האורחים מחללים שבת? אפשר לדחות את הברית ליום ראשון

מאמר בשנתון 'תחומין': קיים בסיס הלכתי נרחב להתיר דחיית הברית ליום התשיעי, בשל חילול שבת של המשפחה • הגרי"ש אלישיב זצ"ל קבע כי אם ההורים מחללים שבת - ידחו את הברית
נחמן גור
כ"ט אייר התשע"ד / 29.05.2014 15:04

מאמר חדש המתפרסם בכרך ל”ד של כתב העת ‘תחומין’, שנתון מכון צומת לתורה, חברה ומדינה, קובע כי אם אורחי המשפחה יחללו שבת כדי להגיע אל טקס ברית המילה, יש לדחות את הברית ולקיימה אחרי שבת.

המחבר, הרב יהושע וייסינגר, ר”מ בישיבת ההסדר אורות יעקב, טוען כי קיים בסיס הלכתי נרחב להיתר דחיית הברית ליום התשיעי, בשל חילול שבת מצד בני המשפחה.

החיוב מהתורה על קיום מצוות המילה הוא ביום השמיני, ורוב הפוסקים אסרו לדחות את קיום הברית ליום ראשון, בהם בעל הציץ-אליעזר, המנחת-יצחק, הגר”מ פיינשטיין וכן הגר”ע יוסף.

במאמר מובאים דעות של מי שחולקים עליהם וסבורים שיש לדחות הברית. כך למשל הגר”ש וואזנר, קבע כי “אם יש חשש מבוסס וקרוב לוודאי שיחללו על ידי שבת הן לפני המילה על ידי הסעות במכוניות, והן בשעת המילה, חילולי שבת שלא הותרו על פי הלכה… אין לעשות בזה הברית בשבת”.

גם הרב ראב”ד ‘העדה החרדית’ הגר”מ שטרנבוך פסק שאם חילול השבת ייעשה על ידי האב עצמו יש לדחות את הברית. הגרי”ש אלישיב זצ”ל קבע כי אם ההורים מחללים שבת גם הם, ידחו את הברית ליום ראשון, שהרי יוצא שמחמת הברית מרבים בחילול שבת.

הרב וייסינגר כותב, כי על מנת להתחמק מבעיה זו, ישנם מקומות שהנהיגו שכל ברית, בין של שומרי שבת ובין של מחללי שבת, תיערך בבית התינוק, למניעת חילול שבת בהבאתו, וכך נוהגים בפתח תקווה.

מקור: ערוץ 7

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות