גפני עצבני: “איני זוכר התנהלות כזו שלומיאלית בוועדה למינוי דיינים”

יו"ר דגל התורה המתקפה ביתד נאמן: "רואה בחומרה רבה את חוסר האחריות של חברי הוועדה לבחור מועמד אחד מבלי לתת ביטוי לכל המועמדים האחרים" • מאיים: "אין ספק שתהיה לזה השלכת רוחב בהמשך הדרך"
נחמן גור
כ"ה ניסן התשע"ו / 03.05.2016 11:34

יו”ר סיעת דגל התורה, ח”כ משה גפני, יוצא הבוקר (שלישי)  בעיתון ‘יתד נאמן’ במתקפה על התנהלות דיוני הוועדה למינוי דיינים, שהתכנסה אתמול, ואת מה שהגדיר “חוסר שליטה מוחלט של ראש הממשלה”  – ומאיים: “אין ספק שתהיה לזה השלכת רוחב בהמשך הדרך”.

בישיבת הוועדה למינוי דיינים נבחר אתמול,  ברוב של שבעה חברי הוועדה מתוך תשעה, רק דיין אחד לבית הדין הגדול: הגאון רבי אליעזר איגרא, איש הציונות הדתית. עם מינויו הוא יחל לכהן גם כחבר הוועדה למינוי דיינים.

בחירתו של הרב איגרא יצאה לפועל בעקבות הקרע החריף בין הראשל”צ הגר”י יוסף והגר”ד לאו – על רקע בחירתו הצפויה של איש ש״ס משה דגן לתפקיד מנכ״ל הרבנות הראשית, בניגוד לעמדתו החריפה של הרב הראשי האשכנזי. הרב לאו פרש מהגוש החרדי והצטרף לגוש הציוני דתי-חילוני, תוך שהוא מעניק את הקול השביעי הנדרש למען בחירתו של הרב איגרא.

הדיונים בוועדה התקיימו רק לאחר שבג”צ הורה ליו”ר הועדה, השר יובל שטייניץ, לבחור מיידית דיינים לבית הדין הגדול, המשותק זה שמונה שנים, לאחר שלא נבחרו דיינים חדשים.

לקראת הדיונים היתה רשימה מוסכמת של שני דיינים אשכנזים, שני ספרדים ושני ציונים דתיים – המוסכמים על החרדים. אלא שעם פתיחת הדיונים דרשו נציגי הציונות הדתית דווקא את בחירתו של הרב לביא, השנוי במחלוקת בגלל התרת אשת איש בצפת.

כמו כן דרשו נציגי הציונות הדתית לנצל את הרוב שיש להם בוועדה כדי לבחור שני דיינים של ארגון  ‘צוהר’ לבית הדין האזורי. רק לאחר התערבות ראש הממשלה והשרים אריה דרעי ויעקב ליצמן הוסכם על דחיית ההצבעה לבית הדין האזורי.

גפני, שנאבק לייצג את הכנסת בוועדה אך הפסיד לעמיתו ישראל אייכלר, אמר ליתד נאמן: “אני רואה בחומרה רבה את חוסר האחריות של חברי הוועדה לבחור מועמד אחד מבלי לתת ביטוי לכל המועמדים האחרים”.

לדבריו, זהו “חוסר שליטה מוחלט של ראש הממשלה, המאפשר ל’בית היהודי’ לתקוף אותו כל העת ובסופו של דבר מקבלים את מה שהם דורשים”.

גפני המשיך ואיים כי, “אין ספק שתהיה לזה השלכת רוחב בהמשך הדרך. אינני זוכר התנהלות כזו שלומיאלית שהייתה אי-פעם בוועדה למינוי דיינים”. 

 מי שבכל זאת רואה הישג בהתנהלות אתמול הוא חבר הוועדה, ח”כ ישראל אייכלר, שבמה שהגדיר “מאבק ארוך ומייגע שניהל”, הוא הצליח “לגבור על הרוב המוחץ של הציונות הדתית והחילונית בוועדה ומנע בחירת דייני ‘צוהר’ לבית דין האזורי ובית הדין הגדול”.

לדבריו, “רק הרב אליעזר איגרא חבר בית הדין, שהיה מועמד מוסכם, נבחר לבית הדין הגדול”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות