יעל ניצחה: המילים ‘נפל בקרב’ ייחרטו על מצבת ינאי ויסמן הי”ד

לאחר מאבק: כחודש לאחר הפיגוע ב'רמי לוי' בשער בנימין, משרד הביטחון יוסיף את הכיתוב 'נפל בקרב' למצבתו של ינאי ויסמן הי"ד • הרמטכ"ל: "העובדה שחתר למגע עם המחבלים ולנטרולם בידיים חשופות - מבטאת את אומץ ליבו ואת העובדה שמבחינתו יצר מציאות של קרב עם המחבלים"
חיים טוויל
ד' אדר ב' התשע"ו / 14.03.2016 16:19

משרד הביטחון יוסיף את הכיתוב ‘נפל בקרב’ למצבתו של חלל צה”ל, סמל-ראשון טוביה ינאי ויסמן הי”ד, הלוחם בן ה-21 שנרצח בפיגוע בסניף ‘רמי לוי’ בשער בנימין לפני כחודש.

ההחלטה התקבלה היום (שני) לאחר שמשרד הביטחון קיים התייעצות התייעצות עם הגורמים המוסמכים וצה”ל, בעקבות המאבק של יעל, אלמנתו של טוביה ינאי הי”ד, לכתוב על מצבתו את המלים ‘נפל בקרב’.

בעקבות דרישת האלמנה פנה משרד הביטחון לצה”ל וביקש את עמדתו הברורה באשר לנסיבות האירוע שבו נפל ינאי.

בעמדת צה”ל, כפי שהועברה למשרד הביטחון, קבע הרמטכ”ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט: “עמדת צה”ל בנושא האירוע שבו נהרג סמל-ראשון טוביה ינאי וייסמן ז”ל היא כי מדובר בקרב – וזאת כחלק מהמחויבות שלנו לינאי כלוחם, למשפחתו ולאתוס הלחימה הצה”לי”.

הרמטכ”ל הוסיף: “העובדה שינאי ז”ל חתר למגע עם המחבלים ולנטרולם בידיים חשופות עד למותו- מבטאת את אומץ ליבו ואת העובדה שמבחינתו יצר מציאות של קרב עם המחבלים”.

לאור קביעת הרמטכ”ל החליט משרד הביטחון לכתוב את המלים ‘נפל בקרב’ על המצבה.

החלטת משרד הביטחון נמסרה למשפחתו.

יעל ויסמן, אלמנתו של טוביה ינאי ויסמן הי”ד,  כתבה לפני שבועיים פוסט בדף הפייסבוק שלה בו קבלה על “אטימות מערכתית”, שחוותה עקב העיסוק בהצגת נסיבות הירצחו של בעלה, וכן בכיתוב שיופיע על גבי מצבתו.

“מי היה מאמין שרק שבועיים וקצת מיום נפילתך בקרב גיבורים, בשניות שהסתערת בידיים חשופות אל מול המחבלים ההם, אצטרך להתמודד מול אטימות מערכתית במיטבה”, כתבה.

“במקום שאעסוק באיך וכיצד להנציח אותך, אני נאלצת לעסוק בהעמדת נסיבות נפילתך על דיוקן. ולא, אין לי טענה לעם הנפלא שלנו ולצבא שמחבק אותנו שידעו מהרגע הראשון להעריך ולהוקיר את מעשה הגבורה שלך.

“אז זה עובד ככה – הכיתוב על גבי המצבה של חללי צה”ל מתחלק לכמה ניסוחים קבועים. יש את הניסוח ‘נפל בקרב’ ויש גם ניסוח ‘נפל בפיגוע חבלני’. נערך תחקיר, על פי מסקנות התחקיר שהועברו ליחידה להנצחת החייל במשרד הביטחון הוחלט כי הכיתוב שיופיע על גבי מצבתך יהיה ‘נפל בפיגוע חבלני’. כן, ככה סתם פיגוע חבלני. כי כך נקבע, כי כך תוחקר”.

יעל קובלת: “אבל מי תחקר? ומה קבע? ולמה קבע? את זה אף אחד לא יכול לענות לי. נערך תחקיר??? אותי אף אחד לא תיחקר. הייתי שם לצדך שניות לפני שרצת להציל חיים!!!

“איש לא תיחקר אותי ומעניין את מי כן תחקרו. כי מספיק היה לשמוע אותי, את עדי הראיה שהיו במקום או לצפות במצלמות האבטחה שתיעדו את האירוע, די בכך כדי לקבוע כי נפלת בקרב. ואם זה לא היה קרב אז מהו קרב?

“שנינו יודעים כי איש לא קרא לך להסתער בשעה שעמדנו ביחד עם נטע הקטנה. היית חסר כל אמצעי הגנה או התקפה ורצת בלי היסוס כי היו צריכים אותך. רצת, חתרת למגע כפי שמצופה מלוחם בצבא ההגנה לישראל. ועכשיו מישהו שם למעלה במעלה היררכיה החליט שלא היה שם קרב… אז מה היה שם??? אז מעניין אותי מי ערך את התחקיר ועד כמה אטומה יכולה להיות המערכת”.

היא סיכמה: “הכיתוב ‘נפל בקרב בפיגוע חבלני’, כך חשבתי שצריך להיכתב על המצבה שלך, אינו בקשת מותרות אלא משקף נאמנה את מה שאירע.

“‘נפל בקרב במהלך פיגוע חבלני’ או ‘נפל בפיגוע חבלני’. מה דעתך ינאי שלי?”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות