‘חוק השקיות’ אושר בכנסת: נתחיל לשלם בסופר 10 אגורות על שקית

בזכות ח"כ אורי מקלב: החוק יחול על רשתות השיווק הגדולות בלבד ולא על חנויות קטנות ושכונתיות • רשתות השיווק לא יורשו לחלק בחינם שקיות שעובין 21 מיקרון או יותר - ויגבו עבור כל שקית לפחות 10 אגורות
שייע קליין
י"ט אדר ב' התשע"ו / 29.03.2016 08:58

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את ‘חוק השקיות’, שמטרתו לצמצם את השימוש בשקיות ובכך להפחית את כמות הפסולת המזהמת.

בחודשים האחרונים קידם השר לאיכות הסביבה, אבי גבאי, את החוק – שנועד לצמצם את השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות.

על פי החוק, תיפסק לחלוטין חלוקה של שקיות נשיאה חד-פעמיות ‘דקות’, שעוביין פחות מ-20 מיקרון. בנוסף, רשתות השיווק הגדולות לא יורשו לחלק בחינם שקיות נשיאה חד-פעמית שעובין 21 מיקרון או יותר ויגבו עבור כל שקית סכום של לפחות עשר אגורות.

לנוכח פעילותו של ח”כ אורי מקלב, חבר ועדת הפנים, מול השר להגנת הסביבה אבי גבאי, הצעת החוק הממשלתית שאושרה שונה בתכלית מהחוק אשר הוגש מלכתחילה, וזאת על מנת שלא יפגע בציבור.

בעקבות פעילותו של מקלב, החוק יחול על רשתות השיווק הגדולות בלבד ולא על חנויות קטנות ושכונתיות, כך שבסופו של דבר המטרה הינה לעודד את הצמצום בשימוש בשקיות המזהמות ומנגד לא לגרום נטל מיותר על הציבור.

בדיון שהתקיים לפני אישור החוק בוועדת הפנים של הכנסת, הודה מקלב לשר גבאי על השינויים שהוכנסו לחוק לטובת כל ציבור הצרכנים: “איכות הסביבה הוא נושא חשוב והליך להקטנת השימוש בשקיות ניילון הינו מבורך, וטוב שהוא נעשה בהידברות ובהבנה. הציבור הינו קשוב ומשתף פעולה ואין כל מקום להשית קנסות על הציבור כפי שהייתה התוכנית מלכתחילה”.

המחיר שיגבו רשתות השיווק עבור השקיות יועבר במלואו לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה וישמש את המשרד לפרויקטים לצמצום זיהום האוויר ברחבי הארץ ולהסברה על החוק החדש.  

בתוך שנה ורבעון ייקבעו יעדים לחוק במטרה לעקוב אחר יישומו. כמו כן, קיימת סמכות לשר להגנת הסביבה להרחיב את החוק לכלל בתי העסק ולהעלות את מחיר השקית לצרכנים.

כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות הנשיאה, וסכום זה מגולגל אל הצרכן באמצעות מחירי המוצרים. המהלך שמקדם המשרד להגנת הסביבה יוביל לשינוי המצב כך שכל אדם ישא בעלויות לפי היקף הצריכה שלו.

לפי סקרים שערך המשרד, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם. ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות פלסטיק בשנה וסך הכל נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים והים עצמו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות