעשות חשבון נפש על כך. לא כי אולי המדינה שאותה את מכנה הגב’ ירום, “הפריץ”  היא זו המפרנסת אותנו, אלא כי המדינה היא השליח של הקדוש ברוך הוא לפרנס אותנו. אם מתקבלת החלטה לבטל את הבטחת הכנסה, אולי זה אומר שהשנה הקדוש ברוך קצב לאותם אברכים קצת פחות משנה שעברה וזה רק מתבטא בצורה כזו? את מכנה את הסכום המוענק כ”פרוטות עלובות שזורקים לאברכים”, אך להרבה אברכים אין את הפריווילגיה לקרא לסכום הזה פרוטה עלובה. הפרוטה העלובה הזו היא הלחם של הילדים שלהם.

במאמרך, את קוראת למדינה בשם “הפריץ” וממליצה להקשיב לסאטמר רב.

אבקש להציג נתון קטן: עם כל הקיצוצים, אותו “פריץ” הוא עדיין מחזיק התורה הגדול ביותר בעולם. לו רק השכילו קברניטי המדינה לקרא לתקציב הישיבות בשם אחר, נאמר “קרן וולפסון”, ותחת השם ה”פריץ” היינו קוראים לה “הנגיד הידוע הגאון הרב רב”, אני משער שבחתונות של רבנים היא אפילו הייתה מקבלת מקום של כבוד במזרח. וכן, אותם תקציבים, גם אם הם רק “פרוטות עלובות” הם עדיין מחזיקים תורה במשך עשרות שנים.

אולי נרד לטולוז?

ובכלל, ככל שחושבים על כך, אולי את צודקת.אולי הסאטמר רב צדק. אולי צריך להתנתק מהמדינה ולרדת ממנה. ניסיתי לומר את זה לרב יונתן סנדלר הי”ד ושני בניו, אבל הם נורו ונרצחו מחוץ לבית הספר בטולוז, או לזוג עמנואל ומירה ריוה הי”ד שנרצחו ביריות מחוץ למוזיאון היהודי בבריסל. המשותף לשניהם היה שהחטא היחיד שלהם נבע מעובדת היותם – יהודים.

אבל גם אם לא ננדוד עד החדשות המעיקות, אני בטוח שאת, כמוני, קראת את  יתד נאמן של יום שלישי האחרון, ואפילו שם הכותרת זעקה “אירופה אנטישמית” – עם עלייתו של הימין הקיצוני לשלטון (ולא. אין הכוונה ב’הימין הקיצוני’ לד”ר מיכאל בן ארי או לנוער הגבעות).

כל זה מתרחש סביבנו בזמן שכאן – בירושלים עיר הקודש, נאספים מאות אלפים ל”הפגנת המיליון”, לבושם חרדי, עוטי זקן, פיאות וציציות שמתבדרות ברוח ומכריזים את נאמנותם לה’ ותורתו. האירוע הזה לא רק עובר בשלום, אלא גם מי שדואג לתגבר אוטובוסים ולאבטח את האירוע הוא “הפריץ”. יכול להיות שהסאטמר רב צדק. את מוזמנת לנסות את זה באירופה.

הדפס כתבה

14 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כל כך הרבה אמונה וצדק במאמר אחד
    01/06/2014 12:52
    דוד
  1. חזק ואמץ. כל מילה בסלע. גם לי חרה הדרך בה הגב’ ירום הציגה את דבריה. בפרט לאור זאת שאני אברך שעומד להפסיד את הקצבה ואכן, זה לא נעים ובטח לא “עלוב”

  2. נכון כל כך!! כל הכבוד!
    01/06/2014 13:00
    מגיבה ראשונה
  3. אהבתי את התוכן ואת אופן הכתיבה. כתוב בצורה יפה!

  4. כתבה בטוב טעם
    01/06/2014 14:44
    לאה פריד
  5. כתבת נהדר. באמת, כל מילה בסלע. רק לא שמת לב למשהו אחד שדי קריטי בהגשת המאמר- אני לא חושבת שלזה התכוונה גבר ירום.
    זה נכון שמזונותיו של אדם קצובים לו באותה מידה שנכון שהמדינה מתקצבת את האברכים.
    העניין הוא שלפעמים נידמה לנו שמגיע לנו לפחות כמו שמגיע לכל אזרח אחר. ציפי ירום מעלה נתונים בהם נראה שחור על גבי חרדים 10 שאין פרופורציה בשיקולי התקצוב בין החרדים לשאינם.
    אין ספק שבטולוז רע ואירופה מתחילה להשמיע קולות של היטלר, אבל ציפי מצפה ממדינה שנבנתה כתגובה לשנאת יהודים לעשות הכל כדי לתחזק אותה. ושוב… לפחות כאזרח רגיל ואןלי אפילו כאזרח מיוחד שהריי כובעו הוא יהדותו ועצם שמירתו ההדוקה על הגחלת מגיע לו בונוס… כי אחרת בזכות מה הקימו מדינה??? בזכות האנטי שמיות!
    אז אולי עניין הבונוס ניכתב כדי להכעיס את הכותב.. אבל חשוב לרגע, אין צדק בדבריי?

    • לאה פריד   01/06/2014 14:51

      כל זה אינו סותר את זה שאם אתה אזרח תהיה אזרח עד הסוף הכל כולל הכל. אבל לא על זה הדיון כאן… הבכי של החרדי על התקצוב הנמוך הוא לא כי רע לי אלא כי מגיע לי… ותודה על מה שנתתם עד כה.

  6. אהה, רק בטולוז נרצחו יהודים בשל יהדותם, בארץ לא ....
    01/06/2014 16:18
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. אהה, רק בטולוז נרצחו יהודים בשל יהדותם, בארץ לא ….

    תל תדמגג בבקשה.

  8. מה הקשר טולוז?? כאילו שבירושלים לא נהרגו מאות אנשים
    01/06/2014 17:31
    אלי
  9. ולך תראה את סאטמאר בחו”ל הם חיים פי אלף טוב מפה. טענות של אחד שלא רואה מחוץ למה שהוא מכיר.

    • חיים   01/06/2014 18:01

      אולי ככה באמת יישארו פה רק השפויים. בהצלחה.

    • לאה פריד   01/06/2014 18:10

      אלי יקירי. בא לא נגזים. כאשר בארץ ישנה רדיפה כנגד יהודים היא מטופלת על הצד הטוב ביותר. מי שלא רואה מעבר למשקפת שלו זה אתה…
      המדינה הזו נועדה וכל פעולתה היא להגן על היהודים.
      אין לי המושגים מהם התקציבים שחסידי סאטמר מקבלים מהמדינה בעלת נשיא חצי מוסלמי, אבל יש לי מושג אחד או שניים על היחס היהודי החם שאני מקבלת במדינה שלי- ישראל.
      אולי היחס לדת הוא עקום והערכה לשומרי הגחלת היא מועטת. אבל מכאן ועד לספר כמה טוב ליהודים בגולה…- נראה לי שהמשקפת שלך התקלקלה…

  10. מאז השואה נהרגו הכי הרבה יהודים... כן, במדינת ישראל.
    02/06/2014 00:36
    יצחק
  11. ובלי שום פרופורציה לשום מדינה אחרת בעולם.
    אתה רוצה לדון שוב בהצעות שלך למעבר לחו”ל?

  12. תקציבי המדינה
    02/06/2014 09:38
    רפאל
  13. אסור לשכוח שמדובר בכספי המיסים שלנו בחלק גדול מחלוקת הכספים הללו מקפחים את החרדים כגון חינוך ותרבות ולכן אותו שודד [שכך הגדרת השלטון שאיננו מקובל בהלכה] שודד מאיתנו כספים וקצת מחזיר לנו מידי פעם אכן אנחנו צריכים להודות על כך כי אנחנו בגלות נוראה בידי אחינו היהודים וירחם ה’ וישלח לנו את משיח צדקינו ואז הת”ח ישלטו על ע”ה [כך כותב הזוה”ק]

  14. שניכם צודקים
    02/06/2014 11:35
    יעקב
  15. שני המאמרים כתובים כל כך טוב שקשה להחליט עם מי הצדק. פעם ככה ופעם ככה.

  16. הזכיות של החילונים אוזלות, נקודה!
    02/06/2014 14:38
    קישקישקריא
  17. ידוע שהרב שך זצ”ל הורה לא לקחת מהמדינה תקצוב של בתי ספר ביותר מ50 %, והסיבה, כי אז הם ירגישו שאנחנו בכיס שלהם, והם ינסו להכתיב את הכללים, ואם לא נסכים נטמוטט כלכלית.
    מימון המדינה לאברכים או לחינוך חרדי הוא אכן חובת המדינה, היא המדינה שמכניסה כל חודש לכיס שלי, וגובה (או גונבת) מאות! שקלים , וכל זה לממן משחקים וחילולי שבת, כאזרח המשלם מיסים, אני מצפה כי אכן תקצוב המדינה יהיה גם לכלל האזרחים שווה בין שווים.
    החרדים לא מקבלים קמצוץ מהכסף שהמדינה לוקחת עבורם.
    ברגע שגם מפסיקים לממן, אז זה בול הדוגמה של הפריץ!
    ההשוואה הלא מוצלחת לארועים מצערים בחו”ל היא בקושי דמגוגמיה בשקל (וכן, סביר להניח שגם השקל הזה ירד מהמיסים שאני שילמתי)
    שמונת אלפים ומאתים סיבות לא ימחקו את הביזיון שמדינה יהודית מנסה לרדוף יום יום אחרי הדת.

  18. מגלגלים זכות ע"י זכאי - החילונים מאבדים זכויות!
    02/06/2014 14:59
    הוגה דעות
  19. העלונים לבקשת תרומות? כן, כך הקב”ה גזר בעולם שיהיה עניים המתפרנסים מעשירים, וזה הפרנסה הקצובה להם!
    הפיגועים בחו”ל? להזכירך , בארץ נהרגו יותר (עשרות אלפים בכל מלחמות ישראל) .
    פרוטות עלובות? נו, באמת! ברור שזה ביחס של התקציב המוקדש ללא חרדים.
    אמונה והשתדלות? פרנסה קצובה? הכל נכון, אבל המאמר המעולה של ציפי ירום לא מדבר על התוצאה בבנק בסוף היום, אלא על הדרך בה נגיע לשם , כיון שהתוצאה בבנק תיהיה מה שנגזר עלינו בכל מקרה, ואם היה לנו אמונה אמתיתי אז אולי גם ללא השתדלות
    תכלס: מגלגלים זכות ע”י זכאי וחוב ע”י חייב, עד היום היה למדינה זכות בהחזקה מינמלאית ללומדי התורה, שהיום היא פחתה. נקודה.
    באותה הזדמנות שעשית “גוגל” בכדי לחפש את הגמרא ניתן למצוא עוד מאמרים המבטאים את העיקר והטפל בחיים, אבל מה שבטוח שהמדינה ביא לא העיקר, אלא אולי פלטפורמה שאיתה ניתן לעבוד את ה’ , ברגע שכל מטרתה היא ניתוק מדרך הה’ , היא איבדה את זכותה !

  20. לא מסכימה
    02/06/2014 16:34
    מלכי
  21. עם הכותב. יש קהילות יהוש\דיות יפות מאד בחול